Annons
Gammal 2019-10-09, 16:32
fotobollfoto

PMD skrev: [...]
Annars kan man ju lita på känslan av obehag när man råkar ut för någon som inte verkar OK, och helt enkelt låta bli att göra affär. :-)
Tyvärr bakom betalvägg: https://www.expressen.se/nyheter/kri...ar-han-inlast/

Killen blev kontaktad av någon som ville dela med sig pengar. Det lät som ett Nigeria-brev men han blev ändå nyfiken och svarade.
Efter dialog var han fortfarande skeptisk men valde att träffas.
När han fått se varan, en låda med pengar, blev han övertygad. Nu behövde han bara betala för att transportera pengarna till Sverige ...

Ja, ni fattar hur det slutar.

Eller gör ni det.

Han hamnade i finkan för narkotikasmuggling. Någon halv miljon fattigare.

Etablerade bedragare kan vara oerhört slipade och verka väldigt trovärdiga.
Gammal 2019-10-09, 17:25
PMD

fotobollfoto skrev: Hur borde en köpare agera?
Jag brukar göra så här:

När jag köper något via en annons På Fotosidan eller Blocket så gör jag det bara öga mot öga om det handlar om mycket pengar (var och en måste bedöma vad som är "mycket"), såvida inte säljaren är känd av mig som varande pålitlig sen tidigare för i så fall kan tänka mig att betala i förskott och får varan skickad. Om det handlar om mindre summor kan jag tänka mig att chansa, men det varierar från fall till fall.

När jag köper något via Tradera så tittar jag alltid på omdömeshistoriken hos säljaren (men alla negativa omdömen är inte signifikanta; det finns korkade köpare som ger negativt omdöme av märkliga skäl). Om det handlar om mycket pengar så håller jag mig i stort sett till säljare som jag kan besöka personligen för att hämta varan. Undantag för känt pålitliga säljare, som ovan.

Jag har hittills inte blivit lurad.
Gammal 2019-10-09, 17:40
PMD

fotobollfoto skrev: Tyvärr bakom betalvägg: https://www.expressen.se/nyheter/kri...ar-han-inlast/
En video som sammanfattar fallet. (Ingen betalvägg).

Etablerade bedragare kan vara oerhört slipade och verka väldigt trovärdiga.
Det måste ligga något mer bakom hela härvan. Riktigt sådär korkad kan man inte vara och bli mångmiljonär i Sverige.

För att undvika att bli drabbad av bedragare gäller det att vara asocialt misstänksam mot alla. :-)
Gammal 2019-10-09, 18:38
equa

Tycker dina råd låter kloka PMD men det är för j-ligt att man skull behöva öppna ett konto i annan bank för att kunna vara säker på att pengarna blir disponibla och säkrade. Den beskrivna konversationen med banken som till slut kröp till korset med att även om pengarna syns kontot kan de dras tillbaka är ju rent skrämmande och borde bli föremål för grävande journalistik. Jag har aldrig varit med om så pass omfattande kontakt från skummisar efter min senaste annons på Blocket och även från någon här på FS.
Gammal 2019-10-10, 00:01
zootallures

PMD skrev: En video som sammanfattar fallet. (Ingen betalvägg).

Det måste ligga något mer bakom hela härvan. Riktigt sådär korkad kan man inte vara och bli mångmiljonär i Sverige.

För att undvika att bli drabbad av bedragare gäller det att vara asocialt misstänksam mot alla. :-)
"Riktigt sådär korkad kan man inte vara och bli mångmiljonär i Sverige." Jodå..."”Två saker är oändliga: mänsklig dumhet och universum; och jag är inte säker på det andra.”Albert Einstein. :-)
Gammal 2019-10-10, 00:08
PMD

Jodå, det stämmer nog (men sa Einstein verkligen det? :).

Jag tvivlar dock på att man kan bli rik genom dumhet.
Gammal 2019-10-10, 09:12
Erik Schalin

equa skrev: ...och borde bli föremål för grävande journalistik.....
Trams
Banker lyder under ett regelverk och det är det som styr, inte en bank i sig.
Gammal 2019-10-10, 11:49
zootallures

zootallures skrev: "Riktigt sådär korkad kan man inte vara och bli mångmiljonär i Sverige." Jodå..."”Två saker är oändliga: mänsklig dumhet och universum; och jag är inte säker på det andra.”Albert Einstein. :-)
Jag är rätt säker på att han gjorde, The Telegraph skriver det.
https://www.telegraph.co.uk/news/sci...st-quotes.html
Gammal 2019-10-10, 14:05
equa

Erik Schalin skrev: Trams
Banker lyder under ett regelverk och det är det som styr, inte en bank i sig.

Vad menar du? Pga regelverket skall de inte granskas??
Gammal 2019-10-10, 14:41
PMD

zootallures skrev: Jag är rätt säker på att han gjorde, The Telegraph skriver det.
https://www.telegraph.co.uk/news/sci...st-quotes.html
Citatet finns i Wikiquote under "Disputed", så helt säkert tycker jag inte att man säga att det är.
Gammal 2019-10-10, 16:15
Erik Schalin

equa skrev: Vad menar du? Pga regelverket skall de inte granskas??
Bankerna är fullt medvetna om bristen.
Men regelverket ser ut så och det är det banken är skyldig att följa.
Skulle de följa ngt annat så är de inte längre en bank.

Det är internationellt överrenskomna regler.

Visst kan du granska dem.
Men det är inte hos din bank du skall klaga utan hos de som har satt upp regelverket.
Kanske Sveriges Riksbank vet var du skall klaga, fråga dem.
Gammal 2019-10-10, 18:14
fotobollfoto

Att genomdriva en förändring av hur banker fungerar vid överföring mellan konton låter omständigt.

Om jag är korrekt underrättad comittas inte en banktransaktion fullständigt förrän balansen i riktiga pengar justerats bankerna emellan. Siffrorna på kontot är bara siffror.

Enklare att välja ett annat sätt att ta betalt för det man säljer.
Bitcoin, kanske?
Gammal 2019-10-10, 18:21
equa

Vilket sätt rekommenderar du när det gäller försäljning till utlandet?
Gammal 2019-10-16, 17:19
JesperY

Kan uppdatera att affären inte blev av, köparen slutade höra av sig (som annars har stressat på att affären måste genomföras snarast) när jag krävde swish-betalning. En fråga till er som har koll, jag har fattat grejen med banköverföringar kan vara luriga (många sådana fall med bilaffärer på blocket) men är Swish lika utsatta för det? Pengarna "sätts in direkt" ser det ut som när jag får en swish-betalning.
Gammal 2019-10-16, 17:32
Erik Schalin

Swish är direkt.
Däremot vet jag inte om en inbetalare kan backa affären genom att begära det av banken.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.

Elinchrom ELB 500 TTL