Annons
Gammal 2005-03-31, 09:56
janf

"Moaré"-mönster víd skannade?
Min Canon Lide 50 har fungerat klanderfritt i flera år och jag har skannat 1000-tals bilder, ofta frimärken som bifogade fil.

På sista tiden har en del - inte alla - bilder fått ett "moaré"-mönster som i det här fallet.

Vad kan det bero på, och vad kan jag göra för att bli av med problemet?
Bifogade bilder
Gammal 2005-03-31, 10:16
Grimmer

Det enda botemedlet jag känner till är att öka upplösningen. Kanske är det tryckarkonsten som blivit bättre med åren och därför kräver högre upplösning.
Gammal 2005-03-31, 10:41
mipert

Jag är inte helt hundra på frimärken men numera trycks de väl med raster (som ”vanliga” trycksaker) och då får du moiré.
Tidigare var hade de karaktären av streckbilder och då finns inga rasterpunkter, då går det utmärkt att skanna utan att få moiré.

Se om du har någon inställning för ”descreen” (engelska) eller liknande i skannern.
Gammal 2005-03-31, 11:55
stäck

Frimärken som är graverade har en massa tunna linjer (ungefär som på sedlar), och dessa kan ge moire-mönster på samma sätt som "tryckprickar". Descreen inställt på upplösning motsvarande linjeupplösningen i frimärket borde göra susen (eller om man har en "äkta" scannerupplösning som är betydligt högre än denna, så man istället får se de enskilda linjerna).
Gammal 2005-03-31, 17:41
Frizge

Förutom att testa att scanna bilden i en annan storlek och köra descreening är några tips att ställa ner skärpan vid inscanningen samt att rotera originalet innan inscanningen, dvs, lägga det lite snett i scannern. Det gör att mönstret i originalbilden (t.ex. raster eller tygstruktur) krockar med pixlarna i en annan vinkel.
Gammal 2005-03-31, 22:00
Damocles

Det lättaste är om man har en rastermätare(tror jag det heter). Borde gå att göra själv om man har en vettig skrivare.

Det är en bit overhead med en skala med områden med olika raster. Man lägger den över det man ska skanna och kollar sedan var moairén uppstår och ställer skannerprogrammet därefter.

Annars kan man gissa sig fram lite på en höft. Det brukar finnas förval för olika typer av tryck o programvaran.
Gammal 2005-04-01, 07:50
janf

TACK Magnus, Mikael, John, Daniel och Peter!

Nu ska jag printa ut den här sidan och sätta igång och testa alla goda råd!

mvh
janf
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:37.

Elinchrom ELM8