Annons
Gammal 2016-12-18, 13:49
PMD

petter.oj.norman skrev: Notera att jag inte lade någon värdering i det där med tiggeri.
Men man reagerar olika på tiggeri. Må det vara en Rom utanför ett köpcenter, en ungdom som på Drottninggatan samlar pengar till Amnesty International, grannens ungar som säljer bingolotter för att få ihop till klassresan, eller en skylt från en stor ksmeratillverkare på en hemsida.
Det är skillnad på att å ena sidan be om pengar utan motprestation och på att å andra sidan utföra en tjänst eller sälja en vara. Reklam är f.ö. ingetdera av ovanstående (förutom kanske reklam från välgörenhetsorganisationer).
Gammal 2016-12-18, 13:49
Alve Henricson

Garv!
Hur svårt är det att klicka en extra gång om man är en icke betalande besökare eller bronsmedlem? Motion är bra! :) :) :)

Håller däremot med om att guldmedlemmar borde slippa ...
Gammal 2016-12-18, 13:50
PMD

erdeljan skrev: Varför tog ni bort reklamen för silver och guld bara? Vi då som också betalar men inte behöver blogg - vi är inte lika värda eller?
Precis så. Vi betalar inte lika mycket och bidrar därför inte lika mycket till Fotosidans finansiering. Inget konstigt alls.
Gammal 2016-12-18, 13:57
erdeljan

Obs!
Menar du på att jag borde betala för att kunna ha egen blogg här på FS och då kan bli antagen i "den värdiga sällskapet"? Detta är skämt tycker jag. Nu blir det samma om man betalar eller inte betalar - det är absolut inte bra!
Gammal 2016-12-18, 14:05
PMD

Om du tittar i Fotosidans butik så finns en tabell över vad man får för sina pengar som brons-, silver respektive guldmedlem. Man får alltså mer om man betalar mer. (Att man får se färre annonser ju mer man betalar står inte, men det kanske FS helt enkelt inte har hunnit uppdatera än).
Gammal 2016-12-18, 14:10
erdeljan

Ja, jag har betalt efter det jag behöver (ingen blogg dvs)
Det skall vara den enda skillnaden.

(du behöver inte bortförklara) ;)
Gammal 2016-12-18, 14:11
PMD

Ska och ska. Det är väl upp till FS att avgöra vilka skillnaderna är mellan de olika graderna av medlemsskap?
Gammal 2016-12-18, 14:14
FranzEA

Tummen upp
PMD skrev: Om du tittar i Fotosidans butik så finns en tabell över vad man får för sina pengar som brons-, silver respektive guldmedlem. Man får alltså mer om man betalar mer. (Att man får se färre annonser ju mer man betalar står inte, men det kanske FS helt enkelt inte har hunnit uppdatera än).
Jag minns när jag blev plusmedlem (Silver) så erbjöds man att slippa en del av annonserna. Det går även att välja bort vissa annonser på sin sida under Utseende/Inställningar. Det står visserligen inte *vilka* annonser som man slipper se, men jag tycker att en stor annons som man måste passera för att överhuvudtaget komma in på sajten ska räknas dit.
Så med all rätt togs annonsen bort för oss Silver & Guldmedlemmar.
Gammal 2016-12-18, 14:42
pdahlen

Kunde ju räcka att man fick upp reklamsidan en eller två gånger, därefter gick man direkt till FS. Tror att de flesta då har fattat vad det rör sig om, att se de ett antal gånger per dag i flera dagar ger inget mervärde för någon. Ska den hålla på här till den 15/1 när kampanjen är över?
Gammal 2016-12-18, 14:50
Ingju

Det är ju ingen svårighet att klicka bort oönskad reklam varken här eller i andra media, där det även ibland behövs en viss tidsfrist innan det går, men irriterar gör det ändå.

Vi påverkas alla av det vi tar in på olika sätt, så reklamen påverkar oss alla, en del positivt o andra negativt. Vad än mediafolk påstår så är de dubbelt utsatta för påverkan av annonsörer, då dessa till del betalar deras löner. Att mediafolk friskriver sig från påverkan kan ju enbart visa på intentionen, vilken jag inte tvivlar på, men hur det sen förhåller sig måste vara upp till andra att bedöma.
Visst Nikon är ett kvalitetsmärke inom foto, ingen förnekar det, men så ensamma om det är de inte som det ibland har framställs, men de är flitiga annonsörer.
Gammal 2016-12-18, 16:24
Christer2

Inget större problem att klicka på "krysset" uppe i hörnet för att få bort reklamen och sedan läsa vidare. En del webb-sidor är så långsamma att ladda, att krysset kommer upp flera sekunder före annonsen så man hinner klicka på detta innan annonsen ens har hunnit störa.

