Annons

Att filma med systemkamera, knöligt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-Gunnar Olsson

Aktiv medlem
Filmar med min Pentax K-70 systemkamera. Vid filmningen så kan jag enbart se bilden via min utfällbara display/skärm. Kör manuell skärpeinställning men har svårt att på den lilla skärmen se att skärpan hamnar där den ska. Dessutom vid filmning i dagsljus så blir det reflexer på skärmen som försvårar att se mitt motiv tydligt. Känner en besvikelse på att nyttja min kamera till filmning.
 

Hans-Gunnar Olsson

Aktiv medlem
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169457

Kameran har förstås inte ändrat sig sedan du startade en tråd på exakt samma tema för nästan två år sedan.
Jag är ju numera medveten om varför jag inte kan se motivet genom sökaren då jag filmar. Men problemet med tydligheten på skärmen för att ställa skärpan samt reflexer i den, måste jag ju dela med många andra som filmar med systemkamera. Vet ej hur ni andra löser detta.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag löste det genom att skaffa en spegelfri systemkamera. :)

Det hjälper faktiskt en hel del att kunna titta i en sökare istället för en skärm när man spontanfilmar. För med planerat videofilmande med en spegelreflexkamera gör man nog bäst i att använda stativ och förfokusera där man vet att huvudmotivet kommer att befinna sig i en scen.
 

Bassamps

Ny medlem
Filma med systemkameran

Det är inte så knöligt om man använder en display Viewer.
Bra när det är starkt solljus (Canon 700D+ tillbehör för filmning)
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att det är besvärligt visste redan den första tidens fotografer.
De lade en svart duk över kameran och sitt eget huvud.
 
ANNONS