Annons
Gammal 2018-09-05, 17:25
Astroscapist

Verkar som den alltid fokuserar vidöppet. WOW!
Men ingen Eye-AF vid kontinuerlig serietagning och och heller ingen kontinuerlig fotografering vid tyst läge.
Ska visst komma senare med firmware.

/Stefan
Gammal 2018-09-05, 17:28
Skrotfotaren 2.0

Fråga
Finns det någon AF-hjälpbelysning på EOS R?
Gammal 2018-09-05, 20:46
AFJ

J O Härnström skrev: Tro får man göra i kyrkan om du ursäktar uttrycket.
Att 4K med 1,7 crop är begränsande tror jag att alla vet. Jag tror också att det beror på att Canon inte hänger med i utvecklingen.
Så Magnus bör inte tro något alls? Du däremot är tillåten att tro lite om det mesta! :-)
Gammal 2018-09-05, 20:56
AFJ

När det gäller priset så tycker jag det verkar vara en genomgående trend att alla kameror som släpps nu är rätt dyra.

Delvis beror det väl på vår klena valuta.

Sedan tror jag också att marknaden för dedikerade kameror krymper och att tillverkarna helt enkelt måste höja priserna för att slå ut utvecklingskostnaderna på en lägre volym. Detta leder förstås till ännu lägre volymer.... Under 10 år gick spiralen åt andra hållet, nu har det vänt.
Gammal 2018-09-05, 21:22
Fredrik AVT

Det kvarstår att se hur snabb AF är. Avsaknaden av en AF joystick är dock ett stort minus. Vi får se hur snabbt och intuitivt det är att byta fokusområde, fokusläge och AF punkt. Att använda touchskärm är ingen höjdare för mig. Jag vill ha dedicerade kontroller. Detta fubkar också bäst med handskar i vårt kalla land. Nikons AF inställningar verkar heller inte vara någon höjdare men de har en joustick.

Så, jättebra att den släpps, men högt pris och en del missar. Jag står över och ser vad som kommer härnest och kanske tittar igen om/när priset är nere under 15000kr (om någonsin) eller ser vad Sony kommer ut med. Ingen brådska.
Gammal 2018-09-05, 21:43
froderberg
Administratör

Fredrik AVT skrev: Avsaknaden av en AF joystick är dock ett stort minus.
Det är det, men 6D Mark II har varken joystick eller touchpad, så ur det perspektivet är det i alla fall en positiv utveckling.
Gammal 2018-09-05, 21:48
Fredrik AVT

froderberg skrev: Det är det, men 6D Mark II har varken joystick eller touchpad, så ur det perspektivet är det i alla fall en positiv utveckling.
Men för 27000kr? Ingen joystick och 3bps med full AF för det priset? Verkar vara inödigt hård segmentering av Canon. Det kan hålla vid <15000kr men inte här.
Gammal 2018-09-05, 21:52
Astroscapist

Fredrik AVT skrev: Men för 27000kr? Ingen joystick och 3bps med full AF för det priset? Verkar vara inödigt hård segmentering av Canon. Det kan hålla vid <15000kr men inte här.
6D Mk2 kostadeväl 22.000kr?
Stora skillnaden i pris är att man blir tvingad att köpa med adaptern.

Är det inte 5 b/s? Med full AF

/Stefan
Gammal 2018-09-05, 21:55
Fredrik AVT

Astroscapist skrev: 6D Mk2 kostadeväl 22.000kr?
Stora skillnaden i pris är att man blir tvingad att köpa med adaptern.

Är det inte 5 b/s? Med full AF

/Stefan
6DII kostade 22000kr då den kom. Den fick mycket kritik för det också och kan (kunde i varje fall i förra veckan) köpas för 15000kr. Så priset höll nog inte i relation till prestanda.

Den enklaste adaptern som följer med är väl den som kostar 100USD. Det lägger knappast till 5000kr till priset över det som 6DII kostade vid lanseringen.

Minns inte vad som erbjöds i EOS R vid 5 resp 3 bps men hade för mig att det var full exp och följande AF vid 3bps.
Gammal 2018-09-05, 22:41
Astroscapist

Fredrik AVT skrev: 6DII kostade 22000kr då den kom. Den fick mycket kritik för det också och kan (kunde i varje fall i förra veckan) köpas för 15000kr. Så priset höll nog inte i relation till prestanda.

Den enklaste adaptern som följer med är väl den som kostar 100USD. Det lägger knappast till 5000kr till priset över det som 6DII kostade vid lanseringen.

