Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
Såg att dxo dragit ned testbilderna där de räknat ut dr på till 8 mp.

Vad är egentligen syftet med det? En kamera levererar ju de bilder de kan och ska väl testas för vad de i verkligheten leverarerar. Känns rätt ointressant men en fiktiv jämförelse då det bara finns i teorin. En teoretisk "papperskamp" mellan sensorer.

Antar att jag missuppfattat nåt. Upplys mig gärna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Såg att dxo dragit ned testbilderna där de räknat ut dr på till 8 mp.

Vad är egentligen syftet med det? En kamera levererar ju de bilder de kan och ska väl testas för vad de i verkligheten leverarerar. Känns rätt ointressant men en fiktiv jämförelse då det bara finns i teorin. En teoretisk "papperskamp" mellan sensorer.

Antar att jag missuppfattat nåt. Upplys mig gärna.
Syftet är att få något jämförbart. Du kan ju titta även på per pixel, men det är helt meningslöst om du jämför kameror med olika antal pixlar. Den med fler pixlar kommer vara sämre per pixel än den med färre, allt annat lika. Det är helt missvisande för verklig användning, eftersom det intressanta då blir prestanda i helbild.
 

Bengf

Aktiv medlem
Såg att dxo dragit ned testbilderna där de räknat ut dr på till 8 mp.

Vad är egentligen syftet med det? En kamera levererar ju de bilder de kan och ska väl testas för vad de i verkligheten leverarerar. Känns rätt ointressant men en fiktiv jämförelse då det bara finns i teorin. En teoretisk "papperskamp" mellan sensorer.

Antar att jag missuppfattat nåt. Upplys mig gärna.

Jag läser av DX0 så här, man gör likadant med alla kameror, använder ett standardsätt och mäter alla olika kameror på samma sätt, man bör kolla dom olika parametrarna som tex Färgdjup, DR-parametern kan man kolla tex hur pass bra DR man får vid högre iso, Att D850 får 14,8 i DR vid bas-iso 64 tex skvallrar om att den kan klara att lyfta många steg vid upplättning av skuggor. DX0 visar på en grundpotensial för sensorn när dom redovisar sina siffror. Att det sedan räcker gott för många med en kamera som får 20 poäng mindre totalt är en annan historia.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är det någon som hunnit testa a7rIII?

Finns den någonstans i Stockholm?


A7rII är rätt pilligt menysystem och jag har både erfarenhet av Canon och Nikon och där är det inte på alls samma sätt. Har a7RIII kommit ikapp där?
Martin Agfors som är en av Norra Europas mest erfarna och bästa testare skriver om A7R3, att Sony gått från ett mycket rörigt menysystem till ett menysystem som nu ligger i framkant bland alla kameror, ännu bättre kunde det vara om knappar och vred vore lite större ( ganska bra är de nuvarande )- och en lite större kamera för bättre ergonomi, ett antal mm på bredd och längd och då plats för lite större knappar och det då större XQD-kortet, kameran skulle i alla fall vara rätt så lien fortfarande.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag provfotade med A7Rii i studiosituation i Tyskland innan den ens var släppt. Många här jämför den med D8x0-kamerorna men det är ett slag Sonyn inte kan vinna eftersom prestandan inte är bättre och den är inte lika lätthanterlig. Min tanke var att den skulle vara ett komplement, en liten kamera att ta med men så såg jag att de aktuella objektiven t o m är större än Nikons egna så den poängen föll bort plus att jag helt enkelt inte gillade hur den kändes i handen med en 24-70. Det är dock intressant teknik och jag följer utvecklingen noga.

Hur går det, har du fotat utan att gå in i menyerna? Jag har nu klarat en kort fotografering med D850 och gick inte in menyn en enda gång.

Varför andra går in i menyerna vet jag inte, jag bara noterar att de jag känner med Sony står där och bläddrar mitt i fotograferingen.
När D300 var nykommen så testade Foto den, och den var så full med inställnings möjligheter att krille hittade nya även efter 3 veckor.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Å den här tråden är så dum...

Enda gångerna jag går in i menyn på min sony A7 mk1 är när jag ska:
- Sätta på Wifi.
- Formatera kortet
- Ställa om så att displayer inte visar korrekt exponering, dvs för foto med studioblixtar.

