Annons

Tips - Blixtpaket Studio

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Skulle gärna vilja ha lite tips och "att tänka på" när det gäller studioblixtar / studiopaket.
Fotar inte mycket studiobilder så det behöver inte vara de värsta grejerna, men vill heller inte ha något skit.
Bra "bang for the buck" helt enkelt.

Funderar på någon form av paket med 2-3 blixtar med tillhörande softboxar etc.
De ska de vara enkla att använda, och eftersom jag inte har fast studio enkla att sätta upp/ta ner.

Har idag ett billigt paket med 2 blixtar som har fungerat skäligt.
Det jag inte gillar med dessa är:
* Ljusstyrkan går knappt att justera. Visst man kan ratta ner den på blixten men skillnaden blir minimal. Sätter jag ena blixten på max och andra på min så blir det typ samma styrka :p
* Softboxarna är lite väl krångliga att montera. Så jag vill gärna ha softboxar av paraply-typ eller liknande som är enkelt/snabbt.
* Blixtarna blir VARMA och modelleringsljuset blir varmt! Så helst modellering med LED eller så (?). Inte så kul när både fotograf och modell är obekvämt varma efter en stund :p

Tacksam för tips!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kanske vanliga speedlights?

+
Billiga köp så många du behöver. Gör inget om en går sönder bara o ta fram nästa
lätta
små
portabla
oberoende från 220V

-
modelleringsljus är väl tveksamt
uppladdningstider

Det är väl bara o utöka listan för nästa person....
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Kanske vanliga speedlights?

+
Billiga köp så många du behöver. Gör inget om en går sönder bara o ta fram nästa
lätta
små
portabla
oberoende från 220V

-
modelleringsljus är väl tveksamt
uppladdningstider

Det är väl bara o utöka listan för nästa person....
Ja speedlights har jag funderat över som alternativ.
Nackdelarna, som du nämner, är ju avsaknad av/sämre modelleringsljus, samt att de inte går att koppla till 220V (eller?).

"Bara att ta fram nästa om de går sönder" - om du vet någonstans de delar ut speedlites gratis så skicka mig gärna adressen ;)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om man köper 2 studioblixtar (som är bra på många sätt) eller typ 7 speedlights går väl på ett ut ekonomiskt.
Men pajar 1 av 2 så har man 1.
Pajar 1 av 7 så är det inte kritiskt.

Det finns väl ngt mellanting mellan dessa också med litiumbatteri.
Kolla i FB gruppen:
Speedlight and Strobe Fundamentals. A beginners guide to learning OCF.

Sök på
AD200
Alien Bee AB
860
 

JosefModig

Aktiv medlem
Ja speedlights har jag funderat över som alternativ.
Nackdelarna, som du nämner, är ju avsaknad av/sämre modelleringsljus, samt att de inte går att koppla till 220V (eller?).

"Bara att ta fram nästa om de går sönder" - om du vet någonstans de delar ut speedlites gratis så skicka mig gärna adressen ;)
Speedlights är kanske bra för enklare uppgifter. Men för min del kan man inte ersätta en studioblixt med en speedlight. Kraften räcker inte till och uppladdningshastighet samt tillbehörsfloran är begränsad alternativt väldigt komplicerad - vilket gör att om man valt speedlights för att det skall vara snabbt och smidigt fallerar. Priset för en Speedlight är ju dessutom inte billigare. Så det faller även ur ekonomiaspekten.