Minns inte vad som erbjöds i EOS R vid 5 resp 3 bps men hade för mig att det var full exp och följande AF vid 3bps.
8 resp 5 b/s och jag tycker priserna bör jämföras när de släpptes. Kanske R-modellen kostar 15.000kr efter 1 år den med.

Betyder dock inte att jag tycker priserna är ok.

/Stefan
Gammal 2018-09-05, 23:12
Fredrik AVT

Astroscapist skrev: 8 resp 5 b/s och jag tycker priserna bör jämföras när de släpptes. Kanske R-modellen kostar 15.000kr efter 1 år den med.

Betyder dock inte att jag tycker priserna är ok.

/Stefan
5bps var vid release priority. Prioriterar du focus tracking faller det till 3bps.

Lanseringspriset är vad tillverkaren försöker klämma ut då den är ny. Priset därefter torde reflektera vad en mer hållbar marknad tycker den är värd. Visst är ett prisfall på 7000kr eller ca 1/3 ganska mycket på den tiden för en kamera som Canon stoltserar med skulle vara så populär. Jag är alltid tacksam för de som köper nytt även till höga priser. Det ökar begagnatutbudet. Å andra sida skulle färre Om köpte till höga priser tvinga fram prissänkningar. Får se hur det går för denna modell.

Nu inväntar jag det senvanliga meddelandet att "modellen är så populär att vi inte kan hålla utlovat leveransdatum". Detta är väl standardmeddelandet idag som alla tillverkare lyckas klämma in.
Gammal 2018-09-06, 08:05
torbeno

froderberg skrev: Nikon och Sony har pixlar som bara används för AF och inte för bilddata. Blir det för många punkter så försvinner för mycket bildinformation.

Canon har istället delat varje pixel i två delar, en A och en B-sida. Genom att jämföra A och B sidan mäts avståndet. Ett gång sådana pixlar kan grupperas till en AF-punkt. Och i normalläget slås A och B sidans bildinformation ihop, med ett visst råformatsläge lagras både A och B sidan.
Ok, jag hade inte fattat hur detta hänger ihop. Canon skrev att det skulle finnas 5000+ valbara fokuspunkter men så verkar inte vara fallet. 380 verkar vara närmare sanningen.
Gammal 2018-09-06, 08:28
gunnargren

J O Härnström skrev: Tro får man göra i kyrkan om du ursäktar uttrycket.
Att 4K med 1,7 crop är begränsande tror jag att alla vet. Jag tror också att det beror på att Canon inte hänger med i utvecklingen.
Att dem inte hänger med i utvecklingen kan jag inte hålla med om, Canon 1D X II är väl fortfarande en av de bättre kamerorna på video-sidan med 4K 60P och 120P i 1080 och den släpptes för 2,5 år sen. Sen att dem väljer att inte införa det i sina billigare kameror är en annan sak, eller om det i det här fallet beror på värmeproblem ska jag ha osagt.
Gammal 2018-09-06, 08:56
Astroscapist

Fredrik AVT skrev: 5bps var vid release priority. Prioriterar du focus tracking faller det till 3bps.

Lanseringspriset är vad tillverkaren försöker klämma ut då den är ny. Priset därefter torde reflektera vad en mer hållbar marknad tycker den är värd. Visst är ett prisfall på 7000kr eller ca 1/3 ganska mycket på den tiden för en kamera som Canon stoltserar med skulle vara så populär. Jag är alltid tacksam för de som köper nytt även till höga priser. Det ökar begagnatutbudet. Å andra sida skulle färre Om köpte till höga priser tvinga fram prissänkningar. Får se hur det går för denna modell.

Nu inväntar jag det senvanliga meddelandet att "modellen är så populär att vi inte kan hålla utlovat leveransdatum". Detta är väl standardmeddelandet idag som alla tillverkare lyckas klämma in.
Det var inte bra. 5 b/s på min A7R2a var inte tillräckligt snabb vid knattefotboll så 3 b/s är riktigt dåligt.

Det är inte konstigt att man mjölkar ur pengar från de som vill köpa direkt utan någon ordentlig recension från användare (såna som verkligen använder sina saker). Vill man ha det nyaste först oavsett hur bra/dålig den är så får man betala för det. Med all rätt tycker jag.
Den kommer gå ner i pris!

/Stefan
Gammal 2018-09-06, 09:42
Erik Schalin

Flash Gordon skrev: Det skall bli intressant att följa hur allt detta utvecklas.
Mitt i prick!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:26.

Tether Tools Case Air