Annons

Digitalfotografi är piss

Produkter
(logga in för att koppla)

HansI1

Medlem
Större flexibilitet och säkerhet vad gäller lagring samt betydligt större möjligheter när det gäller distribution.
Jo visst men jag slarvade lite när jag skrev.
Mitt område var ENBART bästa möjliga ljudåtergivning.
Det var därför jag nämnde rörförstärkare (idag mycket dyra och av en orsak)
Vad vinner man då på att gå från analogt => digitalt =>analogt.
inget alls. kan bara bli sämre med varje konvertering.
(Förutsatt att man använder "state in art" utrusning i hela kedjan, i annat fall kan man vinna i dynamik, dvs färre brus och andra störningar)

analogin med foto kanske finns?
 

PMD

Aktiv medlem
analogin med foto kanske finns?
Jag är inte så hemma på ljud men nog är väl digitala förstärkare bra mycket mer kapabla på att ge bra ljud i konstiga rum än analoga?

Vad gäller analogin med foto så är den rätt skakig. Digital fotografi är överlägsen filmfotografering på i stort sett allting.

/Sign. filmfotograferingsentusiast, men inte av kvalitetsskäl

PS. Det finns rätt många trådar i detta forum som diskuterar film jämfört med digitalt.
DS.
 

HansI1

Medlem
"Digitala förstärkare"

Det är roligt att skriva lite i trådar som tar ut svängarna, läste just i tråden om poolvatten. Ljudområdet slutade fascinera mig nån gång på 90-talet.
Någon fotograf har jag aldrig varit. Gick mest med för att ställa en fråga om ett foto men det sammanhanget är inte särskilt roligt.
Den generella skillnaden mellan analogt och digitalt är alltid intressant då båda fenomenen förekommer i så många sammanhang.

De digitala signalerna används sällan i effektleden (spänningsmässigt uppåt 50 - 60 volt men hemma behöver man inte dit) De försvinner och omvandlas normalt sett långt innan linjenivå (max ca en halv volt)
Just som någon skrev så är de digitala signalerna väldigt praktiska och oöverträffade vid lagring och redigering -numera, och började slå igenom på 70-talet.
Vi pratar inte digitalt (med pulser eller ljudstötar) så mikrofonerna registrerar analogt, och från högtalarna avges inga "ettor och nollor" vilket i grunden skulle innebära bara tonstötar med olika nivåer, och digital överföring innebär fasta frekvenser även om det som de flesta vet, kan förskjutas vid hård belastning eller dåliga överföringsförhållanden.

Det som kallas "digitalhögtalare" är inget annat än försäljningsknep just därför att de flesta tror att allt som är digitalt är bättre.
Utsignalen från slutstegen (effektförstärkarna) är lika analog som ljudvågorna vi lyssnar på.

Om digitalfoto passerat analog/filmfoto så är det en naturlig utveckling allteftersom RGB-enheterna kunnat göras allt mindre (rött-gult-blått) och minnen blivit otroligt små och billiga.
Vad jag förstår så har avancerade objektiv alltmer kunnat ersättas av avancerad digitalteknik, men det måste finnas problem att få de små hålen i tex mobiltelefoner att registrera tillräckligt mycket ljus - i mörker.
Det där har ni säkert dryftat mycket.

Åter till audio, jag nämnde rörsteg, rörförstärkare.
Radiorören överträffade i det längsta alla halvledare i att klara samtidigt höga frekvenser och effekter. Troligen fortfarande. (e.g. sändarrör och kraftsteg för annan högfrekvens, som acceleratorer inom kärnforskning, vilket jag en gång arbetat med)
Också att registrera enstaka fotoner (fotomultiplikatorer) klaras vad jag vet fortfarande bara med den gamla hederliga rör-tekniken. Jag har ett sådant rör liggande i min hurts till höger om mig..
Dock fanns de bästa audiorören förr, när detta var fullt utvecklat och det är mycket svårt att idag nå upp till tyskarnas nivå på 60-talet (eg siemens) då kunskapen "dött ut". Dessa rör är mycket dyra idag.
Rör har en överföringsmetod som inte ger obehagliga bieffekter (distorsion) i diskantregistret. Vanliga halvledare var värst och mos/fet bättre.
Detta har "guldöron" noterat under mer än 50 års tid.

