Annons

Hur funkar det med expansion cards

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har noterat att de äldre minolta modellerna har cards. Jag skulle bli glad och tacksam om någon vänlig person ville förklara hur det fungerar. Jag har tolkat det som att det är en föregångare till programm automatik, dvs istället för att trycka på programknappen för exempelvis porträtt så sätter man i ett "porträttkort". Är det så det funkar och ger i så fall kortautomatiken bra exponeringar i jämförelse med programmen på modernare minolta modeller?
Tacksam för svar!
 

StaffanW

Aktiv medlem
Har för mig att Canon hade något liknande, där man med streckkod kunde läsa in olika motivprogram. Streckkoderna fanns i bruksanvisningen som man då måste ha med sig.

Personligen använder jag inte motivprogram, men för dom som gör det verkar det extremt omständigt med streckkod eller programkort. Dom 5-10 program som brukar finnas räcker nog till dom flesta typer av motiv (skulle nog själv använda tex sport, nattfoto och porträttprogram).

Är övertygad om att Minoltas modernare kamerors programautomatiker ger bättre exponerade bilder än föregångarens programkort.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Som jag förstått det hela så ger progremkorten samma funktion som dagens motivprogram.

Värt att veta är att man inte ändrar kamerans hårdvara utan det sitter samma AF- och ljussenssorer som vanligt. Dvs med en sportkort får du inte snabbarere AF, utan kameran väljer endast en snabbare slutartid om möjligt. Möjligtvis så väjer kameran att arbeta med spot/center eller viktad ljusmätning

Själv så det jag ingen som hällst mening med programkort. Även med ringa kunskaper om systemkameror kan man göra samma inställningar dirket i kameran utan kort.
 
ANNONS