Annons

Varför har så få kvitto på sina prylar?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
är du emot kvitto? på vilket sätt är det dåligt? om en privatperson köper av mig så får dom mitt personnummer ,adress,telefon osv på kvittot. Har kunden köpt optik för rimliga pengar o har kvitto så kommer dom knappast åtalas för häleri oavsett om den skulle varit stulen.
Så du menar att om du bara pratar med den som säljer något är det lugnt? i sådana fall borde det vara hellugnt om du även tar ett kvitto ;-)
är det ett företag så får kan dom även dra momsen om jag köpt den i företaget ;-)
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig köpa en dyrare produkt utan att få se kvittot, det berättar för mig att grejorna inte är stulna.
* En småtjuv som har krossat bakrutan på en bil och fiskat upp en kamera med objektiv från baksätet.
* Den nyöppnade webshoppen som den regionala stöldligan satte upp för att kränga tolv pallar kameraprylar från den senaste lastbilsstölden.

Vilken tror du är störst chans att du tänker köpa något från? Vilken tror du kan ge dig ett kvitto?

Svaren från förra ägaren på i vilket skick den är, hur den fungerar och var han/hon har köpt den säger oerhört mycket mer än ett kvitto.
 

snap01

Aktiv medlem
* En småtjuv som har krossat bakrutan på en bil och fiskat upp en kamera med objektiv från baksätet.
* Den nyöppnade webshoppen som den regionala stöldligan satte upp för att kränga tolv pallar kameraprylar från den senaste lastbilsstölden.

Vilken tror du är störst chans att du tänker köpa något från? Vilken tror du kan ge dig ett kvitto?

Svaren från förra ägaren på i vilket skick den är, hur den fungerar och var han/hon har köpt den säger oerhört mycket mer än ett kvitto.

finns väl kunniga tjuvar om kameror etc? sedan är det rätt lätt att läsa på om man vill. Ett kvitto med legkoll o rimligt pris är det bästa på vilket sätt är ett kvitto inte bra?
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det visar att DU har köpt det, att du är ärlig.
Köper du ett 85/1,8 objektiv som det gällde. Då är det kanske ok att kräva kvitto om det är 1-2 år gammalt. Men inte om det är 10-15 år.
Om man har kvittot kvar eller inte har ingenting att göra med att vara ärlig. Skulle de som kastat sina gamla kvitto var mer oärliga de som behållt dem?
 

snap01

Aktiv medlem
Köper du ett 85/1,8 objektiv som det gällde. Då är det kanske ok att kräva kvitto om det är 1-2 år gammalt. Men inte om det är 10-15 år.
Om man har kvittot kvar eller inte har ingenting att göra med att vara ärlig. Skulle de som kastat sina gamla kvitto var mer oärliga de som behållt dem?
nej man har kanske inte orginal kvittot kvar man man bör skriva ett på försäljningen med objektivets serienummer o sedan personnummer/namn/firma o leggkoll så man vet vem man handlar från.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
nej man har kanske inte orginal kvittot kvar man man bör skriva ett på försäljningen med objektivets serienummer o sedan personnummer/namn/firma o leggkoll så man vet vem man handlar från.
Det var ju inte riktigt det som Johan skrev om i sitt första inlägg. Och hur gör du leggkoll över nätet? För det är ju på Fotosidan , Blocket och liknande sajter försäljningen sker
 

Rommel

Avslutat medlemskap
* En småtjuv som har krossat bakrutan på en bil och fiskat upp en kamera med objektiv från baksätet.
* Den nyöppnade webshoppen som den regionala stöldligan satte upp för att kränga tolv pallar kameraprylar från den senaste lastbilsstölden.

Vilken tror du är störst chans att du tänker köpa något från? Vilken tror du kan ge dig ett kvitto?

Svaren från förra ägaren på i vilket skick den är, hur den fungerar och var han/hon har köpt den säger oerhört mycket mer än ett kvitto.
Tack! Precis såna diskussioner med säljaren är viktig. Bland annat!!!!

är det ett företag så får kan dom även dra momsen om jag köpt den i företaget ;-)
Så är det!

så du menar att du kan bedöma ens person ärlighet genom att prata med den? tror du på det själv? Man kan göra en snabb logisk bedömning av en person, blir du erbjuden en canon 5d mark 3 på plattan vid sergels torg för 8000 kr o personen i övrigt ser lite (sliten) ut så hjälper inte ett kvitto för det är inte ett rimligt pris samt man kan anta att personen i fråga inte ska haft tillgång på en 5D på normalt sätt. I detta fall kan det räcka med att träffa personen innan.
Jag kan bedöma en persons ärlighet ja genom att diskutera olika sakfrågor. Är ganska många som kan. Svaren, kroppshållning, kroppsspråk, kunskap etc är en del av bedömningen.

är du emot kvitto? på vilket sätt är det dåligt? om en privatperson köper av mig så får dom mitt personnummer ,adress,telefon osv på kvittot. Har kunden köpt optik för rimliga pengar o har kvitto så kommer dom knappast åtalas för häleri oavsett om den skulle varit stulen.
Så du menar att om du bara pratar med den som säljer något är det lugnt? i sådana fall borde det vara hellugnt om du även tar ett kvitto ;-)
Är absolut inte emot kvitto. Är en viktigt del för att sen ärligheten hos alla. Men knappast den avgörande faktorn. Som du märker så håller alla inte koll på sina papper. Dock kan man ha fin ordning på annat.
Jag är pedantisk med mina kamerasaker, men kvitton brukar jag slänga. Riktigt dyra saker och många sparar jag ibland. Beror på var jag köpt det. Även om jag har kvitto får alla inte den med sig när jag säljer. Dock kan de få se den. Men som sagt så är det en enkelt femma att modifiera den eller göra en ny.
Kvitton är för mig endast viktig som privatperson under garantitiden. Som företagare är det en helt annan sak.
 

scrappy

Aktiv medlem
Nu har jag köpt mig ett 85/1.8 utan kvitto. Säljaren kunde dock visa ordermail från nätet. Affären avslutades hemma hos säljaren så allt kändes bra. Fick med kartongen. Är jättenöjd med mitt köp.
 
ANNONS