Det finns kanske inga paralleller med foto, eftersom ögat och hjärnan är mer toleranta vid bildregistrering än öronen och hjärnans del för ljud.
Känsliga människor brukar störas mer av buller, smällar och "skärande" ljud än ljusfenomen.
(Men fråga mig inte om "själen" :)

Bildrören börjar bli helt passe, men det finns faktiskt de som ägnar sig år gaming, som absolut föredrar "CRT" (catode ray tube) av det senaste snittet med bildfrekvens om 100 Hz, och rätt stora bildytor (Över 30 tum) eftersom där förekommer inte "eftersläpning" eller fördröjning vid tändande av bildpunkter, det är en helt annan teknik som har sina fördelar.
De är dock inte roliga att flytta på och tar mycket plats.
 

martinot

Aktiv medlem
Då det gäller uppdateringsvansinnet både i mjuk och hårdvara och alla problem runt detta är jag helt överens.
30 års erfarenhet.
windows har alltid varit ett stort problem och en virus-svamp.
Dos var en usel kopia av äldre fungerande system (långsammare dock)
osv.
Bara skapade behov som förringar livets värde.
Jag har inte haft något virus (varken på mina PC med Windows eller Macar med macOS) sedan 1987.

Vad gör att du får så mycket virus i dina datorer?

F.ö. så tycker jag att både Windows och macOS fungerar utmärkt för det mesta (små detaljer finns ju alltid att anmärka på).

De har blivit bättre med tiden, och kommit långt fram jämfört med hur de var på 80-talet.

Som en retronostalgi så tycker jag det är kul med gamla datorer och tekniska prylar, och har köpt välbevarade 80-tals-maskiner för 10-tusentals kronor (speciellt flera väl bevarade Apple II-maskiner, och även bygger min egna PDP 11/70-kopia att köra BSD UNIX på).

Däremot skulle absolut inte vilja gå tillbaka dit för mitt normala dagliga användande. Datorerna och dagens mjukvara är ju fantastisk och ljusår jämfört med då.

Gällande analogt ljud vs. digitalt; har kvar min gamla Thorens, men spelar sällan på den. Är så oerhört mycket mer praktiskt att streama via tex. Spotify. Har använt Walkman när det kom i slutet på 70-talet, och sedan bärbar CD-spelare när det kom i början på 90-talet, iPod på 00-talet, men tycker det är helt suveränt att kunna ha all musik i min vanliga telefon (och numera tom. mitt armbandsur - fantastiskt!).

Skulle personligen absolut *inte* vilja gå tillbaka i utvecklingen.

Samma sak gällande foto; de kameror och objektiv vi har idag är ju helst fantastiskt bra både bildkvalitetsmässigt och hanteringsmässigt, jämfört med när jag började fota i brytpunkten 70/80-tal.

Vill personligen absolut inte gå tillbaka dit heller.
 

HansI1

Medlem
Då var det kanske du som köpte en svensk anläggning av mig för längesen, Luxor ABC80 med alla tillbehör inkl winchesterdrive (åtta tum?)
Jag kom aldrig längre än ABC 800 MHR -med färggrafik!
Jag har också ägnat mig åt unix -pdp11, senare Linux-ubuntu mm.