I övrigt finns en Fn-meny (snabbmenyn) där allt relevant finns samlat för snabb åtkomst.(givetvis efter mina preferenser) vitbalans, antiskak osv.

på fuktionsknapparna på baksidan och rattarna kan jag välja, iso, bländare, slutartid, exponeringskompensation, fokusläge, matningsläge, fokuspunkt, manuell eller autofokus, visa histogram, visa vattenpass mm. mm.

Sen finns läge 1 och 2 på programväljaren som jag satt till olika fotograferingssituationer. Stativ/inte stativ exempelvis.

Jag är definitivt i menyerna mindre på min A7 än jag var på min D700 så jag förstår inte det här problemet vissa har med menyerna. Att dom är helt ologiska håller jag med om däremot.

Att man har tjocka vantar som ursäkt är ett skämt för så många gånger jag fryst om händerna när jag stått där med min d700 och 24-70/2.8 finns inte. Inte minst för att man var tvungen att chimpa hela tiden för att kolla att fokusen satt när man fotograferade porträtt på stor bländare.

Jag byter aldrig tillbaks till tegelstenskamera, men tycker att sony verkligen får jäkla massa oförtjänt skit av bakåtsträvare.
Citat av dig: "Jag byter aldrig tillbaks till tegelstenskamera, men tycker att sony verkligen får jäkla massa oförtjänt skit av bakåtsträvare"

Min teori kring det som diskuterats kring menyträsket är att de flesta som vadar omkring i detta inte har fattat hur man tar sig upp ur det genom att konfigurera kameran som man vill ha den. När jag kommenterade hur Youtube profilen Kay som har för vana att "slarvtesta" allt mellan himmel och jord i kamera- och funktionsväg och sedan raljera om detta - bl.a. menyerna. En del blev sura då på mig för det jag sade istället men jag tycker fortfarande att han missade en stor del då man faktiskt inte behöver menyerna efter att ha tagit ett seriöst grepp kring konfigureringen. För grejen är ju den också att om man inte konfigurerar kamerorna så kommer man överhuvudtaget inte åt en del "killer-funktioner" där Eye Focus varit en.

Jag måste passa på att citera vad Pascal Jappy skrivit om varför han inte ska köpa en A7r III i synnerhet och varför Sony inte får särskilt många applåder trots att man verkligen anstränger sig att ge så mycket man bara kan till sina användare medan andra som Leica som länge levt på att sälja uråldrig teknik till folk till hutlösa priser uppenbarligen blir älskade nästan till döds av samma skäl:

https://www.sonyalpharumors.com/going-flow-sony-a7riii-critic-pascal-jappy/

"So why isn’t Sony’s image as a photo incumbent growing as fast as their market share ? As Philippe asks in his latest post, why is Leica so respected in spite of crazy prices, outdated tech and a very shaky loyalty towards their customers, when Sony are constantly expanding the shooting envelope and receiving so little love for it?

If I knew for sure, Sony would probably pay me millions to explain …

But my guess is that (beyond the inertia of brand dynamics) they are battling the laws of diminishing returns and Maslow’s hierarchy of needs, both far more powerful than their photo division.


Min fundering kring den sista raden ovan är att det faktiskt finns en avtagande nytta och att det nu säkert upplevs av många att om man ska klämma in än mer funktioner i dagens Tech-proppade kameror så bör man ha bra skäl till det.

Å andra sidan så tror jag det kommer fortsätta som det gör nu ett bra tag till, för att på en vikande marknad som den vi ser idag, så är de som vill vara kvar tvingade att komma med nyheter som motiverar folk att uppgradera. Moderna kameror blir ju inte utslitna i händerna på "icke proffs " åtminstone, utan folk tröttnar nog bara på vad de har i hög utsträckning och vill ha något nytt om de har råd.

Det är här t.o.m. Maslows behovshierarki kommer in till slut och även teorin om avtagande nytta.´

Det jag nu undrar över är vad som kommer hända härnäst när folk skaffat sig A7r III:eek:r. Det är en mycket mer komplett kamera än A7r II som med dagens Sony-mått mätt inte är särskilt snabb och dessutom har den gamla modeller erkänt dålig batterikapacitet. För det stora flertalet som inte är yrkesfotografer tror jag en kortplats är blaha blaha och något man kan ha och mista utan att få "rambrott" eller "rynka ihop" över.

