Annons

SVD fortsätter med sin brutala efterbehandling. Nytt lågvattenmärke

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Om jag hade varit fotograf hade jag aldrig låtit någon tidning dra sönder bilderna. Har svår att tänka mig att det är ok för upphovsrätten är stenhård på vad du får o kan göra med andras bilder. Är det någon som verkligen kan styrka att dom har dragit i andras fotografers bilder o har TILLÅTELSE till det?
Kollar man på fotografens bildserier från dagen så snackar vi snapshots till höger och vänster. Många med tveksamma kompositioner, exponeringsteknik och motiv. Det handlar om att sälja volymer av bilder med ett nyhetsvärde. Kan säkert tänka mig att man lägger in i avtalet att vissa (eller alla?) kunder får bildbehandla enligt önskemål/behov. Kanske mot pristillägg? Bara man kränger. Fast hade det varit jag så hade jag i vart fall krävt att mitt namn tas bort. Kan iofs inte föra andras talan, men jag vill inte ha mitt namn under en bild jag inte kan stå för.

Att SVD har publicerat flera olika bilder i samma stuk tagna av flera olika fotografer innebär att det ligger nära till hands att misstänka tidningen. Men egentligen spelar det ingen större roll. Poängen (och det som är anmärkningsvärt) är att dom publicerar skräpet.
 

iSolen.se

Guest
Kollar man på fotografens bildserier från dagen så snackar vi snapshots till höger och vänster. Många med tveksamma kompositioner, exponeringsteknik och motiv. Det handlar om att sälja volymer av bilder med ett nyhetsvärde. Kan säkert tänka mig att man lägger in i avtalet att vissa (eller alla?) kunder får bildbehandla enligt önskemål/behov. Kanske mot pristillägg? Bara man kränger. Fast hade det varit jag så hade jag i vart fall krävt att mitt namn tas bort. Kan iofs inte föra andras talan, men jag vill inte ha mitt namn under en bild jag inte kan stå för.

Att SVD har publicerat flera olika bilder i samma stuk tagna av flera olika fotografer innebär att det ligger nära till hands att misstänka tidningen. Men egentligen spelar det ingen större roll. Poängen (och det som är anmärkningsvärt) är att dom publicerar skräpet.
Vanliga bildbyråbilder är det fritt att photoshoppa som man vill men dessa bilder är redaktionella. Redaktionella bilder får inte manipuleras helt enkelt för att de då blir manipulerade.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om jag hade varit fotograf hade jag aldrig låtit någon tidning dra sönder bilderna.
Då hade du nog aldrig fått sälja bilder till någon tidning.

Givetvis är det inte bra om bilderna ”dras sönder”, men normalfallet är att en tidningsredaktion förbehåller sig rätten stt redigera inköpta bilder.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Om jag hade varit fotograf hade jag aldrig låtit någon tidning dra sönder bilderna. Har svår att tänka mig att det är ok för upphovsrätten är stenhård på vad du får o kan göra med andras bilder. Är det någon som verkligen kan styrka att dom har dragit i andras fotografers bilder o har TILLÅTELSE till det?
När bilder säljs som Royalty free eller Rights managed har köparen rätt att göra i stort sett vad som helst med bilden. Det finns begränsningar om omoraliskt eller olagligt innehåll.

Bilder som säljs som Editorial (redaktionella) kan för det mesta redigeras, men inte manipuleras. Det betyder att beskärning, kontrast, färgmättnad osv. kan ändras, men det är inte tillåtet att t.ex. klona in eller ut objekt.

Inget av vad jag sett i exemplen ovan tyder på manipulering. Dålig smak? Ja! Bryter de mot upphovsrätten? Nej!

Disclaimer: Jag har inte koll på vilka avtal SvD har med AP
 

PMD

Aktiv medlem
Inget av vad jag sett i exemplen ovan tyder på manipulering.
Om du med manipulering menar "luras med bilder" så har du rätt, men efter ett otal trådar i detta forum om bildmanipulation så kan vi nog konstatera att det finns delade meningar om vad bildmanipulation är, och inte alla dessa innebär att man luras.
 

iSolen.se

Guest
Om du med manipulering menar "luras med bilder" så har du rätt, men efter ett otal trådar i detta forum om bildmanipulation så kan vi nog konstatera att det finns delade meningar om vad bildmanipulation är, och inte alla dessa innebär att man luras.
Man får dra i reglagen men som fotosidan m fl säger, det ska göra med måtta och bilden ska återge det fotografen såg vid fototillfället.

Jag anser att SvD inte håller sig till det utan faktisk har manipulerat bilderna, i betydelsen bildmanipulation.

Bilderna som SvD redigerat, skulle nog underkännas just pga bildmanipulation om de försökte ladda upp dem till AP, Reuters eller Getty Images.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Om du med manipulering menar "luras med bilder" så har du rätt, men efter ett otal trådar i detta forum om bildmanipulation så kan vi nog konstatera att det finns delade meningar om vad bildmanipulation är, och inte alla dessa innebär att man luras.
Det finns tydliga regler och bildpolicys. Diskussionerna drar iväg för att ingen (mig själv inkluderad) orkar kolla upp vad som gäller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om du med manipulering menar "luras med bilder" så har du rätt, men efter ett otal trådar i detta forum om bildmanipulation så kan vi nog konstatera att det finns delade meningar om vad bildmanipulation är, och inte alla dessa innebär att man luras.