Du vet inte alltid när du har virus, varesig i kroppen eller i en PC.
Ofta är de oförargliga.
Jag har inte haft såna problem själv på många år, under de sämsta windowsåren (3.0 och win95) och då berodde detta ofta på browsern IE.
Då jag slutade vara beroende av Microsoft och helt slutade med IE har jag inte upplevt virusproblem alls.
så det är iofs en gammal ingrodd föreställning med windows som virus-svamp, idag är det nog annorlunda, men efter många års elände med windows så sitter den känslan kvar.
Ett menysystem som tagit över människor liv och mycket av deras pengar.
Jag föredrar programmen i sig och inte menyn.
Man har ju integrerat DOS i windows för länge sen och utvecklat det, men problemen tycks aldrig upphöra helt. då gäller det inte just virus, bakdörrar, trojaner och allt detta, som "skickliga" antiprogrammerare hela tiden upptäcker. Orsaken är ett okontrollerat virrvarr i koden.
Jag är fd assemblerkodare och hade då full koll över vad som hände och även säkerheten.
Enligt min åsikt ligger för mycket i mjukvara och blir då både flexibelt men också sårbart.
Inte hört talas om problemen hos bankerna? Identitets-stölder? Är det inte ca 100.000 st / år?
Hur tom bank-id luras i sig, inte bara stackars godtrogna som lämnar ut koder.
Hur pass osäkert mobilt bank-id visat sig vara?
Det har ju säkerhetsexperter talat om i rutan och varnat för.
Men jag hör till de som fd engagerad, är kritisk till utvecklingen och givetvis inte bara Microsoft windows och det som där liknat monopol och tvång att uppgradera hela tiden.
De som brukar bara mobilt bredband vet hur jobbiga och dyra uppdateringarna är. Ofta sådant som M-soft borde tänkt på från början i stället för att laga och lappa.
 

martinot

Aktiv medlem
Har fiber till huset, så inga problem att uppdatera mina system/prylar.

Att streama video tar tex. betydligt mer kapacitet (fungerar dock så bra att streama all video och TV via internet samtidigt till alla användare, att jag inte ens brytt mig om att koppla in gammaldags TV-antenn någonstans).
 

martinot

Aktiv medlem
Då var det kanske du som köpte en svensk anläggning av mig för längesen, Luxor ABC80 med alla tillbehör inkl winchesterdrive (åtta tum?)
Jag kom aldrig längre än ABC 800 MHR -med färggrafik!
Nej, det var inte jag som köpte ABC-80. Min farbror hade en som jag använde, men aldrig ägt någon själv (och samlar mest på sådant som jag har en stark personlig nostalgi till).

Har blivit ett par Apple ][ Europlus (med tillbehör som Microsoft Softcard CP/M-kort och annat), ett par IIGS, svensk och engelsk //C och en amerikansk //C+ (extremt fint ex.)

För lite Sinclair-nostalgi så har det blivit en ZX Spectrum 128 (också känd som "brödrosten" för sitt utseendet på kylflänsen).

Sedan för PC-nostagi så har det blivit IBM PS/2 i några olika former, som Model 35SX, PS/2 E (bägge är trevliga då de har ISA-slot istället för MCA), samt moderkort för IBM Intellistation med legendariska 440BX-chipset (SMP givetvis).

Till dessa PS/2:eek:r så har jag även skaffat ett gäng klassiska Model M tangentbord (de som väger flera kilon, och som man kan använda som tillhyggen i en strid), inklusive för mig efterlängtad ISO-version av IBM Model M SSK (svår att få tag på 10-keyless-version av vanliga Model M, som IBM tillverkade i små serier för främst industriellt bruk).

Gällande musik så har det blivit gamla synthar, och mest från Roland (där har jag lite mer kärlek till den analoga sidan) i form av Super Jupiter (rackversion av Jupiter 6/8), SH-101, och Juno 106. Samt några från Korg och Moog (nyare tillverkning där dock).

Även om mycket gått upp i pris sista 10 åren, så har jag dock haft råd att köpa sådana prylar och versioner som jag aldrig hade råd att äga som barn eller i ungdomen.

För att fira UNIX 50 år, och även för att jag vill ha en klassisk UNIX-maskin, så har jag tänkt att bygga ihop en modern klon av en DEC PDP-11/70 och främst köra 2.11 BSD UNIX på den (och kanske någon original UNIX version ifrån AT&T, V5-V7, har inte bestämt version än).

Har beställt denna 2/3-klon av PDP-11/70 frontpanelen https://obsolescence.wixsite.com/obsolescence/pidp-11-how-to-use . och sedan tänkte jag koppla ihop den med en VHDL-implementation av PDP-11/70-hårdvaran i form av http://pdp2011.sytse.net/wordpress/pdp-11/ när den är klar.

