Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D500 bilder per sekund beroende på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror att man får tänka i termer av att välja de få bilder man sparar hellre än att tänka att man väljer bort de bilder man kastar när man sprutar bildrutor vid action-foto.
Många sportfotografer idag har ju två eller tre kameror som sprayar samtidigt. En i handen och två monterade på strategiska ställen. I taket. Bakom målet. Eller annorstädes.
Alla sprayar samtidigt. Av flera flera hundra bilder är det kanske en som kommer i tidningen.

Annat var det förr när filmen matades fram med ratt och slutaren spändes med en spak, och filmrullarna rymde tolv rutor.

Nu hamnade jag väldans utanför ämnet. Men frågan har fått sitt svar, och några funderade vidare på det här med behovet och konsekvensen av många bos.
 

sears

Aktiv medlem
Jag tror att man får tänka i termer av att välja de få bilder man sparar hellre än att tänka att man väljer bort de bilder man kastar när man sprutar bildrutor vid action-foto.
Många sportfotografer idag har ju två eller tre kameror som sprayar samtidigt. En i handen och två monterade på strategiska ställen. I taket. Bakom målet. Eller annorstädes.
Alla sprayar samtidigt. Av flera flera hundra bilder är det kanske en som kommer i tidningen.

Annat var det förr när filmen matades fram med ratt och slutaren spändes med en spak, och filmrullarna rymde tolv rutor.

Nu hamnade jag väldans utanför ämnet. Men frågan har fått sitt svar, och några funderade vidare på det här med behovet och konsekvensen av många bos.
Det sprayades en hel del på analoga film tiden också :) Bara 20 år gammal kamera iofs men ändå.
https://youtu.be/iqyFuf9_sd8?t=511
 

Ventures

Aktiv medlem
Det sprayades en hel del på analoga film tiden också :) Bara 20 år gammal kamera iofs men ändå.
https://youtu.be/iqyFuf9_sd8?t=511
Jag har en F5:a kvar och den blir väldigt dyr i drift om man glömmer bort att man inte håller i en digitalkamera. En 36-rulle kan gå åt på c:a 4,5 sekunder i värsta fall. Kameran låter som en symaskin när man "sprayar loss".

Idag är väl klickkostnaden uppåt 10kr med diafilm så man kunde fota för knappt 5000 kr i minuten om man slapp byta film emellanåt.

Nikon lanserade ju F5:an med en film gjord av stillbilder. Filmen finns på Youtube och måste ha kostat en slant redan då.
 

iSolen.se

Guest
Jag har märkt att många resonerar så, vilket är förvånande när man följde den osannolika uppståndelsen när Z6/Z7 kom med endast en kortplats...
Äh, det var kritiker och trygghetsnarkomaner, de flesta har fotat i många år med "dåliga" kort utan att något hänt. Nu när det kommit några kameror med XQD som är mycket bättre blev två kort plötsligt viktigt.

Att köra med två kort ger ju garanterad bildförlust eftersom man förlorar fototid, dessutom ingen garanti mot felinställd kamera, slut på kort, ihopblandade kort etc som är mycket större risk. Backupphanteringen blir också galen, man måste ju spara bilderna från bägge korten eftersom man inte litar på bildfilerna.

Dessutom ska man för att vara säker göra överföringen med två olika kortläsare. Och inte radera några bilder förrän man gjort två backupper eftersom hårddiskar pajar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Låt tid vara ett relativt begrepp.

De flesta bilder i världen tas väl idag med smartphones. De är uppkopplade, och mångabilder hamnar alltså i molnet direkt.

Resten av kamerabranschen är på väg åt samma håll.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Låt tid vara ett relativt begrepp.

De flesta bilder i världen tas väl idag med smartphones. De är uppkopplade, och mångabilder hamnar alltså i molnet direkt.

Resten av kamerabranschen är på väg åt samma håll.
Jag kan väl ta ca 50 bilder i månaden i råformat med nuvarande kamera och abonnemang om din föreslagna princip ska tillämpas. Om några år har kanske operatören dubblat datatrafiken, för det gör de med ett antal års mellanrum. Det blir 100 bilder, men risken finns att den nya kamerna har fått ännu mer pixlar så då är vi tillbaka på ruta ett. Det vill till att ha en oerhörd buffert eller en helt enastående uppkoppling om man ska köra serietagning i råformat också.

Sedan har vi högkvalitativ filmning också...
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kan väl ta ca 50 bilder i månaden i råformat med nuvarande kamera och abonnemang om din föreslagna princip ska tillämpas. Om några år har kanske operatören dubblat datatrafiken, för det gör de med ett antal års mellanrum. Det blir 100 bilder, men risken finns att den nya kamerna har fått ännu mer pixlar så då är vi tillbaka på ruta ett. Det vill till att ha en oerhörd buffert eller en helt enastående uppkoppling om man ska köra serietagning i råformat också.
Ja, taket på hur mycket data man får skyffla är ett problem. Bandbredden kommer dock att vara enormt mycket högre med 5G jämfört med 4G. Eventuellt kan det få operatörerna att höja datamängdstaket en hel del också.

För systemkameror tror jag ändå att tillverkarnas konservatism är det största hindret.
 

afe

Aktiv medlem
Jag kör med 4G både hemma och mobilt (obegränsat abonnemang från Telenor) och datamängden är förstås inte något som helst problem med ett sådant abonnemang. Däremot tar det lite tid att överföra bilderna, men det kan jag stå ut med.

Vad har detta med minneskort att göra?
 

iSolen.se

Guest
Ja, taket på hur mycket data man får skyffla är ett problem. Bandbredden kommer dock att vara enormt mycket högre med 5G jämfört med 4G. Eventuellt kan det få operatörerna att höja datamängdstaket en hel del också.

För systemkameror tror jag ändå att tillverkarnas konservatism är det största hindret.
Även om det skulle bli ett par hundra megabit så räcker inte det, XQD-korten är tio gånger snabbare och lite till.

Och de korten har vi redan.
 

iSolen.se

Guest
Det finns redan konsumentkamerir med inbyggd WiFi. Proffskamerorna har WiFi som tillbehör.
Med WiFi i kameran och en 4G router är du uppkopplad
Jo det hade jag redan på min gamla D4.

Duger möjligen som backup för den som tror att dens XQD-kort ska svika ouptäckt just när denne fotar något superviktigt, och då bara med lägre kvalitets jpeg.

Till priset av långsammare kamera, vilket man f ö också får om man kör backup i kameran. Långsam kamera betyder också bildförlust.

Även blixtsnabb Wifi når inte upp till i närheten av vad XQD, eller SD för den delen, klarar. I bästa fall en tiondel om grejerna är sprillans nya och ingen annan Wifi finns i närheten.

(Det finns proffskameror med inbyggd wifi)
 
ANNONS