En A7r III däremot är en mycket mer komplett kamera för varierat foto än A7r II, vilken är mycket mer nischad. Så en del ser säkert flera skäl idag till att uppgradera. Men kommer verkligen de som köper A7r III nu verkligen se någon större poäng i att uppgradera till en IV när det blir så dags?? Håller Sony på att skjuta sig i foten nu för framtiden med sitt outtröttliga innovationsarbete? Varför ska folk uppgradera nästa gång när nu många ser A7r III som nära komplett. A7r II däremot kritiserades ju hårt på några få viktiga punkter när den kom - ändå köptes den av väldigt många. Vad finns mer att bryta ihop över när batterierna nu har fått betydligt bättre kapacitet och kameran blivit dubbelt så snabb på flera viktiga plan, som A7r II är? Bildkvaliteten är fortsatt "state of the art" med extremt lågt brus och vem behöver bättre? Den som nu händelsevis gör det kan ju t.o.m. få det också med "pixel shift" i A7r III.
 

iSolen.se

Guest
När D300 var nykommen så testade Foto den, och den var så full med inställnings möjligheter att krille hittade nya även efter 3 veckor.
Jo jag hade en sån, man behövde sällan in i menyerna på den heller vid normal fotografering.

VR av/på, AF-inställningar, ljusmätning, vitbalans, iso...alla vanliga funktioner kommer man åt via knappar.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Min teori kring det som diskuterats kring menyträsket är att de flesta som vadar omkring i detta inte har fattat

[ klipp på mycket text ]

Jag måste passa på att citera vad Pascal Jappy skrivit om varför han inte ska köpa en A7r III i synnerhet och varför Sony inte får särskilt många applåder trots att man verkligen anstränger sig att ge så mycket man bara kan till sina användare medan andra som Leica som länge levt på att sälja uråldrig teknik till folk till hutlösa priser uppenbarligen blir älskade nästan till döds av samma skäl:

https://www.sonyalpharumors.com/going-flow-sony-a7riii-critic-pascal-jappy/

"So why isn’t Sony’s image as a photo incumbent growing as fast as their market share ? As Philippe asks in his latest post, why is Leica so respected in spite of crazy prices, outdated tech and a very shaky loyalty towards their customers, when Sony are constantly expanding the shooting envelope and receiving so little love for it?

If I knew for sure, Sony would probably pay me millions to explain … ��
Jag har svaret. Ge miljonerna till mig. 🙂

1: Leica och många andra förtag (Canon, Nikon, Fujifilm, Panasonic, Olympus) har sedan länge fattat att ett kamerahus är mer än en enbart en fantastisk sensor och senaste teknik. Det är användarhantering och helheten som är minst lika viktig (om inte mer). Det är först nu med A9 och A7RIII som Sony förstår detta med användarhantering är betydligt mycket mer än bara att stoppa in de nyaste och senaste teknikkomponenterna i ett skal. Bra användarhantering och mycket tanke och möda på bra välavägda hårda och mjuka användargränssnitt är det som skapar känsla och kärlek hos fotografer. Det är sådana viktiga känslor och upplevelser som skapar band till fotografen och ”credd”. Inte att enbart publicera teknikspecar och datablad (som många kanske upplevt, iaf tidigare, varit Sonys främsta fokus).

2. Kamerahus är bara en av komponenterna i ett helt ekosystem, och för att ge fotograferna ett bra ekosystem, och därmed få ”cred” så måste ett seriöst fotoföretag vara minst lika grym (om inte bättre) på optik, och att ha fantastiska objektiv att erbjuda inom sitt ekosystem. Detta har Leica (och Canon, Nikon, Fujifilm, Panasonic, Olympus). Detta fokus har inte Sony riktigt än gällande E-mount (gällande A-mount så har de till mycket levt på uppköpet av Minolta), men de börjar så sakta komma dit på FF-sidan för E-mount. Det märks dock, som det konsumentelektronikföretag Sony är i botten, att största fokus är fortfarande på att ofta släppa nya kamerahus, och inte lika mycket fokus som andra ”creddiga” fotoföretag att släppa nya objektiv (även om sakta bättre).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo jag hade en sån, man behövde sällan in i menyerna på den heller vid normal fotografering.

VR av/på, AF-inställningar, ljusmätning, vitbalans, iso...alla vanliga funktioner kommer man åt via knappar.

