Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sandisk i tvätten

Produkter
(logga in för att koppla)

hostklint

Aktiv medlem
Råkade glömma ett Sandisk 1GB kort, vanliga inget extreme, i byxorna när de for in i tvättmaskinen.
Upptäckte misstaget när brallorna skulle upp på tork.

Kortet har legat och torkat på en hylla nu i en vecka.
Jag stoppade in det i kameran för en stund sedan och fotade kortet fullt och tömde det sedan.

Och det FUNGERAR????

Som tur är har jag det som reservkort och den statusen lär det få behålla.
Men nu har jag ett rent reservkort ;-)

Så om ni har ett smutsigt minneskort kan jag rekomendera
40gr kulörtvätt, färgerna blir klara och fina ;-)
 

Ades

Aktiv medlem
Läste eller såg nått test med minnen, och dom tål mer än man tror. Var nå test med minneskort liggandes i vatten svinlänge och diverse sådant, och det krävdes mycket innan dom gick sönder. Om jag inte minns fel så klara sig SD minnen bäst.
 

niklas32

Aktiv medlem
Tappade ett kort i saltvatten, med oumbärliga bilder på. Tog hem det och sköljde ur det, torkade det i några dar, och bilderna var kvar!

Fantastiskt
 

PITCH

Aktiv medlem
att "tvätta pengar" har jag hört talas om.. men att tvätta minneskort... Kanske nått för dem som säljer minneskort på den svarta marknaden...

40 grader kulör tvätt sa du... ;)
 

bEPH

Aktiv medlem
hostklint skrev:
>>40 grader kulör tvätt sa du... ;)

Jepp!
Jag var mest orolig för att det bara skulle bli svartvita kort på kortet.
Nu är det så att kulörtvättmedel innehåller inget "färgmedel", det är vittvättmedel som innehåller blekmedel.
Så att tvätta vita saker med kulör är ok, men det blir inte alltid lika vitt.
Att tvätta kulör med vitt är inte att rekommendera eftersom färgerna kan blekas (dock ofta först efter upprepad felaktig tvättning).

Slutsats du kan lugnt tvätta minneskort med svartvita bilder med kulörtvättmedel, tvärtom bör du dock undvika.
 

hostklint

Aktiv medlem
bEPH skrev:
...
Slutsats du kan lugnt tvätta minneskort med svartvita bilder med kulörtvättmedel, tvärtom bör du dock undvika.
Det där borde jag veta. Jag har i min ungdom jobbat med att göra Konsums tvättmedel.
Så jag har blandat alla dessa tensider och optiska blekmedel och annat skräp som ingår.

Men om det nu är smuts som tas bort, inte färgerna, då kanske mitt damm på sensorn försvinner i tvätten?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Där ser man. Ytterligare ett argument att köra digitalt :) Tveksam om vanlig film hade klarat tvätten lika bra.

Ser för mig kommande bruksanvisningar:
Sandisk: 40 grader kulörtvätt
Fuji Reala: 30 grader handtvätt alt kemtvätt
 

janf

Aktiv medlem
VAD ETT SANDISK 1 GB INTE TÅL!

Jag köpte en sk-tbillig kortläsae på Tradera.
När jag satt in kortet i läsaren första gången slutade det att fungera.

Trodde det var fel på kortet. Gick tillbaka till affären som gav mig ett nytt.

Plåtade med det nya kortet och stack in det i kortläsaren: det slutade också att fungera!!!

Åtskilliga 100-lappar åt skogen.
VARNING för billiga kinesiska kortläsare.
 
ANNONS