Tills vidare så kan man köra en mjukvarulösning i form av simh på en Raspberry Pi; https://github.com/simh/simh

Har även fått tag på ett helt nytt klassiskt DEC tangentbord (liknande layout som används till VT-220/320, men med PS/2-kontakt, vilket är praktiskt).

Förutom för mig nostalgiska retrodatorer och analogsynthar, så har jag även skaffat några gamla klassiska HP-räknare (med RPN).
 

martinot

Aktiv medlem
Sorry, nu råkade jag sväva iväg och nu blev det riktigt OT från miljödiskussionen (vi borde starta en egen retrotråd att nörda in sig på 😃).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vi badade faktiskt idag i vår pool, men kommer nog att tömma och stänga av den om ett par veckor. Har tidigare haft den uppvärmd och igång året runt, men tycker det är jobbigt/kallt att bada när huvudet är uppe i kall luft, även om vi har varmt och gott vatten (normalt ca 34-36 grader).

Räknar med att vi kommer få en ca 5 000 - 7 000 i månaden i minskad elkostnad under vinterhalvåret.

Det sagt så skulle jag inte vilja vara utan pool på sommarhalvåret. Var dessutom ett av kraven/önskan när vi letade hus från dottern (jag hade krav på båtplats och sjöbod, och frugan ville helst ha tomt med tennisbana - men det fick vi tyvärr inte till).

Är riktigt trevligt när man som jag är lite badkruka, och helst inte går ner till bryggan och bada när det är kallt i havet (dvs. under 23-25 grader, vilket gör att det är sällan jag badar i saltvatten här hemma 😃 ). Dessutom socialt när man har gäster och grillar på altanen att kunna sitta i relaxdelen och ta en öl eller drink.
Låter verkligen exklusivt med poolvärme året runt 👍 Men då har du en pool som är skyddad?. Att ha pool är som att äga båt, det är pyssel.
 

martinot

Aktiv medlem
Låter verkligen exklusivt med poolvärme året runt 👍 Men då har du en pool som är skyddad?. Att ha pool är som att äga båt, det är pyssel.
Ja, har block med 1 dm frigolitisolering inuti som är rätt effektiva att hålla kvar värmen, och sedan så är inte poolen heller så jättestor, så fungerar rätt bra. Dock lite meckigt att lyfta av på alla blocken när man skall använda den, och inte bilvit så snygga med tiden. Kommer till nästa år att byta ut till en sådan här lösning: https://www.aqvisdeck.se/

Största problemet är att vi använder den så lite på vinterhalvåret, så då är det bättre att spara både miljö och pengar att stänga ner den inför vintern om några veckor tänker jag.

Gällande segelbåten så skall vi åka ut till sommarhuset i eftermiddag och ta upp den inför vintern. Nästa år seglar vi nog ner den till vår bostad, då vi kommer att enklare kunna använda den mer än idag om vi har den tillgänglig hemma (blir annars så mycket pyssel/arbete med båten, och inte alltid så enkelt att komma iväg och segla så mycket man önskar).

Annars så känns ju segling miljömässigt lite mer rätt jämfört med motorbåtar (även om det är att vi föredrar att segla som är vårt motiv att ha just segelbåt).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Sorry, nu råkade jag sväva iväg och nu blev det riktigt OT från miljödiskussionen (vi borde starta en egen retrotråd att nörda in sig på 😃).
Ett forum ska ha en ”off topic” sida, där olika spörsmål tas upp. Uppenbart finns det intresse att diskutera andra frågor än sensorer och kameror. Klimatfrågan är både intressant och viktig.

Jag störs inte av att en tråd drar iväg, och oftast blir kärnfrågan i tråden avklarad ganska snabbt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja, har block med 1 dm frigolitisolering inuti som är rätt effektiva att hålla kvar värmen, och sedan så är inte poolen heller så jättestor, så fungerar rätt bra. Dock lite meckigt att lyfta av på alla blocken när man skall använda den, och inte bilvit så snygga med tiden. Kommer till nästa år att byta ut till en sådan här lösning: https://www.aqvisdeck.se/

Största problemet är att vi använder den så lite på vinterhalvåret, så då är det bättre att spara både miljö och pengar att stänga ner den inför vintern om några veckor tänker jag.