Eftersom jag inte formatterar mina minneskort behöver jag inte ens den funktionen men man brukar inte formattera kort under pågående fotografering så det räknas ändå inte.
Det går att formatera minneskortet utan att rota i menyn i vilket fall. Titta på huset så har du små röda format-symboler bredvid två knappar. Jag dristar mig till att gissa att Sony saknar en sådan knappkombination ens på A9. Inte för att jag tittat så fasligt noga, men jag kan inte påminna mig att jag sett någon.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det går att formatera minneskortet utan att rota i menyn i vilket fall. Titta på huset så har du små röda format-symboler bredvid två knappar. Jag dristar mig till att gissa att Sony saknar en sådan knappkombination ens på A9. Inte för att jag tittat så fasligt noga, men jag kan inte påminna mig att jag sett någon.
Det går att ställa in så att kameran öppnar senast använda menyval och då kommer du in där och så är det bara ett eller två knapptryck på centrumknappen så formaterar man. Eftersom jag i princip aldrig går in i menyerna längre så ligger "Format" alltid förvalt. Det blir inte mycket enklare än så.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har svaret. Ge miljonerna till mig. 🙂

1: Leica och många andra förtag (Canon, Nikon, Fujifilm, Panasonic, Olympus) har sedan länge fattat att ett kamerahus är mer än en enbart en fantastisk sensor och senaste teknik. Det är användarhantering och helheten som är minst lika viktig (om inte mer). Det är först nu med A9 och A7RIII som Sony förstår detta med användarhantering är betydligt mycket mer än bara att stoppa in de nyaste och senaste teknikkomponenterna i ett skal. Bra användarhantering och mycket tanke och möda på bra välavägda hårda och mjuka användargränssnitt är det som skapar känsla och kärlek hos fotografer. Det är sådana viktiga känslor och upplevelser som skapar band till fotografen och ”credd”. Inte att enbart publicera teknikspecar och datablad (som många kanske upplevt, iaf tidigare, varit Sonys främsta fokus).

2. Kamerahus är bara en av komponenterna i ett helt ekosystem, och för att ge fotograferna ett bra ekosystem, och därmed få ”cred” så måste ett seriöst fotoföretag vara minst lika grym (om inte bättre) på optik, och att ha fantastiska objektiv att erbjuda inom sitt ekosystem. Detta har Leica (och Canon, Nikon, Fujifilm, Panasonic, Olympus). Detta fokus har inte Sony riktigt än gällande E-mount (gällande A-mount så har de till mycket levt på uppköpet av Minolta), men de börjar så sakta komma dit på FF-sidan för E-mount. Det märks dock, som det konsumentelektronikföretag Sony är i botten, att största fokus är fortfarande på att ofta släppa nya kamerahus, och inte lika mycket fokus som andra ”creddiga” fotoföretag att släppa nya objektiv (även om sakta bättre).
Visst har du rätt i den invändningen och jag håller med och har lyft det själv tidigare när jag bl.a. skrivit att Sony har en utmaning i att göra användningen av den nu mycket komplexa AF-delsystemet mer transparent när det gäller användardialogen..

Men det är också så att det som utmärker nyare kameror som A9 och A7r III är att kamerorna blir allt bättre på att själva hantera den verklighet fotograferna möter med avancerad automatik och betydligt ökad snabbhet. Att de är mer kapabla att hantera mer AF-data per tidsenhet (A9 har ju även dubbelt så många fokuspunkter (800) som de tidigare husen) och det gör dem i praktiken mer precisa då de klarar att dynamiskt följa motiven bättre och man har flera AF-metoder kan överlappa och täcka upp för varann på ett intelligent sätt, vilket ytterst gör att fotograferna kan koncentrera sig mer på motiven än tekniken än som tidigare varit möjligt.

Den yttre formfaktorn gör att Sony inte har lika mycket yta för yttre dedikerade funktioner som de har som tillverkar stora DSLR:er, så de måste vara smarta och kanske mer smarta än sina konkurrenter och jag återkommer till funktioner som flyttbara fokuspunkter som ett sådant exempel. Användare som jag har avskaffat dem då vi inte längre ser någon vits med dem när de problem de avsåg att lösa för mig med fördel kan ersättas med både mer smarta och dynamiska lösningar istället för fördefinierade statiska fokuspunkter. Jag tror vi kommer få se mer av sånt tänk framöver. Sony kan inte ta bort gamla funktioner som dessa då en del uppenbarligen vill ha dem men vem vet, det kanske sker i en framtid.

En annan sak som kanske för en helt annan roll är bakdisplayen. På kameror med EVF ser man direkt effekten av sina inställningar innan bild tas. Har man bra IBIS och dagens fokussystem så kan man helt sluta att "chimpa" mellan varje bild och vill man prompt se bilden efteråt så går det lika bra och bättre direkt i EVF-sökaren. På en DSLR kommer man aldrig ha en sådan möjlighet.

