Annons

Objektiv till porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Intoxicatedcrap

Avslutat medlemskap
Hej!

Nu har jag fotat med min Canon 60D i snart två år och med den köpte jag en 18-135 mm objektiv. Jag har mest intresse för porträttfoton (självporträtt) så jag tänkte fråga om ni kunde dela med er några objektiv som är bra för självporträtt osv. Mitt nuvarande är jättebra också men jag upplever att den inte riktigt kan få med hela kroppen. Jag vill helst ta helkroppsbilder.

Läste någonstans att denna (Canon EF 50/1,8 II) http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1556569/canon-ef-50-1-8-ii
var bra, men den verkar så "billig för att vara sant", haha! Hade blivit skitglad om ni kunde tipsa om några bra objektiv. Helst inte för dyra (3000-6000 skulle jag tro) så de behöver inte va hela fancyshit, är trots allt "bara" hobbyfotograf :)

PS: Fattar mig inte riktigt så bra på alla de olika talen på objektiven, även om jag snart fotat i 4 år... Så om ni kunde vara så konkreta som möjligt hade det varit bäst

Tack!
 

Pocca

Aktiv medlem
Canon 50mm 1, 8 II är bra!

Ovanstående objektiv är nåt av "most bang for the buck" du kan få till en Canon. Det finns två till 50 mm (1, 4 och 1, 2) men frågan är om du märker så stor skillnad på resultaten som "hobbyfotograf". 1, 8 känns plastig men för den lilla slanten du ger för den levererar den riktigt bra bildkvalitet. Sök på pixelpeeper och se vad du tycker om bildena med den kombon.

Lycka till!
 

glemmy

Aktiv medlem
Du får ha kameran bra långt ifrån om du ska få med hela kroppen med ett 50mm-objektiv på en APS-C-senorskamera.

Du har stativ och fjärrutlösare? Så du inte håller i kameran själv och försöker få med hela kroppen tänkte jag, då vore det en bra grej att skaffa.
 

Zerwon

Aktiv medlem
Hade blivit skitglad om ni kunde tipsa om några bra objektiv. Helst inte för dyra (3000-6000 skulle jag tro) så de behöver inte va hela fancyshit, är trots allt "bara" hobbyfotograf :)
Om du vill ha någonting som är lite stabilare än 50/1,8 och som har betydligt bättre byggkvalite! Så kan jag rekomendera dig 50/1,4 USM
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232054

Blir fantastiska bilder med det, skärpan är på topp och bokehn är mjuk och fin.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
...och med den köpte jag en 18-135 mm objektiv....
Du har ett 18-135. Sätt det på 50mm och du får exakt samma utsnitt som ett Canon 50/1,8.

Men du verkar vilja få med MER i bilden alltså MER vidvinkligt.
Gå till Cyberphoto.se
välj objektiv o sedan Canon.
Bocka i Canon EF i första raden
bocka i objektivtyp: vidvinkelzoom.
Det är vettigt att också bocka i Endast för APS-C sensor

Nu ser du ALLA objektiv som funkar o vad de kostar
 

Emil.Trens

Medlem
kollat begagnat?

det finns en uppsjö med begagnade grejer där ute. fördelen med att köpa begagnat är att grejerna inte tappar i värde lika fort så om objektivet inte är rätt för dig är det bara att sälja vidare. om inte annat så kan du få köpa mitt 50mm som just nu ligger uppe här på köp/sälj.
 

Timmeh

Aktiv medlem
50/1.8 är inte för bra för att vara sen, den är bra, billig och sann!

Kör ett sånt på min 6D, fantastiskt objektiv! 10 gånger roligare än mitt 24-105/4 L och 1/10 av priset!
Detta kort säger väl inte så mycket av vad det faktiskt kan göra men här iallafall ett taget med mitt 50/1.8
http://www.flickr.com/photos/109629286@N08/11379253284/

För att beskriva 50/1.8.

Det är billigt, det är plastigt.
Det är högljutt, det är superslött på att fokusera och kan ha svårigheter att hitta fokus.
Men när du väl har fokus, jävlar vilket objektiv!
För mig blir det väldigt snart en uppgradering till 50/1.4 bara för att få lite snabbare och stabilare fokusering, men för porträtt så behövs det ju inte vara det snabbaste i världen.
Samt så väger det absolut ingenting. Det är bara plast med lite ytterst små glasbitar inuti!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Mitt nuvarande är jättebra också men jag upplever att den inte riktigt kan få med hela kroppen. Jag vill helst ta helkroppsbilder.

Läste någonstans att denna (Canon EF 50/1,8 II...
Om problemet är att du inte får med hela kroppen är det definitivt inte 50/1,8 du ska satsa på, utan en brännvidd som är ännu kortare än ditt nuvarande 18 mm.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Tänk på att du genom att använda olika brännvidder även påverkar djupet i bilderna.
Exempel vid olika brännvidder: http://www.stepheneastwood.com/tutorials/lensdistortion/

Jag förstår inte riktigt hur du inte lyckas få med hela dig själv på 18 mm, det du behöver göra är att öka avståndet mellan dig och kameran. Vid 18 mm kommer du att få med väldigt mycket av allt bakom dig vilket oftast inte fungerar så bra för porträtt då bakgrunden då oftast stjäl uppmärksamhet från personen.

Som tidigare nämn, prova sätt objektivet du redan har på 50 mm och backa tills hela du kommer med i bild.
Fungerar denna brännvidd bra så kan ett EF 50 f/1.8 vara en bra uppgradering eftersom du kan få mycket kortare skärpedjup med detta objektiv.
 
ANNONS