Annons

Bära - jag har för få händer

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ett ergonomiproblem.
Det händer att jag fotar fester. Mingelfoto är nog bästa beskrivningen.
När jag då slår på stort har jag exempelvis
* Kamera + objektiv 70-200 mm
* Kamera + objektiv 35 mm
* Speedlight med liten softbox på

Kamerorna sitter i Blackrapid Double, så de är inget problem mer än att det blir tröttsamt efter ett par timmar.

Blixten håller jag i handen när jag fotar med 35 mm. Då kan jag hålla kameran i ena handen och blixten i andra. Det funkar när jag inte har ett stort objektiv på kameran. Då hänger förstås kameran med 70-200 och dinglar i Black Rapid-fästet.

Problemet uppstår när jag vill använda 70-200. Till det behöver jag båda händerna. Vad ska jag då göra av blixten?

Hade jag inte haft softboxen på hade jag, i alla fall i princip, kunnat sätta blixten på kameran. Men det blir lite väl stort. Plus att det sitter radiosändare/-mottagare på både kamera och blixt.

Jag har funderat på att fästa den i min Blackrapid-sele med något i stil med vad jag försöker bifoga i bild; en telefonsladd som kan låsas kort. Kanske, kanske inte skulle funka i praktiken. Problem: det finns inget uppenbart sätt att fästa den i blixten. Möjligen skulle man kunna spänna ett buntband runt liksom halsen på blixten och fästa i det.

Tja. Kanske. Men - jag kan ju inte vara först med det här problemet. Känner ni till om det finns några standard "så här gör man"-lösningar?

(Inte helt klart för mig om det här är rätt forumdel, men det skulle kunna vara rätt.)
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Är egentligen inte insatt i hur det är att vara mingelfotograf, men funderar ändå: man kanske kan tänka sig ett huvudmontage. Alltså någon sorts ställ på fotografens huvud där blixten sitter. Lätt att komma åt och justera vinkel med ena handen. Alltid på plats oavsett vilken kamera som används. Aldrig i vägen för kamerorna.
 

horvendile

Aktiv medlem
Haha! Jag uppskattar engagemanget, men dels sitter det alltså en softbox på blixten (yta ca en A4), dels vill jag kunna ha blixten fri, dels... någon värdighet kan jag väl få inbilla mig att jag har kvar?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag får bilden framför mig med en ölkeps där blixten sitter i ena burkhållaren och drickat i den andra...
 

PMD

Aktiv medlem
Haha! Jag uppskattar engagemanget, men dels sitter det alltså en softbox på blixten (yta ca en A4), dels vill jag kunna ha blixten fri, dels... någon värdighet kan jag väl få inbilla mig att jag har kvar?
Med bara två händer blir det, som du har märkt, svårt att hålla i tre separata saker samtidigt. :)

Jag tror att Lars förslag kommer närmast en lösning. Det borde gå att hitta en tillräckligt stor "flash bracket" för att få plats även med en liten softbox.

Det bör nog helst vara ett fäste i L-form så att blixten sitter vid sidan om och lite ovanför kameran. Jag tror att den sortens klassiska blixtarmar är bekvämare att använda med softbox än en arm som sätter blixten ovanför huvudet.

Riktningen på blixten kan du ju justera vid behov.

Om rummet inte är för stort så skulle du kunna placera ut flera blixtar på stativ runt om i rummet.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
70-200 på mingelfoto? Är inte det lite långt?

Hur ofta fotograferar du med den längre ändan av 70-200:at? kanske du hade fått en mer ändamålsenlig rigg med en annan glugg i spannet 35-70 eller liknande då hade du klarat dig med ett hus också.
 

horvendile

Aktiv medlem
70-200 på mingelfoto? Är inte det lite långt?

Hur ofta fotograferar du med den längre ändan av 70-200:at?
Förvånansvärt ofta.
Mingelfoto är nog inte en heltäckande beskrivning, men kanske... fest- och mingelfoto?
Tele är bra dels under mingel för att fånga folk på avstånd, genom liksom tillfälliga korridorer av folk. Kan bli rätt bra.
Det kan också vara bra när någon ska hålla tal eller så.

Jag skulle absolut kunna köra utan 70-200. Ett alternativ är 35 + 85, även om det är på gränsen med 85/1,4 och en hand. Men helst vill jag ha 70-200.
 

lonian

Aktiv medlem
Det där såg inte alls dumt ut, var hittar man sådant?
Jag tror det där är ett hemmabygge. Bara man har en väska som pallar med att man monterar fast en typ monopod eller blixtstativ. Jag har själv liknande delar hemma så skulle kunna testa om det fungerar. På bilden har personen ett större batteri i väskan.
 

pdahlen

Aktiv medlem
De få gånger jag har gjort något liknade så har jag hittat en ”assistent” brukar vara enklast och eftersom den triggas trådlöst så går det bra att det inte hänger ihop.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Förvånansvärt ofta.
Mingelfoto är nog inte en heltäckande beskrivning, men kanske... fest- och mingelfoto?
Tele är bra dels under mingel för att fånga folk på avstånd, genom liksom tillfälliga korridorer av folk. Kan bli rätt bra.
Det kan också vara bra när någon ska hålla tal eller så.

Jag skulle absolut kunna köra utan 70-200. Ett alternativ är 35 + 85, även om det är på gränsen med 85/1,4 och en hand. Men helst vill jag ha 70-200.
Då skulle jag köra med någon zoom i 35-135 intervallet och offrat ljusstyrkan till förmån för att kunna köra med bara ett hus. Det är förvånansvärt lite skillnad på 135 och 200 mm.
 
ANNONS