Annons

Objektiv till Canon 500D (för plana ytor)?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkultra

Medlem
Det ska användas till att ta kort på föremål som ska användas som texturer i spel, så det ska vara hög detaljrikedom.

Det är nästan uteslutande helt plana ytor som fotograferas, som te.x bark på ett träd eller texturen på en sten / berg osv. Ofta tar jag bilderna c:a 4 meter från objektet, dvs det är inte tal om att zooma in på en liten yta.

Objektivet jag har nu är 18-55 som följer med kameran, jag vet inte hur pass optimalt det är för denna typ av fotografering (har tyvärr inget att jämföra med).

Tacksam för råd.
 

antic

Aktiv medlem
Antingen använder du objektivet du har och ser till att köra objektivkorrigering i datorn eller så skaffar du ett makroobjektiv. De brukar vara skarpa och ge obetydlig distortion.

På f/8 tror jag inte du behöver oroa dig för skärpan på kitzoomen, den är nog så skarp. Men stativ och fjärrutlösare är nog krav.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Du behöver ingen fjärrutlösare för stilla motiv.
Du kan använda kamerans självutlösare och ställa den på 2 el. 10 sek.

Kitzoomarna brukar vara helt OK, allra bäst är de i mittenläget mellan vidvinkel och tele (säg från ca 24-40mm)
Bländare f:8 är idealet men du kan blända ned ytterligare om du behöver större skärpedjup. För ganska plana ytor är det onödigt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det ska användas till att ta kort på föremål som ska användas som texturer i spel, så det ska vara hög detaljrikedom.

Det är nästan uteslutande helt plana ytor som fotograferas, som te.x bark på ett träd eller texturen på en sten / berg osv. Ofta tar jag bilderna c:a 4 meter från objektet, dvs det är inte tal om att zooma in på en liten yta.

Objektivet jag har nu är 18-55 som följer med kameran, jag vet inte hur pass optimalt det är för denna typ av fotografering (har tyvärr inget att jämföra med).

Tacksam för råd.
Jag förstår inte riktigt vad du skall göra, om du ställer dig 4 meter ifrån ett träd med ett 18-55 och fotar barken på ett träd kommer ju bilden innehålla massor av annat också. Knappast bara texturen på barken? För att en sten skall fylla hela rutan måste den vara ganska stor.

För mig är varken bark på ett träd eller stenar "plana" ytor.

Detta sagt, om detaljrikedom är prioritet ett så borde ett makroobjektiv och ett avstånd som gör att motivet fyller bildytan vara optimalt. Stativ och rätt ljus viktigt.
 

mkultra

Medlem
J O Härnström: ok tackar.

AFJ: Man vill ha med så stort område av barken som går, har man bara tagit en liten inzoomad yta så ser man att det är samma yta som repteras över 3D modellen hela tiden, det ser inte naturligt ut. Så ja, man får med mer än bara trädstammen.

Nä helt plant är det såklart inte, men det man vill få ut av bilden är det plana man får med, mer så jag menade. Ska ta och prova med stativ, misstänker att det kommer göra en hel del skillnad.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Ska du göra texturer så vill du definitivt ha ett objektiv med hög optisk upplösning.
Ett fast objektiv på bländare f/8 och ett stativ borde fungera bra.
Canon säljer EF 50 f/1.8 för runt 800-900 kr och är skarpare samt mindre CA än objektivet du har nu på samtliga bländare.

Här är länk där upplösningen jämförs mellan objektiven (håll musen över bilden för att visa EF 50 f/1.8, båda objektiven vid bländare f/8: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=455&Camera=474&Sample=0&FLI=2&API=3&LensComp=105&CameraComp=9&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=5

Nästa steg en prisklass upp är nog att skaffa ett makro-objektiv.
Även om du inte tänkt använda det för makro så brukar de oftast ha väldigt hög optisk upplösning.
 

mkultra

Medlem
Väldigt användbar sida, tack :) Såg väldigt mycket bättre ut ja.

Går gärna upp ännu en prisklass för att få om möjligt ännu bättre bild.. runt 4000:- skulle jag kunna tänka mig att lägga på något som är avsevärt bättre än det jag har nu.

Några förlag?
 

njja

Aktiv medlem
Spontant tänker jag att objektivet inte kommer bli någon flaskhals när det gäller kvalitén på slutprodukten. Använder du en mindre bländare, använder ljus rätt och sätter skärpan där den ska vara så kommer du nog inte se någon skillnad över huvud taget i spelet om du har använt ett objektiv för 900kr eller ett för 4000kr.

Nu har jag ingen större erfarenhet inom speldesign, men jag antar att du inte kommer att klistra upp 15MP bilder på varenda detalj, så rätt mycket information lär ju försvinna på vägen.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 

Dragoen

Aktiv medlem
...Går gärna upp ännu en prisklass för att få om möjligt ännu bättre bild.. runt 4000:- skulle jag kunna tänka mig att lägga på något som är avsevärt bättre än det jag har nu...
Om du har möjlighet att köra med stativ och stillastående motiv du fotograferar så ställer det inte allt för höga krav att objektivet ska prestera vid stor bländare. Därför tror jag att EF 50 f/1.8 inställd på f/8 kan fungera bra för din användning.

