Annons
Gammal 2005-04-07, 21:18
inge

Hur kontrollerar jag ett dåligt batteri
Om jag har typ 40 st NI-MH batteri och några börjar bli dåliga, jag tycker det är jobbigt att veta vilka som är dåliga och håller laddningen sämre. Kollar man på en batterimätare så visar den inte om batterierna är dåliga. DET JAG VILL KOMMA FRAM TILL ÄR ATT IBLAND SÄTTER JAG I BATTERI I BLIXTEN OCH DOM HÅLLER INGENTING, MEN VILKET BATTERI ÄR DET SOM ÄR DÅLIGT. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Gammal 2005-04-07, 21:31
Nome Nescio

Det är svårt att generellt mäta batterier om de sitter i serie. Enklast är det om man köper en lite med avanserad laddare även har urladdningsfunktion och indikering på batteriets status. Men de kostar, så det kanske är billigare att kasta samtliga och köpa nya?
Gammal 2005-04-07, 21:32
gameburg

Om samtliga batterier är fulladdade brukar batteritestare visa att de är ok. Dock kan du efter att ha förbrukat 4 st i t ex en blixt mäta spänningen på dem med en vanlig multimeter, då kommer du se stor skillnad på de batterier som är dåliga och de som är ok. t ex 0,7V på ett dåligt och kanske 1,0V på ett bra! Mät dem direkt efter användningen eftersom tomgångsspänningen brukar stiga en del när batterierna får vila.
lycka till!

/PG
Gammal 2005-04-07, 21:37
AnWi

Man kan också mäta dem under belastning.
Koppla en glödlampa, från en ficklampa, med ett par sladdar samtidigt som du mäter spänningen över batteriet. Dåliga batterier ger låg eller ingen spänning.

/AnWi
Gammal 2005-04-07, 21:47
Uffe_Nordholm

AnWi skrev:
Man kan också mäta dem under belastning.
Koppla en glödlampa, från en ficklampa, med ett par sladdar samtidigt som du mäter spänningen över batteriet. Dåliga batterier ger låg eller ingen spänning.

/AnWi
Bra idé, men tänk på att du bör koppla voltmätaren och glödlampan till batteriet och sedan vänta några sekunder (5-10) innan du avläser voltmätaren. Annars kan ett dåligt batteri ge tecken på att vara friskt.
Gammal 2005-04-07, 21:56
iZØ

att verkligen "mäta hur batterierna mår" kan du nog glömma tyvärr... sådan apparatur kostar ca 100.000 kr och finns nog bara på lab som tillverkar batterier =/ det är ju det rent kemtekniska man ska mäta då...

tyvärr är det ju så att en batteritestare inte visar hela sanningen även om batteriet är fulladdat, eftersom det "alltid" håller rätt spänning då... kapacitansen avtar ju dock när man börjar komma upp i x antal cykler...

bäst som någon sa: att köra i laddare med urladdning och sen gallra ut de som kändes instabila... dock svårt med så många kombinationer, men om man haft de så länge kanske det är aktuellt att byta ut lite...

hoppas det ger sig,...
Gammal 2005-04-07, 22:03
Nome Nescio

Ett tipps för framtiden:
Blanda inte celler hur som helst. Om du har 4st celler som du kör till blixten så bör du inte sepparera dem, utan de skall laddas och förbrukas tillsammans. Det kan vara värt att märka upp dem med blixtpaket 1, 2 ,3 osv om du har flera uppsättningar till samma pryl.
Gammal 2005-04-08, 04:37
janf

Per Carlin skrev om märkning.

Jag köper oftast 4 st på en gång. Sedan märker jag dem med en filtpenna (med permanent bläck) med inköpsdatum.

Det löser ju iofs inte alla problem, men du kan som Per skrev sedan alltid använda dem tillsammans och du vet hur gamla de blivit.

Det är svårt att hitta laddare med mätare som laddar ur och visar status. Jag köpte 1998 en engelsk sådan som heter INNOVATIONS hos Teknikmagasinet eller liknande företag. Jag vill minnas att priset inte var alltför blodigt. Kolla i kataloger eller på nätet!

Senast redigerad av janf den 2005-04-08 klockan 04:46.
Gammal 2005-04-10, 09:13
Brodden

Hej! laddare som mäter kapaciteten på laddbara celler,
finns att köpa inom hobbyhandeln.
Jag modellflyger och använder en ProPeak Supernova, den kostar
nog omkring 1000:- för närvarande, men det finns även lite billigare sådana.
Jag har märkt att man ofta får längre drifttid med
den, troligen pga att det går att "cykla" cellerna
genom att ladda ur och upp flera ggr på raken,
då kan man få igång de som inte har full kapacitet igen.
Lite dyrt kan tyckas! men iom att man får veta statusen
på cellerna så slipper man stå strömlös rätt som det är.
Även användbart om barnen i huset har batteridrivna leksaker.
http://web.telia.com/~u22108430/laddtips.html
Mvh
Gammal 2005-04-10, 09:32
Brodden

En länk till två laddare: http://www.rc-center.se/webshop/
(SJ2590-Swallow Comp.laddare / urladdare 595:-)
(SJ2591-Swallow Advance Comp.laddare/urladd 849:-)
Mvh
Gammal 2005-04-10, 09:37
matsp

Några tester som kan vara intressanta.

http://www.konsumentverket.se/Docume...re_r02_058.pdf

http://www.konsumentverket.se/Docume...l2_kov_aat.pdf
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:44.