Jag tror som sagt att en del saker som idag ses som självklara kommer förändras över tid när vi mer anpassar oss till vad de nya tekniska lösningarna i spegellösa faktiskt kan göra istället för till hur vi en gång gjorde saker i den analoga världens kameror eller i DSLR:er som i grunden är en förlängning av dessa. Det som idag bedöms efter ergonomi kring hur fysiska reglage är placerade och känns kanske i en nära framtid blir rätt irrelevant om samma resultat nås utan att fotografen behöver bry sig personligen.

Om man har bilden i centrum så borde det ju upplevas positivt att fotografer kan koncentrera sig mer på att följa motiv och komponera än att manuellt ställa in sin kamera om man vet att man faktiskt kan lita på sin kamerateknik. Andra för vilka det lika mycket handlar om HUR det känns att ta sina bilder kommer säkert tycka det var bättre förr och det fina är ju att de inte behöver ändra på sig ett enda dugg för så tycker många säkert redan idag och vill man slippa den nya sköna fotovärlden så är det bästa tipset att inte uppgradera till en A7r III eller någon senare modell.

När du tycker att det är först nu Sony fattat det här med användarvänlighet och ergonomi så undrar jag om det är centrerat till symbolfrågan om "joystick" på bakplattan? Med tanke på vad folk tänker ha den till, så har jag fattat att det mest handlat om att manövrera fokuspunkter och med tanke på vad jag skrivit ovan så fattar jag inte vad jag skulle ha den till eller vad den skulle tillföra i jämförelse med det jag redan har.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är riktigt att det tagit tid med Sonys egen optik. När det gäller optiken så ska man vara medveten om att få har kunnat matcha Sony i alla kategorier utom möjligen tiltshift, långa telezoomar och långa primes över 400mm. Det beror ju på att det bara varit Sony som haft marknadens bästa högupplösande FF-sensor i sin 42 MP sensor (fram till nu efter två år) och att den perceptuella upplösningen är ett resultat av både sensorns upplösning, kvalitet och kamerans signalhantering (bruset) samt kvaliteten på objektivet. Det går mycket väl att studera detta på DxO. Det handlar inte bara om de nya fina GM-objektiven.

Det har ju varit just detta som fått Canon-folk att köpa A7r II:eek:r till sina fina objektiv eftersom de länge inte kunde komma i närheten av de upplösningsprestanda Sonys 42 MP-sensor kunde ge med deras objektiv. Läste man DxO:s statistik så såg man ju att Canon missgynnades starkt av dessa skäl innan 5Ds kom. Upplösningen och en bättre DR fick en hel del att migrera åtminstone med ett ben.

Vi ska faktiskt heller inte glömma att det kommit väldigt mycket ny optik till E-mount under de senaste två åren och jag häpnar ofta över tillverkare som jag aldrig hört talas om tidigare som gjort mängder av även ljusstarka objektiv till E-mount. Vi kan idag sätta allt från Sigmas ART-serie till dessa nya tillverkares objektiv på E-mounthusen från Fjärran Östern. Jag är mycket nöjd med både mitt 85mm/1,4 och mitt 100mm macro från Samyang trots att det inte står Sony på det. Att kunna skruva objektiv oavsett tillverkare på min kamera är ju hela poängen med en systemkamera. Annars kan man ju lika gärna köpa en FF Sony RX1 eller senare med fast objektiv. ... och på tal om Leica. Var är deras långa telen?? I det fallet förlikade de sig väl länge med att de inte ens kunde få ett 200mm tele till M-serien (rätta mig om jag har fel). Det är ju först nu Leica lyft sig tekniskt men när den plattformen kom så hade de bara två zoomar att erbjuda, även om det säkert kommer rättas till det med.

Sony är kanske den bredaste crossoverplattformen på marknaden av alla idag och nu kan även Nikon-användare göra som Canon-användarna gjort länge.

Det råder nog ingen större brist på objektiv till FF idag annat än när det gäller de typer jag nämnt ovan. APS-C däremot är en delvis annan fråga för där kunde det gott få komma fler och bättre normalzoomar som är en bristvara än idag. Men konstigt nog så har jag läst sådan kritik från Canon-folk också. Cropfaktorn är ju ett visst problem för alla tillverkare. Det har nog inte bara varit Sony som fokuserat mest på FF sedan priserna på sådana system blivit överkomliga.
 