Ja det finns ju det, trots att det faktiskt finns en gällande definition på Fotosidan som vi väl borde respektera efter bästa förmåga eller komma med förslag på hur den ska ändras om vi inte delar den. Det borde ju bli lite mindre förvirrat än att låta "hela havet storma" och låta många ge sig hän åt sina högst personliga tolkningar. Varför ska du och andra ägan er åt att relativisera detta just här?

Kan inte David Elmfeldts skrivningar i länken nedan få gälla för vad som är eller inte är "manipulerad bild" på Fotosidan?

Det är ju så att man (om man vill, för det är frivilligt) kan märka sina bilder som "manipulerade" här på Fotosdian och då kan det väl inte funka om du eller några andra håller er med era egna uppfattningar om vad just ni vill lägga i detta begrepp. De som har helt egna idéer om vad en "manipulerad" bild är har all frihet att göra det i andra forum men det kan väl inte funka här.

En omanipulerad bild på FS är en bild som inte bryter mot de regler Elmfeldt beskrivit i länken nedan. Men det finns dock ett klar problem med detta på FS och det är ju att man aldrig kan lita på om en bild är "omanipulerad" eftersom de flest bilderna aldrig märks men man vet aldrig om det är en aktiv handling eller ej, så den här upplysningen idag blir rätt meningslös. Av det skälet ser jag alla bilder på Fotosidan som manipulerade tills annat angivits - inklusive mina egna.

För övrigt anser jag att alla digitala bilder som efterbehandlats är "manipulerade" på ett sätt eller annat. Alla som efterbehandlar digitala bilder befinner sig på ett sluttande plan och det inser nog de flesta som läst Elmfeldts skrivning.

https://www.fotosidan.se/cldoc/info-unmanipulated.htm

Elmfeldt inser ju detta själv och ger sig inte in på vilka spakar i RAW-konverterarna man får dra i och hur mycket:

Istället kondenseras allt till: "exakt det som kameran såg" punkt! - autenticitet

Citat: "Vad är en icke-manipulerad bild?

För att vi skall prata om samma saker och att alla medlemmar skall ha samma syn på begreppet så gäller vår definition för ordet manipulerad. Det fungerar inte att skapa egna värderingar eller synsätt, utan vi bestämmer vad som gäller. Detta för att vi skall få en gemensam definition på vad markeringen betyder.

På fotosidan.se definierar vi ett omanipulerat foto som ett foto som kan användas som bevis i rätten eller tryckt i en dagstidning, och utan minsta tvivel om dess äkthet. Dvs det som finns på filmen är exakt det som kameran såg. I sin renaste form så är motsvarigheten en framkallad diabild. Det är mot detta man skall sträva om man vill kalla sin bild omanipulerad." (slut citat)

Alla som relativiserar vad som de tror gäller här på Fotosidan kanske skulle ägna en liten stund åt att friska upp minnet kring vad som faktiskt gäller. Det kan kanske räta upp den värsta förvirringen.
 

PMD

Aktiv medlem
Kan inte David Elmfeldts skrivningar i länken nedan få gälla för vad som är eller inte är "manipulerad bild" på Fotosidan?
Det handlar om eventuellt manipulerade bilder i Svenska Dagbladet och där kanske man har en annan definition.

Så länge man berättar vad man har gjort med bilden så behöver man inte märka den som manipulerad eller icke-manipulerad. Då får betraktaren avgöra den saken själv.

SvD har inte berättat vad bildredaktören har gjort med bilderna, och tråden började för att någon hade observerat ett fenomen som åter dök upp i just den tidningen efter att ha observerats för något år eller tre sen. Det viktiga tycker jag inte är att fastslå om bilderna är manipulerade eller inte, utan att diskutera och reda ut vad som faktiskt har gjorts med dem. Eventuell kan man kanske fråga tidningen också.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har lagt in en länk alldeles ovan till David Elmfeldts skrivning om vad som gäller på Fotosidan.
Jag gillar fotosidans definition, men i just den här tråden handlar det om vad SvD gjort eller inte gjort.

Som jag ser det finns det två saker att fundera över: 1. AP:s avtal när man köper deras redaktionella bilder (bryter man mot upphovsrätten?) 2. SvD egna bildpolicy (en förtroendefråga)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Här finns Ap:s guidelines för deras bildbehandling:
https://www.ap.org/about/news-values-and-principles/telling-the-story/visuals
På den tiden jag jobbade där gällde att man inte fick göra mer med bilderna än man hade gjort i förstoringsapparaten (lättare justering av exponering, efterbelysning, skuggning, färgstick). Allt annat skulle ok:as av avdelningschefen, annars var det skäl för omedelbart avsked.
Handlar inte det där om APs egen bilbehandling, och inte om vad en bildköpare får göra med bilden?
 

PMD

Aktiv medlem
Om du har tid och lust får du gärna bidra med en kort sammanfattning... :)
Artikeln är daterad 23 sep, 2011 och är en intervju med SvD:s fotochef Joakim Ståhl.

Policyn är att man inte får lägga till eller ta bort något ur bilden. "Det här handlar om pressetik. Jobbar man på Svenska Dagbladet ljuger man inte, det är ändå grunden."

Artikeln förklarar också att SvD bara köper bilder av säljare de känner och litar på, så de kan vara säkra på att bilderna de köper är äkta.

Till sist får Ståhl frågan om han skulle ha upptäckt att Terje Hellesøs bilder var fejkade. Svaret är att när det gäller naturfoto är vi nog alla amatörer som inte sysslar med det. Underförstått att han nog inte skulle ha upptäckt fusket.
 
ANNONS