Gällande segelbåten skall i åka ut till sommarhuset i eftermiddag och ta upp den för vintern. Nästa år seglar vi nog ner den till vår bostad, då vi kommer att enklare kunna använda den mer än idag om vi har den tillgänglig hemma (blir annars så mycket pyssel, och inte alltid så enkelt att komma iväg och segla så mycket man önskar).

Annars så känns ju segling mer miljömässigt lite mer rätt jämfört med motorbåtar (även om det är att vi föredrar att segla som är vårt motiv att ha just segelbåt).
Exakt, det är det nya med isolering. Vi har det tyvärr inte och marktemperaturen 1,6 meter ner är inte gynnsam. Vår pool år 4 x 8 meter och det säger sig självt att den drar energi.

Som summering, det är värmen som kostar mest miljö och inte vattnet, bara hoppas att elen inte importeras från ett tyskt kolvärmeverk.
 

martinot

Aktiv medlem
Inte hört talas om problemen hos bankerna? Identitets-stölder? Är det inte ca 100.000 st / år?
Hur tom bank-id luras i sig, inte bara stackars godtrogna som lämnar ut koder.
Hur pass osäkert mobilt bank-id visat sig vara?
Det har ju säkerhetsexperter talat om i rutan och varnat för.
Säkerhetsproblem, och oärliga människor, har (tyvärr) alltid funnits genom tiderna, och kommer nog att finnas även om tusen år framåt. Samma sak med slarviga och oaktsamma personer (även om det inte rättfärdigar brott eller att andra utnyttjar det).

Tror inte det är en bättre lösning att gå tillbaka till kredikort som man på 80-talet kopierade manuellt med papperslippar (snacka om lätt för personal och andra att sno kredikortsuppgifterna!), och manuella pärmar med spärrlistor som tog flera månader att få ut och uppdatera efter problem eller stölder.
 

martinot

Aktiv medlem
Exakt, det är det nya med isolering. Vi har det tyvärr inte och marktemperaturen 1,6 meter ner är inte gynnsam. Vår pool år 4 x 8 meter och det säger sig självt att den drar energi.

Som summering, det är värmen som kostar mest miljö och inte vattnet, bara hoppas att elen inte importeras från ett tyskt kolvärmeverk.
Japp! Hoppas faktiskt på att den är kärnkrafts- eller vattenfallsbaserad. Har vidare tankar på att i framtiden sätta upp solceller på taket för att bidra till bättre miljö och effektivare närproducerad energi för tex. pool och elbilen.
 

HansI1

Medlem
Sorry, nu råkade jag sväva iväg och nu blev det riktigt OT från miljödiskussionen (vi borde starta en egen retrotråd att nörda in sig på 😃).
Jag tycker bara att det är jättetrevlig läsning och vet som ny medlem inte om det finns någon särskild plats för dator-nostalgi, syntar o.d. men har ju inte räknat med att hålla låda om det i detta Forum. Egentligen inte om ljudprylar heller.
Men roligt är det att minnas. Dvs om man minns.
Folk har så liten uppfattning om skillnaden analogt-digitalt att det nog är rätt ok att ta upp det i många forum, vi blir ju i princip uppsugna i en digital värld.
Jag glömmer aldrig en analog synt, Elka. Den hade ett underbart violinljud och delad klaviatur. Är inte Moog analog, gångbar idag? har inget hört men har ju hört om den. Jag spelade violin som liten.
Bara dumt att sluta, men gjorde det.
Vi måste nog konstatera att vi EGENTLIGEN lever i en analog omgivning -naturligt. Vad som sker idag kan verkligen diskuteras. Vad som egentligen är nödvändigt.
Wifi är förbjudet på barnhemmen i Tyskland. Man vill inte riskera barnen.
 

martinot

Aktiv medlem
Exakt, det är det nya med isolering. Vi har det tyvärr inte och marktemperaturen 1,6 meter ner är inte gynnsam. Vår pool år 4 x 8 meter och det säger sig självt att den drar energi.
Jo, kika på om det inte kan vara värt att överväga en lösning liknande Aqvisdeck även för dig. Tror att du kommer kunna spara både miljö och pengar på det!
 

