Annons

Bildvisningsprogram – raw-format

Produkter
(logga in för att koppla)

Becc@C

Avslutat medlemskap
Jag har precis satt igång med fotograferingen igen efter några års uppehåll och undrar lite om raw format. Jag märkte att jag hade glömt av endel när jag började fota med det nu...
det jag framförallt vill veta nu är om det finns nåt bildvisningsprogram för raw där man får mer översikt över alla bilderna och så att det går att rensa och radera bilder?
Jag vet att vi använde någonting för detta i skolan men kan inte komma ihåg vad det hette...
 

Falumas

Aktiv medlem
Kör du Nikon är ViewNX2 (gratis från Nikon) väldigt bra för att titta på bilder och även för enklare bearbetning.

Kör du inte Nikon kan säkert någon annan berätta vad som gäller där.

/Karl
 

erro.se

Aktiv medlem
Om man har den senaste uppdateringen så kan även Windows fotogalleri visa RAW :)
Vilken uppdatering är det? Jag har Win7, uppdaterad enligt senaste Windows Update, och mina NEF och ARW-filer får då inga tumnaglar i utforskaren. Varje försök att öppna eller förhandsgranska medför att Photoshop öppnas. Windows Fotovisare kan inte heller öppna råbilderna.
 

Karl2

Aktiv medlem
IrfanView är ju också ett gratis, populärt och effektivt bläddringsprogram för snart sagt alla filformat. Enklare bildbehandling klaras också av. Har man behov av något komplicerat blir det lätt till att flytta och manipulera pixel för pixel. Programmet har funnits i åratal och utvecklats, men Irfan vill inte skaffa fram en genuin Linuxversion, så det lämpar sig för Windowsanvändare.
 

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Var så himla trött på windows bildvisningsprogram eftersom det låste sig osv osv, men hittade denna tråden.

Laddade ner FastStone Image Viewer , och jäklar vad snabbt man kan kolla sina bilder nu, utan en massa hackande och att det låser sig......kan varm rekommendera det !!

MVH
 
ANNONS