Annons

Val av kit-objektiv till GX1

Produkter
(logga in för att koppla)

Boxy

Aktiv medlem
Den med powerzoomen är ju mycket smidigare, men dyrare. Manuell zoom kanske ger bättre känsla. Hur är det med bildkvaliten?
 

Bostromi

Aktiv medlem
Jag skulle utan vidare välja manuell zoom. Powerzoom är ett otyg. GX1.an lockar som ersättare till GF1.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Har den gamla 14-45:an jag köpte till min GF1. Har nu uppdaterat till en GX1. Jag _gissar_ att motorzoomen är bra om man filmar mycket, annars vet jag inte. Den är lite mindre?

Per, det är mycket stor skillnad på höga ison och den externa evf:en är resor bättre. Sedan om det är värt de nästan 9000:- det blir med hus, sökare och extrabatteri (de gamla passar inte) kan bara du avgöra.
 

stregnil

Aktiv medlem
Powerzoomen är smidigare att använda än vad jag trodde, och kameran blir verkligen fick-vänlig. Den är betydligt mindre än den "gamla" zoomen, och även skarpare tycker jag...
Dock så ska den nog ut på köp & sälj ändå, sen jag köpte min Summilux 25mm f/1.4 så har den inte lämnat kameran
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Är inne på att investera i en spegelfri variant om några veckor, tänker klämma på Olympus OM när de kommer i april.

Hur som helst, GX1 verkar vara mest "prisvärd" i det segment jag kollat på just nu. Två frågor dock, vad skiljer de två kitobjektiven åt, går det att köpa huset utan?

Sedan blir man ju lite småtrött när sökaren kostar drygt 2000:- vilket motsvarar halva huset.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
14-45 är väl den skarpaste "normalzoom" Panasonic gjort hittills?
Vad jag har förstått är den gamla 14-45 snäppet vassare än de nya 14-42, men jag har inte sett någon direkt jämförelse.
Har beställt en 14mm, det är det läget min zoom mest är i:)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Hittar inte enbart huset på CyberPhoto, kanske får kolla runt lite då...
Ja, den verkar vara borta där ifrån. Det var just på Cyber jag köpte min. Scandinavian har i lager, enligt deras hemsida. Dessutom 200:- billigare än vad jag betalade.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13000164/panasonic-systemkamera-lumix-dmc-gx1-kamerahus-svart

Jo, sökaren vill man inte gärna skippa. Dock är det ärligt talat ett rejält pris för tillbehöret.
Den är faktiskt ganska dyr. Men jag skulle inte klara mig utan den.
 

Vips

Aktiv medlem
Jämfört med kamerahuset känns 14-42 plastig och trist, dessutom löper zoom-ringen inget vidare smidigt. Annars gör den väl jobbet ok för det priset. Man får hoppas att Panasonic kan komma med en ny normalzoom av lite bättre kvalitet, vill minnas att det har funnits rykten om det...

/magnus
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jämfört med kamerahuset känns 14-42 plastig och trist, dessutom löper zoom-ringen inget vidare smidigt. Annars gör den väl jobbet ok för det priset. Man får hoppas att Panasonic kan komma med en ny normalzoom av lite bättre kvalitet, vill minnas att det har funnits rykten om det...

/magnus
Efter att ha fått min 14mm använder jag sällan något annat, ibland åker min 7-14 på. Den tycker jag är bra byggd och känns ganska stabil.
Jag önskar att Panasonic gör en fast 45mm i vettig storlek, ungefär som Olympus variant.
 

Vips

Aktiv medlem
Efter att ha fått min 14mm använder jag sällan något annat, ibland åker min 7-14 på. Den tycker jag är bra byggd och känns ganska stabil.
Jag önskar att Panasonic gör en fast 45mm i vettig storlek, ungefär som Olympus variant.
Ja, jag kör med en 20mm för det mesta, blir en helt annan kamera med det mer kompakta formatet, vore trevligt mer fler fasta gluggar i samma format.

/magnus
 

stregnil

Aktiv medlem
Jag kör 25:an och är oförskämt nöjd. Inte den minsta, men väldigt skarp och krämig bokeh. På önskelistan står 45mm Macro och sedan 7-14mm... sen är jag nöjd!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag kör 25:an och är oförskämt nöjd. Inte den minsta, men väldigt skarp och krämig bokeh. På önskelistan står 45mm Macro och sedan 7-14mm... sen är jag nöjd!
7-14 är bra, dock är frontlinsen välvd så det går inte att använda filter och man måste vara lite rätt om den så man inte stöter i den. Men den känns välbygd och är fin optiskt.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag tycker det är sorg, tragedi och elände att den inte säljs i kit med fantastiska 20/1.7. Då skulle den både bli fick(rock)-vänlig och ge möjlighet till riktigt snygga bilder. Med en fet zoom är det ju bara en slags klumpig Canon s100, eller...??
Visst går det att köpa grejorna ändå, men det blir ju rätt mycket pengar.
 

chi_sweden

Aktiv medlem
GX1 och sökare

Hej!