Bengf

Aktiv medlem
Senaste intervjun med Sony gubbar så sa dom att APS-C objektiv till E-mount är på gång, Sigma släpper ett 16mmf/2,8 direkt till E-mount, hoppas dom kommer med mera objektiv. Får se vilket pris en kommande A73 får, skall man starta om så kostar det en del i dag.
 

martinot

Aktiv medlem
Får se vilket pris en kommande A73 får, skall man starta om så kostar det en del i dag.
Om jag har förstått Sony rätt så höjer de inte priset.

Mk3 går in på samma startpris som Mk2, och kommer alltså att ligga i ungefär samma prisnivå under sin produktlivscykel som 2:an gjort (medans 2:an kommer givetvis att naturligt fortsätta sjunka neråt i pris som den lite mera utdaterade modell den är).
 

martinot

Aktiv medlem
S-Å; du eller Sony behöver inte köpa mitt svar (kostar ju trots allt ett par miljoner), så ta det för vad det är, eller ignorera det (jag tar inte illa upp).

Sedan är det inte svart-vitt (som det mesta i livet).

A9 och A7Rmk3 är inte några exakta brytpunkter i Sonys historia (och handlar mycket mer än bara om en enda AF-spak på baksidan), även om jag överdriver och kanske personligen ser det lite så. Samma sak med FE-objektiv. Är inget enstaka objektivsläpp som jag kan säga har löst, eller kommer lösa, hela deras ekosystemsbrister.

Vad jag menar är att det är mer en gradvis förbättring som skett, och lite som jag personligen tolkar som en lätt kursändring som skett hos Sony. Däremot är inget plötsligt självklart perfekt, och kommer ta en lång tid att få till (även om de fortsätter på den lite nya inslagna kursen).

Men jag tolkar det iaf. personligen som en positiv förändring i kurs hos Sony till det lite bättre; mer fokus på fotografen gällande praktiska betydelsefulla saker för denne i kamerahusen, och lite mindre på databladsrunkande, samt lite ökat släpp av nya FE-objektiv och nya optikkonstruktioner, och lite mindre fokus på främst en massa nya kameramodeller varje år. Jag gillar det (och gissar att en del andra fotografer och ”communityn” så sakta också kommer att göra det).
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo det är tillåtet att överdriva lite i Sony diskussioner, du är i mycket fin debattform märker jag, välskrivna smått ironiska inslag och hugskott, jag gillar det faktiskt till vissa delar, fast jag hänger inte riktig med hela tiden vad du far efter egentligen det känns som någon form av hat-kärlek till Sony.


När C/N väl släpper spegellösa FF modeller, så är jag övertygad om att dom sista tvivlande över spegellösa kamerors duglighet snart kommer att vara borta, Ola kommer att vara stolt över den fina D900spl med tusen sensorpunkter och blixtrande autofokus.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo det är tillåtet att överdriva lite i Sony diskussioner, du är i mycket fin debattform märker jag, välskrivna smått ironiska inslag och hugskott, jag gillar det faktiskt till vissa delar, fast jag hänger inte riktig med hela tiden vad du far efter egentligen det känns som någon form av hat-kärlek till Sony.


När C/N väl släpper spegellösa FF modeller, så är jag övertygad om att dom sista tvivlande över spegellösa kamerors duglighet snart kommer att vara borta, Ola kommer att vara stolt över den fina D900spl med tusen sensorpunkter och blixtrande autofokus.
Inte alls någon hatkärlek, eller någon ironi här. En högst praktisk och egenupplevd reflektion.

Har länge varit nära att köpa både något ur A6000-serien och A7-serien, men har för mig personligen fallit på både på hanteringen och objektivutbudet. Svårare än så är det inte.

Passar det dig och er andra; utmärkt! Ni har hittat rätt.

Bildkvalietsmässigt har Sony länge varit med i toppen (då de använder fantastiska sensorer ifrån Sonys andra bolag), men jag tycker mig se en positiv trend det senaste året att Sony så sakta även börjar addressera de brister som jag personligen (och kanske många andra med mig) upplevt. Denna ändring är både intressant och positiv (för mig iaf.). Var den landar återstår självklart att se.

Ta det för vad du vill, men det är som sagt inget som helst ironiskt i det (även om jag absolut kan vara lite sarkastisk i andra sammanhang). Det är en högst uppriktig, men personlig åsikt och observation från min sida.

Du, Sten-Åke och andra är självklart precis lika välkomna att ha helt andra preferenser, åsikter och uppfattningar.
 
ANNONS