Jag hade siktat in mig på något etablerat märke av studioblixt.
Dels för att man vet lite vad man köper samt kompabilitet och utbud av tillbehör. Själv kör jag på Elinchrom. Är väldigt nöjd nu. Inledde med ett par av deras minsta modell (100w). Funkade helt ok tills jag bytte till större boxar och att mina krav växte. Bytte till Brx-500 och är sjukt nöjd med dem.
Fördelen med att köra ett system är att du enkelt kan köpa till en blixt eller tre utan att behöva bry sig om hur styrning etc funkar. Bara sätta upp och köra. Mitt tips Elinchrom - köp paketen med blixt, stativ och sändare så blir det kanon.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Alltså.. jag har ett sånt här paket av lite äldre modell än det som säljs nu: (obs. länken är till blixtmodellen utan inbygg mottagare)
https://www.photax.se/product/visico-vl-200-blixtpaket

Och jag är faktiskt helt sjukt nöjd. Det enda jag skulle vilja ha mer av är modifiers, grids mm.
Jag köpte till paraplyer vid köpet också. Softboxarna kunde gärna få vara större men jag måste säga att jag tycker det här är ett kanonbra pris för vad man får.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Speedlights är kanske bra för enklare uppgifter. Men för min del kan man inte ersätta en studioblixt med en speedlight. Kraften räcker inte till och uppladdningshastighet samt tillbehörsfloran är begränsad alternativt väldigt komplicerad - vilket gör att om man valt speedlights för att det skall vara snabbt och smidigt fallerar. Priset för en Speedlight är ju dessutom inte billigare. Så det faller även ur ekonomiaspekten.

Jag hade siktat in mig på något etablerat märke av studioblixt.
Dels för att man vet lite vad man köper samt kompabilitet och utbud av tillbehör. Själv kör jag på Elinchrom. Är väldigt nöjd nu. Inledde med ett par av deras minsta modell (100w). Funkade helt ok tills jag bytte till större boxar och att mina krav växte. Bytte till Brx-500 och är sjukt nöjd med dem.
Fördelen med att köra ett system är att du enkelt kan köpa till en blixt eller tre utan att behöva bry sig om hur styrning etc funkar. Bara sätta upp och köra. Mitt tips Elinchrom - köp paketen med blixt, stativ och sändare så blir det kanon.
Som sagt så fotar jag inte jättemycket studio så snabbheten känns mindre viktig för mig och jag tycker egentligen aldrig att jag saknar ljusstyrka ur mina billiga blixtar (eller speedlights för den delen).
I vilka situationer behöver man mer ljusstyrka?

Prismässigt är det kanske relativt lika men det är väl inte mer komplicerat att sätta upp speedlights än studioblixtar. Snarare enklare om jag jämför mot mina studioblixtar. Mindre och lättare att hantera. Inga sladdar etc. Finns ju också massor av paraply, och softboxar av paraply-typ, som bara tar sekunder att få på plats.
Så att det skulle vara komplicerat med speedlights vet jag inte om jag köper.

Det stora som talar emot sprredlights för min del är väl egentligen avsaknad av modelling light, att man är begränsad till batteridrift, samt ev ljusstyrkan även om jag tidigare inte saknat ljusstyrka.

Annars har jag också uppfattningen att Elinchrom är riktigt bra grejer.
 

hne

Aktiv medlem
"Best bang for the buck" anses vara Godox AD600. Inte säkert att det är det du behöver bara för det...
https://www.photax.se/search?q=godox+ad600
Jag tänkte också direkt på AD600 när jag läste kravspecen (obs: AD200 och AD360 har inget modelleringsljus). Tillsammans med Elinchrom rotalux-softboxar (med Bowens-speedring) kan du kryssa i alla rutor i din kravspec. Eller nån paraply-liknande konstruktion från något billigare ställe som kaffebrus.com. Lite längre upp i prisklass hittar du motsvarande features i Profoto B1 och B2.

Annars ska det tydligen gå att montera dimbara LED-lampor i Elinchrom-blixtarnas E27-sockel för modelleringsljus. Blir inte helt proportionerligt modelleringsljus, men om man ska driva blixtarna på batteripack eller har problem med värme kanske det är värt besväret?

