Annons

Fortsätta med en liten Canon (100d) eller byta till t.ex. Sony A6000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alien

Medlem
Om paketet kostar 4990:- så är det nog inte E-M1 II.
Jag ser nu att jag har läst ditt tidigare inlägg lite fel.

Jag har kikat lite på e-m10, inte e-m1 som du beskrivit. Jag ska googla vidare.

Dock gillar jag mycket av det jag har sett med m10 också och det är ett bra pris.
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus E-M10 Mk II är en bra liten kamera som inte saknar speciellt mycket av vad storebror E-M5 har. 4990:- med 25/1.7 är ett mycket bra pris med tanke på att det lägsta priset på enbart kamerahuset är ungefär 500 kr högre (enligt Prisjakt).
 

Alien

Medlem
Kamera beställd

Då var en kamera beställd.
Det blev en Olympus E-M10 till slut. Erbjudandet jag slog till på finns här: https://www.rajalaproshop.se/olympus-om-d-e-m10-mark-ii-panasonic-lumix-g-25-1-7-silver.html
Skall gälla ett par dagar till enligt deras webbsida, så det tar väl slut någon gång på söndag 13/11 skulle jag tro.

Jag har hunnit med att pröva några kameror och gillar snabbheten hos autofokusen på denna. Jag vet inte hur den är på följande fokus, men den är så snabb på "single shot" så jag tror det kommer funka. Med bara den fasta gluggen kommer det dock dröja innan jag får nytta av den i t.ex. idrottssammanhang.

Jag testade även Fuji's X-T1 och X-T10. Stor skillnad på autofokusen där, X-T1 motsvarar valfri dslr av lagom peng, medan min LG G4 är snabbare än X-T10 knepigt nog. Jag tror det var samma inställningar som jag förstod det.

Det jag inte riktigt gillar med spegellösa är nog de elektroniska sökarna, men dom är skarpa och visar gott om info. Dessutom verkar det gå att få "focus peaking" i sökaren vilket kan vara mycket bra ifall jag vill återanvända ett par gamla om-objektiv.

Nu återstår bara att trycka på F5 och se var paketet hela nästa vecka.

Tack så mycket för all fin hjälp och att ni har agerat bollplank åt mig!

mvh
Björn

Ps, lite fegt att klämma på grejorna hos MM och köpa på annat ställe, men jag har plöjt ner bra många slantar där också, så den smällen får dom ta denna gång tyvärr.
 

martinot

Aktiv medlem
Grattis till ett trevligt och prisvärt paket!

Det är ett bra normalobjektiv för sin vikt och för pengarna.

Det sagt så är normalpankakan Panasonic 20/1,7 och vidvinkeln "Leica" (Panasonic) 15/1,7 två av mina absolut största favoriter inom m43 (såpass att jag har två av varje). Rekommenderas varmt (men det kan du komplettera med senare när du är "varm" i kläderna - det är ett bra startpaket du har).

Grattis igen till nya kamerasystemet - hoppas att du kommer att trivas och fota mycket med det! 🙂
 
ANNONS