Annons

Problem med spyware mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Vitnir skrev:
Eller så kan man sluta använda Explorer och köra Mozilla Firefox istället så får man aldrig några spywares. (Om man nu inte installerar dem själv vill säga, läs licensavtalen för alla misstänkta program)
Den vanligaste vägen att få spyware är dock gratisprogram som Kazaa, Winamp etc etc som i olika omgångar innerhåller spywares.

Det går alltså precis lika bra att få spyware med FireFox.
 

müsli

Avslutat medlemskap
Re: Prova MS egna Antispyware prog.

lammet skrev:
Ladda ner och testa MS beta...
http://www.microsoft.com/athome/security/spyware/software/default.mspx

Fungerar fram till 31/7.

Tycker själv att det/den fungerar bra...

M.v.h. Lammet
Najs.
Den hittade 1 spyware-komponent i min maskin.

Trevligt att den har ett antal system browsers som listar processer, activeX:er, startups, shell execute hooks, mm, och indikerar om dessa är säkra.

Intressant att "Microsoft Windows update" indikeras som "Unknown" ... ;)
MS vet inte vad MS gör...
 

Bilagor

marten_p

Aktiv medlem
christel: Testat diskkontrollen? Högerklicka på c: och välj egenskaper. Klicka på verktyg och kör diskkontroll.

Annars kanske systemåterställning kan vara ett alternativ?
 

Arne S

Aktiv medlem
Estethia skrev:
måste nog förtydliga mig.
det dyker inte upp "en massa" varningar stup i kvarten.
nej, datorn lägger av, stup i kvarten.
efter det så kommer det upp en varning om kritiskt fel, ljudet ersätts av enkom varningspip (typ när mejl hamnar i inboxen) inifrån burken och historycachen i IE försvinner.
jag får inga rekommendationer om att ladda ner olika program utan drivrutiner till xp. för det mesta får jag inga rekommendationer alls utan det står bara att felet inte känns igen och att det möjligtvis kan bero på vissa virusprogram.
jag har dock aldrig tidigare haft problem med mitt vanliga virusprogram och mina popupstoppare och adaware och allt vad det heter.
bara med spybot.
vad menar du, betalversion av vad?
jag uppdaterar mitt virusprogram minst en gång i veckan, har hårdvarubrandvägg och popustoppare.
inga popup så långt ögat når här heller.
SÅ allvarligt strul fick inte jag, den la aldrig av eller kopplade ner. Men ett typiskt scenario var när jag ´surfade in här på FS. Fick då omedelbart felmeddelande att sidan inte kunde visas, vilket sades bero på spyware, virus eller liknande. Samtidigt dök det upp en tre-fyra fönster med reklam för olika program som kunde fixa till det. Bl.a en betalversion av ad-aware... Efter en tid kom också fler och fler virusvarningar och då installerade jag om min C-partion samt uppgraderade till SP2. Därefter inga problem av den arten. Jag hade dock inte något problem med drivrutiner, ljud eller liknande.
Men spybot och ad-aware blir den inte fler gånger...

Jag tillhör dem som rekommenderar SP2 om man inte har den. Vet att alla inte håller med, men jag anser att den är kanon. Kan inte se någon anledning att inte uppgradera.
 
ANNONS