Annons

Copyright fråga på bilder fotograferade med arbetsgivarens utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag har en fråga.
Om jag (ej på uppdrag av arbetsgivaren) har fotograferat diverse bilder med arbetsgivarens utrustning under studiebesök och utanför arbetstid. Vad har jag för juridisk rätt till de bilderna?
Jag har låtit arbetsgivaren använda bilderna i marknadsföring och reklam sedan tidigare.

Är det som om jag använt min egen utrustning eller vad gäller??

Kan jag lägga upp bilderna hos en bildbyrå exempelvis?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Upphovsrätten gör ingen skillnad på vems utrustning som används. De bilder du tar är alltid dina.

Om du är anställd som fotograf har arbetsgivaren rätt att tjäna pengar på dina bilder utan att ge dig extra betalt utöver lönen. Innebär uppdraget övertid så ska du naturligtvis har ersättning för övertiden. Som anställd fotograf får du inte sälja bilder via en bildbyrå utan tillstånd från arbetsgivaren.

Om din anställning inte är som fotograf är fotouppgifter som vilken annan extra arbetsuppgift som helst. Det vill säga att du kan förhandla till dig en liten ersättning. Särskilt om du använder egen utrustning.

Är foto bara en extrauppgift äger du den ekonomiska rätten och får sälja vidare bilderna. Arbetsgivaren får bara använda bilderna så som ni bestämt från början . Vill arbetsgivaren använda dem på ett annat sätt måste du gå med på det och det kan vara skäl att höja ersättningen. Det är som vilket frilansuppdrag som helst, att inte använt egen utrustning påverkar bara hur hög ersättningen ska vara, inte vad bilderna får användas till eller vem som ska ha betalt för dem.

Upphovsrätten är uppdelar i en ekonomisk och en ideell del. Den ideella rätten innebär att du alltid har rätt att styra över dina bilder oavsett om du får ersättning eller inte. Du kan förbjuda att dina bilder används i sammanhang som du inte gillar.



Läs mer här!
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Alright!
Då var det som jag misstänkte.
Jag blev däremot osäkert när det delvis skett på arrangerade studiebesök samt med arbetsgivarens utrustning.
 

Kiboko

Aktiv medlem
... Som anställd fotograf får du inte sälja bilder via en bildbyrå utan tillstånd från arbetsgivaren. ...

Läs mer här!
Jag kan! :)

Jag är anställd 75% som fotograf och skribent och har eget företag som fotograf (och skribent) som tar resten av min tid. Företaget hade jag innan anställning och att behålla det var ett önskemål jag hade som arbetsgivaren gick med på. Men i mitt fall går det kanske bra för att arbetsgivaren inte är ett kommersiellt bolag. Så jag konkurrerar inte med dem (annat än om min tid). Jag tror att det är en vinst för dem att jag gör annat fotojobb också. Så jag har tillstånd.
:)
 

afe

Aktiv medlem
Magnus skriver ju att du inte får sälja bilder vidare utan tillstånd, men det har du ju uppenbarligen.

När jag jobbade på dagstidning fick vi sälja vidare bilder till andra icke konkurrerande tidningar, förutsatt att vi skötte all administration själva. Det gav en hel del extra klirr i kassan då åtminstone vissa tidningar betalade riktigt bra för bilder på den tiden (början av 90-talet).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När jag jobbade på dagstidning fick vi sälja vidare bilder till andra icke konkurrerande tidningar, förutsatt att vi skötte all administration själva. Det gav en hel del extra klirr i kassan då åtminstone vissa tidningar betalade riktigt bra för bilder på den tiden (början av 90-talet).
Hade nästan samma deal när jag var anställd pressfotograf på tidning. Fick sälja till alla utom konkurrenten. Tidningen tog mindre än en hundring för att sköta all admin.
 
ANNONS