Annons

Seg hantering av NEF-filer i Win 10

Produkter
(logga in för att koppla)

Velokraft

Medlem
Filhanteraren i Win 10 är så otroligt seg i att öppna eller flytta större NEF-filer (75MB). Nån som haft liknande problem? Och löst det? Beror inte på hårdvaran (32 GB RAM, i7 CPU, SSD-disk+två roterande diskar). Så, hur får man fart på NEF-hanteringen?
 

AFJ

Aktiv medlem
Öppna - vilket program öppnar du dem med? Om det är Windows nya defaultvisare - appen "Foto" - så är den plågsamt långsam med JPG-filer också. Dessutom saknar den korrekt färghantering. Byt till den gamla istället - finns en tråd här om hur man gör.

Flytta filer - menar du att en NEF fil tar längre tid att flytta/kopiera med utforskaren än andra filer med samma storlek? Det låter märkligt, men jag har ingen erfarenhet av just NEF filer och använder alltmer sällan utforskaren för att flytta mina bildfiler.
 

Velokraft

Medlem
Det är när jag vill flytta stora NEF-filer med utforskaren från en plats till en annan som det blir så väldigt trögt. Till slut stannar allt.
 

Velokraft

Medlem
Nej, med JPEG är det inga problem (blir inte så stora filer). Inte heller TIFF verkar det som. Gjorde om en 75MB NEF-fil till en 103MB TIFF, kunde flyttas hit och dit utan problem .
Ja, var kan problemet ligga? Korrupta NEF-filer?
 

AFJ

Aktiv medlem
Ja, var kan problemet ligga? Korrupta NEF-filer?
Min gissning är att Windows på något vis försöker läsa filens innehåll när den flyttas, kanske för att kunna skapa en tumnagel och att det är den processen som tar tid.

En annan möjlighet skulle ju kunna vara att antivirus är inblandat.

Det vore intressant om du kunde prova att flytta filerna med ett ROBOCOPY kommando från en "DOS"-prompt och se hur lång tid det tar.
 
ANNONS