Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SanDisk 16GB

Produkter
(logga in för att koppla)

janf

Aktiv medlem
Hej Staffan,

Funderar lite - med min kamera och 1GB minneskort får jag plats med ca. 365 bilder i bästa jpg-upplösning = 10 rullar småbildsfilm. Det räcker för en normal smesterresa.

Men jag tömmer kameran efter varje tagningstillfälle och lagrar bilderna på hårddisken.Gör sedan en säkerhetskopia i ett annat biliotek. Backar då och då upp alltsammans på en extern hårddisk.

Det verkar lite "overkill" med 16GB för en amatör som tar stillbilder. För det är väl inte meningen att man ska gå omkring med större delen av sin fotosamling (utan säkerhetskopior) och riskera att dyrgriparna försvinner om det händer något i kameran eller om man förlorar den?
 

StaffanW

Aktiv medlem
janf skrev:
Hej Staffan,

Det verkar lite "overkill" med 16GB för en amatör som tar stillbilder. För det är väl inte meningen att man ska gå omkring med större delen av sin fotosamling (utan säkerhetskopior) och riskera att dyrgriparna försvinner om det händer något i kameran eller om man förlorar den?
Hej själv,

Håller med, det är inget minne jag själv kommer att köpa så länge jag har kvar min 20D. Tog mest upp den som exempel, för att åskådliggöra hur stort minnet är.

Däremot om man tex har en kamera med dubbla minneskortsplatser, skulle jag kunna tänka mig att ett 16GB kort på ena platsen som backup skulle kännas skönt (behöver man inte tömma det så ofta).

Eller för egen del med min 20D om man var på en längre semester, så skulle man kontinuerligt kunna tanka över bilder från kortet till EN extern backup, utan att tömma kortet mellan övertankningarna. Då har man alla bilder på två separata media.

Men visst, tex så är två 8GB minneskort billigare, och det skulle kännas tryggare med två kort än 1.

Har själv ett 4GB och två 2GB, vilket räcker gott när jag tex fotograferar vänners bröllop i RAW (kan vara väldigt svårt blandljus i kyrkor, så en finkalibrering av vitbalansen kan behöva göras i efterhand, därför kör jag alltid RAW vid bröllop).

PS! Såg att du också har en IXUS 800IS (trevlig kamera), och till den köpte jag nyss till ett 2GB kort (hade ett 1GB innan). Använder den nämligen även till att filma med, och med dom 3GB jag har räcker det till drygt 20 minuter film, vilket snabbt kan gå åt då jag har barn.
 

janf

Aktiv medlem
Hej igen Staffan,

Trevligt att du ville kommentera!

Jag väldigt nöjd med min 800IS. Hade tidigare en 400 som var bra, men den här är ett strå vassare.

Formatet är också perfekt: den ligger i ena byxfickan VARJE gång jag går ut genom dörren. (I de andra fickorna ligger nallen och plånboken.)

mvh
janf
 

Per

Aktiv medlem
Sprang Lidingöloppet i lördags, och fundarade lite kring hur photomotion.se jobbade för att inte missa någon av de 26000 löpare som sprang förbi i en strid och konstant ström under ett par timmars tid. Varje löpare fotades vid minst två tillfällen tror jag, för min egen del finns det 5 bilder från två tillfällen att välja mellan på deras hemsida.

Antar att de jobbar i par, använder trådlös överföring till dator eller nåt sånt - men jag fnissade lite i spåret inför tanken; "..åh..nej..öhh.. kan ni vänta lite, minneskortet är fullt..."

/Per
 

solvargen

Aktiv medlem
StaffanW skrev:
Såg att SanDisk kommit ut med ett 16GB Extreme III kort (http://www.dpreview.com/news/0609/06092603_sandiskextremelll.asp)

Då får jag plats med ungefär 2000 RAW bilder med min Canon 20D.... (eller drygt 5000 jpg..)

Priset satt till $1050
Hhum, jag får plats med 102Raw och 97raw+small jpg på ett 1gb sandisk ultra II på 20D.
Hur kommer det sig att man skulle få 400Raw mer på ett extreme 16gb???
Logiken säger att det skulle bli 1632Raw på ett 16gb extreme III eller är det så att man får mer plats i Extreme III än Ultra II???
Mvh Thomas
 

vonlarsson

Aktiv medlem
Man får också betänka framtiden...

