Annons

Att köpa negativ - och biabildscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Kallotypi

Medlem
Skulle hemskt gärna vilja veta vad man kan köpa en prisvärd negativ - och diabildscanner.

Här är ett förslag: http://www.coolstuff.se/Negativ-Diabildscanner

Men kom gärna med fler. Jag (och mamma) vill köpa en snart. Vore kul att kunna kolla foton från barndomen utan att behöva släpa fram en projektor varje gång (som dessutom inte fungerar).
 

mikamb

Aktiv medlem
Skulle hemskt gärna vilja veta vad man kan köpa en prisvärd negativ - och diabildscanner.

Här är ett förslag: http://www.coolstuff.se/Negativ-Diabildscanner

Men kom gärna med fler. Jag (och mamma) vill köpa en snart. Vore kul att kunna kolla foton från barndomen utan att behöva släpa fram en projektor varje gång (som dessutom inte fungerar).
Hejsan .jag satt själv och funderade på samma sak och i går beställde jag en plustek opticfilm 7300 ca 2000 kr .På pappret ser det bra ut men jag får väl återkomma med ett omdömme när jag provat den.Men för pengarna verkar den vara mycket billig.mvh Mikael
 

Graylingman

Aktiv medlem
Skulle hemskt gärna vilja veta vad man kan köpa en prisvärd negativ - och diabildscanner.

Här är ett förslag: http://www.coolstuff.se/Negativ-Diabildscanner

Men kom gärna med fler. Jag (och mamma) vill köpa en snart. Vore kul att kunna kolla foton från barndomen utan att behöva släpa fram en projektor varje gång (som dessutom inte fungerar).
Förmodligen är det ungefär samma prestanda och kvalitet som den som http://www.kjell.com/ säljer (Sök på scanner) och den är ju enligt den här tråden inte mycket att ha
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Har själv en från kjell o co och för hobbybruk tycker jag den den fungerar utmärkt. Bilden join the bark side i mitt album är scannat med en sådan, vill du se fler exempel så kan du dra iväg ett meddelande till mig så fixar vi de =)
 

Muni

Aktiv medlem
Jag kör en annan teknik. Jag fotograferar dia i en diaduplikador. Det blir ett mycket snabbare arbetsflöde än att låta en scanner stå och tugga.
 

Bilagor

mc bruno

Aktiv medlem
Oj, va häftigt, är själv van att plåta av svartvitt på ljusbord men dendär ser ju jättepraktisk ut, berätta mer!
 

alf109

Aktiv medlem
Skulle hemskt gärna vilja veta vad man kan köpa en prisvärd negativ - och diabildscanner.

Här är ett förslag: http://www.coolstuff.se/Negativ-Diabildscanner

Men kom gärna med fler. Jag (och mamma) vill köpa en snart. Vore kul att kunna kolla foton från barndomen utan att behöva släpa fram en projektor varje gång (som dessutom inte fungerar).
Det beror lite på vad bilderna skall användas till och om du har flera olika format på negativen/diabilderna.

Om man bara skall ha bilderna för visning på skärm duger säkert en sådan du länkade till.

Om man skall skriva ut bilderna så behövs lite bättre grejor. Dock behövs inga "värstingprylar" som en del hävdar ;). Jag har själv kört mycket med en epson 4990 photo och den räcker gott och väl för en utskrift i A4 från ett småbildsnegativ. Jag använder den fortfarande till alla mina mellanformatsnegativ. Det finns billigare flatbäddsskannrar med liknande prestanda, det som brukar skilja på dom billigare är att man inte kan skanna lika många negativ åt gången, skanningsytan för film brukar vara mindre.

Vill man ha ännu bättre kvalitet är det filmskannrar som gäller, men de kostar betydligt mer och vinsten är främst om man skall göra stora förstoringar och att de hanterar kontrastrika neg/dia bättre.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Skulle hemskt gärna vilja veta vad man kan köpa en prisvärd negativ - och diabildscanner.

Här är ett förslag: http://www.coolstuff.se/Negativ-Diabildscanner

Men kom gärna med fler. Jag (och mamma) vill köpa en snart. Vore kul att kunna kolla foton från barndomen utan att behöva släpa fram en projektor varje gång (som dessutom inte fungerar).
Har just den scannern i Ver 2 då heter den Reflecta X2scan, den är bättre och mera prisvärd en den från Kjell då den har en enkom hållare för de tjockare GEPE ramarna vilket den från Kjell inte klarar enligt deras support.

