Annons

Canon IXUS 50 vs. Powershot A520

Produkter
(logga in för att koppla)

Zion

Aktiv medlem
Hejsan!

Är på jakt efter en kompaktkamera för att i första hand ta minnesbilder med. Självklart vill jag att bilderna ska bli så bra som möjligt men jag har även en analog systemkamera så det viktiga är att det blir hyffsade bilder och att den är lite mera "slit och släng", att man kan ta med den lite i jackfickan...

Dom två jag har funderat på är Canon IXUS 50 och Powershot A520... Båda får ju bra recensioner men många verkar recensera A520 utifrån prisklassen. Så det är lite svårt att veta hur den egentligen står sig mot IXUS 50. Skiljer ju mer än en tusenlapp nästan. Någon som har något tips?

Tacksam för svar.
 

mange78

Aktiv medlem
Tror inte bildkvaliten skiljer nämnvärt mellan kompakter i dessa prisklasser. Det är mer användandet som bör fälla avgörandet. Powershot serien har ju möjligheter till mer manuella inställningar. Så med dem finns mer möjligheter att överlåta mer kontroll till fotografens färdigheter.
 

dumbo

Aktiv medlem
A520 har lite bättre bildkvalitet och lite mer möjlighet att själv ta kontroll med manuella inställningar osv. AA-batterier är ju en fördel, som jag ser det.
IXUS 50 är mindre och har bättre filmmöjligheter, om man är intresserad av det.

Personligen tycker jag att A520 ligger mycket bättre i handen.
 

Zion

Aktiv medlem
Jo, har kollat runt lite. Va inne och kände på A610 och tyckte den låg betydligt bättre i handen än IXUS 50. Är A610 förresten mycket bättre än A520?

Får fundera vidare. Har tittat lite på Fujifilm F10 också men verkar inte vara så där knivskarp på mycket annat än mörka inomhusbilder... (smärre överdrift kanske)

Tack för alla svar!
 
Senast ändrad:

dumbo

Aktiv medlem
A610 har ju lite mer funktioner. Man kan, svjv, ställa in blixt på andra ridå och välja lite mer saker vad gäller fokus och så. Man får ju vridbar display och så, med.
Läs testerna på dpreview så får du liter mer ingående detaljer.

F10 verkar vara en rätt trevlig kamera, men inget extraordinärt heller, om man bortser från prestandan på höga ISO-tal.
 

Zion

Aktiv medlem
Jag har nu bestämt mig för en A610.

Jag funderar på vidare på tillbehör som behöver införskaffas såsom minneskort, batterier+laddare och någon smidig väska.Är paketet som finns på cyberphoto prisvärt eller tjänar man mer på att köpa en grej här och en grej där? (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A610pac)

Jag är för övrigt lite konfunderad över vilket typ av minne man egentligen ska köpa... Ultra II vet jag, men på pricerunner finns inget multimedia card som heter ULTRA II. På cyberphoto står det ju SanDisk ULTRA II... Nån som har lust att förklara lite kort?

Tacksam för svar!
 

Zipsweden

Aktiv medlem
Du kan alltid kolla på http://www.prisjakt.nu under foto -> minneskort -> Secure Digital (valfri storlek)

När det gäller val av kort/hastighet så är ju tex kingston elite pro eller TwinMos Ultra-X kort som räcker till en a610 och är aningen billigare än SanDisk ultra 2...lycka till!

/Per
 

jeskata

Aktiv medlem
PowerShot A-serien har mycket bättre grepp, Ixus går ju inte att hålla i. Flera och mer lättåtkomliga inställningar på A-serien.
A-serien använder vanliga AA-batterier, Ixus har ett dyrbart specialbatteri.
Ixusen har väl lite bättre filmläge om man värdesätter det.
 

Gillis-

Avslutat medlemskap
Jag har en A620 och kör än så länge med ett helt vanligt SanDisk kort, ett sånt här: http://www.scandinavianphoto.se/?590831
det funkar alldeles utmärkt även vid längre bildsekvenser, tog en lång på ca 70 foton i ett svep och det gick alldeles utmärkt...

så det kortet rekommenderas, mer är nästan onödigt, snabbare alltså.

lycka till iallafall!
 

piami

Aktiv medlem
Tror att Powershot är ett bra val, har just köpt en A520 för 1.795:- inkl. frakt med SVENSK manual (obs! se bara till att du får svensk manual) på ett ställe erbjöds FRANSK.... hmmpfff
är också ganska liten men ligger bra i handen.
 
ANNONS