HansI1

Medlem
karisman

Nej visst Greta gör nog så gott hon kan, Greta är inte först om att försöka sprida allvarliga sanningar rent historiskt sett, risken är att hon kan vara bortglömd om 6-7 år och ett antal krig runt världen fortsätter att ösa ett antal miljoner granater över någon stad som tar 20 år att bygga upp, med ytterligare lidande befolkning.

Vi skulle nog behöva ett par tusen Greta profeter till som kämpade sida vi sida, FN och Röda korset kämpar mot döva öron verkar det som.
Det är nog mest hennes speciella karisma som har orsakat detta tumult och gensvar. Hon säger ju själv att man inte ska lyssna på henne, men det är ett illa valt ord. Det mesta slinker igenom när man blivit världsberömd.
Jag tycker det är en underbar liten tjej, men inte ett "barn" som en psykolog uttryckte det på teve.
Det är fantastiskt att en så kallad diagnos (vad det nu var) egentligen är ett epitet på människor som är annorlunda och med särskilda styrkor. inte alls bara vissa svagheter.
Det är för väl att människor är mångfacetterade och inte alla är lika. annars skulle livet vara bra trist.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker bara att det är jättetrevlig läsning och vet som ny medlem inte om det finns någon särskild plats för dator-nostalgi, syntar o.d. men har ju inte räknat med att hålla låda om det i detta Forum. Egentligen inte om ljudprylar heller.
Men roligt är det att minnas. Dvs om man minns.
Folk har så liten uppfattning om skillnaden analogt-digitalt att det nog är rätt ok att ta upp det i många forum, vi blir ju i princip uppsugna i en digital värld.
Jag glömmer aldrig en analog synt, Elka. Den hade ett underbart violinljud och delad klaviatur. Är inte Moog analog, gångbar idag? har inget hört men har ju hört om den. Jag spelade violin som liten.
Bara dumt att sluta, men gjorde det.
Vi måste nog konstatera att vi EGENTLIGEN lever i en analog omgivning -naturligt. Vad som sker idag kan verkligen diskuteras. Vad som egentligen är nödvändigt.
Wifi är förbjudet på barnhemmen i Tyskland. Man vill inte riskera barnen.
Gällande datorer så fanns det analoga datorer på tex. 50-talet, men tror inte att det är någon framtida väg att gå. Dock så kanske det kommer alternativ med kvantdatorer där man går ifrån det binära, och har fler nivåer att spela med. Kan vara bra då det är svårt att krympa den kretsteknik vi har idag, som snart är nere på atomlängders avstånd. Kanske det kommer liknande teknik för kameror och sensorer också?

Var trevligt att snacka nostalgi med dig, men tänkte mer på att skapa egen tråd för att inte störa de andra, och de andra diskussionerna (önskar att Fotosidan gick på PMD:s förslag att lägga till en sådan "avknoppningsfunktion").

Skall pipa iväg och ha lite tennisträning nu (tar elbilen givetvis!). Hörs - och välkommen till Fotosidan! :)
 

HansI1

Medlem
Detsamma,
Tennis är jag lika dålig på som foto.. men nu kan jag inte låta bli att nämna att jag runt 1980 var fascinerad av analogimaskiner och deras överlägsna snabbhet i anpassade beräkningar. Samt en anekdot om min kollega på ett elektronikföretag som redan då var "digitalnörd" och jag höll hårt på analogtekniken. Vi var bästa vänner, men under ett besök blev han arg under en sån diskussion och sa ilsket:
"Nu tar jag fem digitala steg ut ur din lägenhet".
Jag replikerade genast:
"glöm inte alla små avstånd mellan stegen"
Han försvann som duktig uppfinnare till U.S.A.
Men vi blev förstås aldrig ovänner egentligen och har haft viss kontakt.
Och ja, på den tiden funderade jag på problemet med fler minnesnivåer än två.
Inte alls enkelt.

Ja vi "hörs"
 
ANNONS