Dock vore det vettigt, som nämnts tidigare i detta ämne, att inskränka visningen av annonsen till ett par, tre gånger för varje besökare på sajten. Detta gör att folk kommer att råka ut för annonsen, kan se den som information eller irritation, men efter att ha "drabbats" några gånger så slipper man samma annons igen för då kommer den bara att bli en image-risk för annonsören. Kan inte detta lösas med cookies?

Detta skulle kanske också kunna bli ett försäljningsargument hos annonssäljarna; "Er annons kommer att ses - och läsas - men inte irritera presumtiva kunder".
Gammal 2016-12-18, 16:54
petter.oj.norman

PMD skrev: Det är skillnad på att å ena sidan be om pengar utan motprestation och på att å andra sidan utföra en tjänst eller sälja en vara. Reklam är f.ö. ingetdera av ovanstående (förutom kanske reklam från välgörenhetsorganisationer).
Det motsatta resonemanget kan jag dra hur långt som helst, rent filosofiskt. Men lägger ner nu. Trevlig kväll.

Petter ...
Gammal 2016-12-18, 16:59
Staffan_T

Liksom många andra, accepterar jag diskret reklam som inte är direkt störande, inte kräver orimligt stor bandbredd (vid mobil uppkoppling) och inte försöker spåra webbplatsens besökare (åtminstone inte försöker spåra de besökare som inte klickar på annonsen). Sådan "godartad" reklam kan till och med ha ett visst positivt värde om man planerar att göra något inköp.

Nikons blockering av startsidan uppfyller inte mina kriterier på acceptabel reklam. Den är förvisso inte det värsta jag har sett och hade den bara visats någon eller några dagar så hade det nog kunnat passera utan att väcka alltför mycket irritation. Jag förstår ju att FS behöver intäkter och kan acceptera att man går lite över gränsen någon enstaka gång.

Jag är också övertygad om att även irriterande och så kallad "dålig" reklam i många fall har en positiv effekt på försäljningen av vissa produkter. Dock tror jag att det i första hand handlar om mindre genomtänkta inköp. Står man i en butik och väljer mellan produkterna A och B, är det troligt att man väljer det märke man känner igen och man funderar nog inte alltid över hur det kommer sig att man känner igen märket eller om man upplevde sammanhanget som positivt eller negativt.

Ska man köpa en kapitalvara inom ett område som man är intresserad av, kommer nog saken i ett annat läge. För mig skulle sannolikheten att välja ett visst märke inte öka utan minska om jag nyligen hade blivit irriterad på märkets marknadsföring. Visst skulle jag kunna köpa en kamera av det märket ändå om jag kom fram till att deras produkt var den som passade mig bäst, men det skulle i så fall vara trots reklamen och inte tack vare den.

Jag tänker inte säga upp mitt bronsmedlemskap på FS på grund av denna startsidesblockering, men om sidan fortfarande skulle vara blockerad när det blir dags att förnya medlemskapet, så höjs naturligtvis tröskeln en liten bit. Hindret är förvisso inte oöverstigligt, men ändå ett irritationsmoment och det krävs att fördelarna överväger.
Gammal 2016-12-18, 17:09
Staffan_T

PMD skrev: Det finns inte prenumerationstvång för SVT på webben. TV-licens krävs för innehav av televisionsmottagare, till vilket inte datorer räknas, såvida inte datorn har ett s.k. TV-kort (dvs en inbyggd televisionsmottagare).
Det stämmer, men det var inte länge sedan Radiotjänst hävdade att man hade rätt att ta ut licensavgift från i stort sett alla datorinnehavare (med några få undantag för riktigt gamla eller icke-nätverksanslutna datorer). Antingen man tittade på svt.se eller inte.

Men det ligger väl lite utanför den här trådens ämne.
Gammal 2016-12-18, 18:02
TomasKronberg

Jag har liiiite svårt att förstå upprördheten kring Nikons reklam på Fotosidans fotosida, trots allt är den ju bara ett musklick bort. Det finns värre exempel på störande reklam där man får stå ut i flera minuter innan man kan göra något.

Själv "hatar" jag reklam (lite överdrivet kanske, men jag blir djävligt irriterad på den) - hade ett tag föresatsen att jag aldrig skulle köpa något jag sett reklameras för. Har väl lyckats någotsånär när det gäller TV, men ibland kan ju reklam tipsa, men då är det oftast fråga om lite stillsammare media som t.ex. tidningar.

Betalar gärna TVlicens för att slippa reklam, dessutom tycker jag att TVkanaler med siffra större än två mer liknar ett intellektuellt Tjernobyl...! SVT kanal två sänder kulturprogram som garanterat inte finns någon annanstans... (tipsa mig gärna i fall jag skulle ha fel).

/Tomas
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:57.

Tether Tools Case Air