Gammal 2018-12-11, 09:39
PutteMacGuff

Varför betyder inte "Crop" samma sak på video som bild?
Jag har en video där jag vill "Cropa" ut ungefär 75% av bilden, videon är filmad i 35mm läge men jag vill "cropa" den så att bara själva huvudpersonen är synlig, resten är ointressant.

Om jag googlar "How to Crop a picture" så får jag svar hur man beskär ett foto så att kanterna försvinner och bara det viktigaste av bilden är synligt alltså exakt det jag söker.

Men om jag googlar "How to crop a video" så får jag svar på hur man klipper ut en viss den av filmen, alltså några sekunder mitt i.

TLDR;
Fråga: Vilket ord ska användas (på engelska) om man vill beskära bilden i en film men inte korta ner själva filmen?

MVH Jag xD
Gammal 2018-12-11, 09:46
holmbo

Testa att söka på "zoom into a video" eller liknande. Det kan vara vad du söker.

//Lars
Gammal 2018-12-11, 10:56
Staffan_T

Edge crop
I Kdenlive har funktionen för att beskära kanterna ("trim the edges") bytt namn från "crop" till "edge crop": https://userbase.kde.org/Kdenlive/Ma...transform/Crop
Gammal 2018-12-11, 15:03
apersson850

Tidsdomänen finns ju inte i en stillbild. Det är väl därför som samma ord kommit att betyda olika saker i olika sammanhang.
Gammal 2018-12-11, 17:57
fotobollfoto

Att klippa i rörligt material (”korta ner”) borde heta ”cut” kan man tycka.

När man en gång i tiden gjorde om bredformat biofilm till vanligt tv-format använde man en sorts beskärning. Det kallades pan and scan.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pan_and_scan

I modern produktion av fotboll på tv är ofta repriserna inzoomade i sann pan-and-scan anda. Undrar vad den tekniken kallas. Close up kanske?

Senast redigerad av fotobollfoto den 2018-12-11 klockan 18:13.
Gammal 2018-12-11, 20:11
iSolen.se

fotobollfoto skrev: Att klippa i rörligt material (”korta ner”) borde heta ”cut” kan man tycka.

När man en gång i tiden gjorde om bredformat biofilm till vanligt tv-format använde man en sorts beskärning. Det kallades pan and scan.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pan_and_scan

I modern produktion av fotboll på tv är ofta repriserna inzoomade i sann pan-and-scan anda. Undrar vad den tekniken kallas. Close up kanske?
Känner några amerikaner som jobbar med film och de säger just "cut" när de klipper i tid och crop när de beskär. Problemet är allt typ alla har sitt fotoursprung i stillbild.
Gammal 2018-12-11, 20:16
afe

I Sony Movie Studio som jag använder heter det Pan/Crop - troligen för att man ofta kombinerar beskärningen med en panorering.
Gammal 2018-12-11, 20:21
fotobollfoto

afe skrev: I Sony Movie Studio som jag använder heter det Pan/Crop - troligen för att man ofta kombinerar beskärningen med en panorering.
Precis, man behöver panorera den beskurna rutan för att behålla huvudmotivet i bild varefter filmen rullar och motivet rör sig.

Crop and Pan alltså :-)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:21.

Elinchrom ELM8