Har vid detta laget läst in över 1000 bilder med min och efterbearbetat några hundra av dem och kan bara säga att den är klart prisvärd och mycket lättanvänd.

Den medföljande programvaran klarar de nödvändigaste åtgärderna men kan inte mäta sig med Photoshop såklart.

Så ska Du göra digitalvarianter av familjebilderna för visning i datorn och för normala utskrifter upptill A4 storlek så räcker den alldeles utmärkt.

Se dock till att Du får den som heter X2 då föregångaren har klart sämre prestanda!!
 

Muni

Aktiv medlem
Oj, va häftigt, är själv van att plåta av svartvitt på ljusbord men dendär ser ju jättepraktisk ut, berätta mer!
Det är sådanahär udda och roliga saker som brukar dyka upp på auktionssiter då och då.
Jag har två versioner. En dia/negativhållare att sätta på macrobälg Nikon PS-5. Där sprang jag på patrull i DX-formatet.Diahållaren sätts på ett objektiv med 52mm filtergänga och det 50mm jag har är då inte tillräckligt vidvinkligt. Inte heller fungerade det med min D3:a då vertikalgreppet tar i bälgen och jag måste använda mellanring för att kunna använda huset.

Den jag visar på bild heter Prostar och fungerar klockrent. Den har M42-gänga men jag fick med Nikonadapter. Det innebär att jag får köra helt manuellt.Stativ trådutlösare och liveview äratt rekommendera. Fotografera gärna i raw-format, så har man större möjlighet att fixa till åldrade bilder.

BTW. Pentax har gjort ett mycket praktiskt portabelt reprostativ för 52mm filtergänga. Tillsammans med ett raktecknande omjektiv är det kanon att fotografera direkt ur gamla album.
 

Bilagor

Svåke

Ny medlem
Har nu en Reflecta X2Scan inhandlad men...

Har just den scannern i Ver 2 då heter den Reflecta X2scan, den är bättre och mera prisvärd en den från
Se dock till att Du får den som heter X2 då föregångaren har klart sämre prestanda!!
Hejsan Kustbo, jo som sagt jag har just skannat av några bilder och blev djupt besviken på resultatet. Kan nämna en sida, en gruppbild med två personer varvid en tittar in i kameran, jämnt ljus i ansikten från blixt men bilden som skanndes av har lämnat ett vitt fält i ansiktet, ögon syns bra. Personen med sidovy har också ett vitt fält i ansiktet, i övrigt är bilden mörkare än originalet. Tycker att den gör alldeles för mörka bilder på samma gång som den ger skarpt ljusa fält, har svårt att jobba upp bilderna till godtagbar kvalite, har provat olika inställningar. Har du någon bild att visa mig från dina skanningar eller kan ge mig några goda råd?

Svåke
 

BellyMan

Avslutat medlemskap
Hejsan .jag satt själv och funderade på samma sak och i går beställde jag en plustek opticfilm 7300 ca 2000 kr .På pappret ser det bra ut men jag får väl återkomma med ett omdömme när jag provat den.Men för pengarna verkar den vara mycket billig.mvh Mikael
Jag har försökt att använda denna scanner under en längre tid, men ta mig tusan om jag blir klok på den. Enligt mig är den urusel. Jag har pillat på alla upptänkliga inställningar som finns, men scanningarna blir inte bra - alldeles för pixliga, trots inscanning med hög upplösning.

Jag har testat på XP, Vista, Windows 7, gamla drivare, nya drivare... icke... tusen olika diabilder....

Klart missnöjd.

Om det finns någon annan med samma erfarenhet, men löst det - snälla - hör av er!
 

mapem

Aktiv medlem
Min Canon MP 970 (flatbäddsscanner+skrivare) scannar dia, fyra åt gången, och filmremsor på sex bilder upp till 4800 dpi men det blir så stora filer så jag brukar nöja mig med 2400 vilket ger bra resultat både med dia och neg färgfilm.

Annars håller jag med om att en diaduplikator är smart, snabb och lättjobbad.
 
ANNONS