Jag märker helt klart av värmen i mina Elinchrom RX One, men de är inte tillräckliga för att verkligen bli besvärliga. Dubbla styrkan och 3-4 blixtar eller mer så blir det nog varmt så det förslår. Och skillnaden mellan minsta och mesta blixtoutput på DLite- och BRX-blixtarna är 5 steg, vilket är typ par for the course. Går man upp på ELB eller ELC-serien får man fler steg, men det är väl ändå sällan man behöver så stor skillnad i ljusstyrka? 1 steg skillnad pga olika modifierare, 1 steg för olika avstånd och 2 steg för ratio mellan ljuskällor. Då tar jag i så jag får näsblod.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har begränsat med jämförelsemöjligheter, men för vad det nu är värt köpte jag (begagnat frän en annan medlem här på Fotosidan) ett studiset av en lite tidigare version av det här (plus lite tillbehör)

https://www.youtube.com/watch?v=OrlWWrSwaB8

Jag måste säga att de fungerar över all förväntan, inte flashigt (haha) på något vis, men enkelt och ändamålsenligt. Visst kan de bli varma, men jag har aldrig märkt något problem.

Softboxar är ju aldrig roliga, men jag har gett mig fasen på att få in rutinen, och då tar de ju inte mer än någon minut styck.

Jag har tänkt köpa till några fler ljusmodifierare och en eller två speedlites som är kompatibel med sändaren, bra komplement
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Jag har begränsat med jämförelsemöjligheter, men för vad det nu är värt köpte jag (begagnat frän en annan medlem här på Fotosidan) ett studiset av en lite tidigare version av det här (plus lite tillbehör)

https://www.youtube.com/watch?v=OrlWWrSwaB8

Jag måste säga att de fungerar över all förväntan, inte flashigt (haha) på något vis, men enkelt och ändamålsenligt. Visst kan de bli varma, men jag har aldrig märkt något problem.

Softboxar är ju aldrig roliga, men jag har gett mig fasen på att få in rutinen, och då tar de ju inte mer än någon minut styck.

Jag har tänkt köpa till några fler ljusmodifierare och en eller två speedlites som är kompatibel med sändaren, bra komplement
Blev det verkligen rätt länk? :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Ad600 finns i 2 utförande och jag har 2 st av de som har TTL.
Modeleringsljuset är inte så starkt men ändå helt ok.
Min plan var att köpa 2 st från Ebay UK men efter en dialog med kaffebrus så köpte jag mina 2 från dem tillsammans med ett Godox ttl triggerkit. Kaffebrus var mycket hjälpsamma så till den grad att det blev inte så superstor skillnad i pris.
Jag köpte dock pä bejjan 2 st portabla blixthuvuden som också har modeleringsljus, samt 2 bowensmount för pop-up softboxar 80cm.

Klart dyrare än speedlights, men så otroligt mycket billigare än övriga kompetenta blixtar. Och vart jag vill komma....jag köpte förstspeedlights, en bunt s-mounts och 40-50cm softboxar...bara för att känna att det inte räkte.

Jag är mycket nöjd, vi har med dem i bilen på alla trippar, jag har belyst stenbrott i skymning och HSS är hur kul som helst med dessa, batterierna räcker i en evighet och jag har planerat att ha dem till den dagen de dör för att få skillnad efter detta så måste man upp så otroligt i pris.
Så min poäng kanske inte ens stämmer med dina önskemål, men för en kanske hanterbar extrapeng så finns det välldigt mycket att hämta.

Annars så Ad200 och Ad360 som portabla arbetshästar:)
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Börjar mer och mer luta åt den där Godox AD600. Lär ju fungera kanon då man ej har tillgång till vägguttag.

I studiomiljö skulle jag kunna använda den som huvudblixt och mina billiga kaffebrusblixtar för ev fill/rim/bakgrund. Borde fungera bra tycker jag (?).

Då kommer jag undan med att bara köpa en blixt, så då blir kostnaden inte så blodig. Ca 5200kr på ebay inkl antingen sändare eller nätdel (varianten utan TTL).
 

Third eye

Aktiv medlem
Kolla om kaffebrus kan möta priset lite. Kan va skönt med support ochoch garanti. Jag fick bra hjälp när jag skulle köpa mina på bejjan.
 
ANNONS