Efterföljaren till 1Ds kommer säkerligen ha 22Mpix sensor vilket skulle ge en bild på ca 20MB och det kommer inte bli mindre filer efter det... Sedan finns det de som sparar både RAW+JPEG på samma kort...

Det finns faktiskt tillfällen då man lätt bränner av 400 bilder.

Sedan är det bara bra att de "för stora" korten kommer redan nu, då blir våra "små" minneskort billigare!
 

StaffanW

Aktiv medlem
Re: Re: SanDisk 16GB

janf skrev:
Hej igen Staffan,

Trevligt att du ville kommentera!

Jag väldigt nöjd med min 800IS. Hade tidigare en 400 som var bra, men den här är ett strå vassare.

Formatet är också perfekt: den ligger i ena byxfickan VARJE gång jag går ut genom dörren. (I de andra fickorna ligger nallen och plånboken.)

mvh
janf
Ja, visst är den trevlig :)

Delar den "tyvärr" med min fru, så den kommer inte med i min ficka. Däremot tror jag vi tar 70% av alla familjebilder med den kameran och resten med 20Dn.


solvargen skrev:
Hhum, jag får plats med 102Raw och 97raw+small jpg på ett 1gb sandisk ultra II på 20D.
Hur kommer det sig att man skulle få 400Raw mer på ett extreme 16gb???
Logiken säger att det skulle bli 1632Raw på ett 16gb extreme III eller är det så att man får mer plats i Extreme III än Ultra II???
Mvh Thomas
Nej, det är ingen skillnad i kapacitet mellan Extreme III och Ultra II.

Däremot varierar storleken på en bild betydligt beroende på motiv och ISO inställning. Tex tar en bild på en gräsmatta betydligt mycket mer plats än en bild på en blå himmel.

En bild tagen med 100 ISO tar mindre plats än ett taget med 1600 ISO.

Det verkar tom så att ett kort kan ta olika mycket plats beroende på vilket objektiv som används. Gjorde ett test med 28mm objektiv på en Canon 5D. Samma motiv och bländare (2.8) gav en 11.8MB fil med ett Nikon 28/2.8 AF och 12.4MB med ett Carl Zeiss 28/2.8 (båda RAW och f2.8).

En annan intressant sak vi upptäckte var att bilderna generellt sett tog mer plats om man bländade ner till objektivets bästa bländare (5.6-11 beroende på objektiv).

I båda fallen blir bilderna säkert större då detaljupplösningen ökar (bättre objektiv = större bild, optimal bländare = större bild).

Slutsatsen måste bli att vill man få plats med så många bilder som möjligt på ett minneskort ska man ta kort på stora enfärgade ytor, använda ISO 100 med ett så dåligt objektiv som möjligt på största bländare....

Kanske Canons beryktade kit-objektiv inte är så dumt ändå...... :)
 

solvargen

Aktiv medlem
STAFFAN:
Hehe...ja, naturligtvis är allt lite beroende på.
Kul det där med att du testad olika objektiv och att storlekarna på filerna blir olika.
Har ärligt talat aldrig tänkt att det skulle bli så annorlunda med storlekarna på filerna överhuvudtaget.
Nja,föredrar nog ett bättre objektiv och större bildfiler än ett kit-objektiv och mindre filer.
Tack för ditt svar
Mvh Thomas
 

StaffanW

Aktiv medlem
solvargen skrev:
STAFFAN:
Hehe...ja, naturligtvis är allt lite beroende på.
Kul det där med att du testad olika objektiv och att storlekarna på filerna blir olika.
Har ärligt talat aldrig tänkt att det skulle bli så annorlunda med storlekarna på filerna överhuvudtaget.
Nja,föredrar nog ett bättre objektiv och större bildfiler än ett kit-objektiv och mindre filer.
Tack för ditt svar
Mvh Thomas
Tack själv.

Det var faktiskt tack vare dig jag nu såg sammanhanget och drog lite slutsatser :)

Canon kanske skulle kunna använda det i sin marknadsföring mot Nikon (som har ett bättre kit-objektiv i sina paket). Ser för mig hur det skulle kunna se ut:

"Köp 400D med kitobjektivet och få plats med fler bilder än med motsvarande Nikonpaket"...

Undrar om man inte skulle få plats med ÄNNU fler bilder om man också slarvar lite med skärpan (så allt kommer lite ur fokus). :)
 

solvargen

Aktiv medlem
Hhum,,det skulle se ut det med en sådan marknadsföring. Säkerligen skulle finnas personer ochså som går på det.
Mvh Thomas
 
ANNONS