I våras köpte jag en G3 med ett par objektiv och som jag är enormt förtjust i och för 1-2 veckor köpte jag ett GX1-hus enbart för att slippa hålla på att mickla med olika objektiv till G3:an, dvs då kan jag ha bägge kamerorna med mig samtidigt och med olika objektiv.

Jag gillar GX1 modellen, men blir galen på LCD- skärmen, eftersom jag inte ser ett skvatt på den, jag måste ha extra brillor med mig för att öht kunna se nåt.

Jag har kollat priser på sökare till GX1 och har sett att det ligger på runt 2990 kr, vilket jag tycker är hutlöst dyrt. Jag har googlat runt ett tag för att kolla om man hittar billigare priser utomlands och igår beställde jag en sökare via Amazon.com för 1712 kr, inkl. frakt.
Har nu fått bekräftat att man skickat paketet till mig. Sanslöst att det inte ingick en sökare till GX1.

Jag tror nog Panasonic förlorar köpare till GX1 enbart pga detta. Det är ju inte så stor skillnad mellan G3 och GX1, högre ISO på GX1, blixten går att vinkla + en variant till av autofokus. Som sagt, har inte "riktigt" kunnat använda GX1.an ännu pga saknaden av sökare, dock har jag försökt plåta med den :)


Väntar med spänning på sändelsen.

/chi
http://chrishilli.se/blogg
 

stregnil

Aktiv medlem
Sökare är ett väldigt bra köp, men även jag tycker det borde ingått. Jag använder min väldigt flitigt och den har även förbättrat mina bilder med min långa glugg som var svår att få skakfria bilder med trots bildstabilisering. (på grund av att man håller kameran med raka skakiga armar istället för mot ögat)
Även jag köpte utomlands till samma pris, dock så åkte jag på tull och moms, så det slutade på 2300:-
 

j3n5

Aktiv medlem
Nu har jag haft min GX1a tillsammans med motorzoomen ett par månader och har nästan bara positivt att säga om paketet. Tidigare har jag endast fotat med Nikon olika Nikon, bl a D300, 17-55/2.8, 70-200/2,8, mm. Visst är det skillnad i hur man fotograferar men jag måste säga att jag får väldigt bra bilder från ett fantastiskt smidigt format.

Jag har aldrig tidigare fotograferat med LCD-skärm men måste säga att den fungerar helt OK. Jag gick in rätt förutsättningslöst och testade mig fram och har inte stött på några större problem än. Jag tycker inte det fungerar så bra att styra kameran med skärmen men det finns ju de flesta reglage som klappar också. Sökaren har jag inte (skulle gärna testa). Jag tycker som så många andra att den är för dyr! Dessutom verkar det som om jag inte behöver den.

Det jag är lite besviken på är att den manuella inställningarna för film är så begränsade. Motorzoomen är riktigt bra att filma med. Tillsammans med den jobbar GX1an som en mellanpris HD kamera med bildkvalitet som en produktionskamera.. Hade man bara släppt lite på manuella inställningar och haft ingång för mikrofon så hade GX1an varit en fantastisk filmkamera för amatörer.. Antar att man inte skulle sälja lika många GH3or i så fall..
 

Vips

Aktiv medlem
Det jag är lite besviken på är att den manuella inställningarna för film är så begränsade. Motorzoomen är riktigt bra att filma med. Tillsammans med den jobbar GX1an som en mellanpris HD kamera med bildkvalitet som en produktionskamera.. Hade man bara släppt lite på manuella inställningar och haft ingång för mikrofon så hade GX1an varit en fantastisk filmkamera för amatörer.. Antar att man inte skulle sälja lika många GH3or i så fall..
Möjligheten att använda extern mikrofon har även jag saknat ibland. Man kunde ju ha även en ljudingång i tillbehörsporten, då skulle man kunna plugga in micken på samma sätt som sökaren vid behov, utan en massa sladdar dessutom. Får hoppas att det kommer på GX2:an... :)

/magnus
 
ANNONS