Nedbländat några steg är de flesta fasta objektiv riktigt bra, även de billigare.

Hade du däremot haft krav på kort slutartid, kort skärpedjup samt fotografering i dåligt ljus och riktigt skarp optik på full öppning så hade du kanske behövt ett annat objektiv, men jag tror inte du behöver lägga ut mer än ~1k för vad du vill uppnå, känns som du kan handla mycket annat roligt för pengarna som blir över istället.
 

mkultra

Medlem
Upplösningen på bilderna kommer vara 4096x4096, så det är väldigt högupplöst, vill att det ska se bra ut även om man står nästan med ansiktet mot texturen, som det är nu så ser det ut som en enda smet nästan, även om jag har en högupplöst bild..

Dragoen: ok.. dåligt ljus osv kommer jag såklart alltid att undvika, tar alltid dagtid, helst när det är molningt för att få neutrala färger.

Denna borde väl funka? 500D står inte med iofs, men ska väl fungera så vitt jag förstår?

http://www.ebay.co.uk/itm/Canon-EF-50mm-f-1-8-II-Lens-for-600D-60D-650D-7D-5D-700D-70D-100D-1100D-/181297660253?pt=UK_Lenses_Filters_Lenses&hash=item2a362ec15d
 

Dragoen

Aktiv medlem
Kan av någon anledning inte kolla länken, men rekommenderar att du köper objektivet i någon svensk affär. Det är billigt även i våra butiker, och vid eventuellt problem kommer du vara tacksam att du inte valde utländsk säljare.
 

antic

Aktiv medlem
Med tanke på dina krav skulle jag säga att det spelar ingen roll vilket objektiv du använder. Du kan använda kit objektivet lika gärna. Det du kommer att behöva göra är att stitcha ihop flera bilder ändå. Din upplösning på 500d är 4.752 x 3.168 så det minsta du kommer undan med är två rutor i porträttläge.

Det bästa hade varit en tilt shift men det är dyrt. Mitt nästa steg hade varit ett 50-60 mm macro. De brukar vara skarpa och raktecknande, alltid en fördel vid stitching. 50 1.8 är skarp men lite plastig i mitt tycke, kan lika gärna använda kitzoomen och pussla ihop fler bilder som du sen skalar ner till 4096.

Kika på PT gui, Microsoft ICE eller möjligen Photoshops photomerge. Det kommer bli viktigare att du kan få ihop stitchen än vilket objektiv du har.
 

AFJ

Aktiv medlem
AFJ: Man vill ha med så stort område av barken som går, har man bara tagit en liten inzoomad yta så ser man att det är samma yta som repteras över 3D modellen hela tiden, det ser inte naturligt ut. Så ja, man får med mer än bara trädstammen.
Jag måste vara korkad. Om du använder 55 mm, avstånd 4 meter och fotar en trädstam och har en kamera som ger 18 megapixel så kommer ju bara någon, några megapixel vara bark/stam, resten kommer vara löv, grenar och annat "tjafs". Hur du skall få ut en 16 megapixel bild av detta utan just repetering fattar inte jag.

Om du istället använder ett makroobjektiv och går nära så att bildrutan fylls upp helt av bark, ja då har du 18 megapixel naturlig bark vilket borde kunna ge bättre förutsättningar för en naturlig textur.

Det är något jag inte fattar, men så är jag ju inte spelutvecklare heller! :)
 

mkultra

Medlem
Jag använder mig av diverse program som automatiskt gör att de delar jag vill ha av bilden automatiskt "binds ihop" och gör den helt sömlös så den går att repetera, att originalformatet inte är exakt 4096x4096 spelar ingen större roll..

Jag tycker bilden med EF 50 f/1.8 var otroligt mycket bättre i länken som Dragoen postade.. Det är just dom små detaljerna jag vill få fram bättre.

Ska ta med kameran och ett stativ ut imorrn och fota lite.. postar väl resultat här sen.

Dragoen: Priset är runt 650:- inkl frakt där, hittade inte ens detta objektiv på Prisjakt. Men ebay är väldigt säkert (handlat där hundratals ggr genom åren). Man kunde även köpa 3 års garanti för lite över hundralappen.. Det står Camera/Camcorder Fitting:Canon FD / FL om det hjälper.. blir lite orolig över att 500D ej står med.

Jag måste vara korkad. Om du använder 55 mm, avstånd 4 meter och fotar en trädstam och har en kamera som ger 18 megapixel så kommer ju bara någon, några megapixel vara bark/stam, resten kommer vara löv, grenar och annat "tjafs". Hur du skall få ut en 16 megapixel bild av detta utan just repetering fattar inte jag.

Om du istället använder ett makroobjektiv och går nära så att bildrutan fylls upp helt av bark, ja då har du 18 megapixel naturlig bark vilket borde kunna ge bättre förutsättningar för en naturlig textur.

Det är något jag inte fattar, men så är jag ju inte spelutvecklare heller! :)
Jo visst måste man repetera, men inte lika ofta, du har ett mycket större "mönster" att röra dig med än om du zoomat in ordentligt, repetitionen blir väldigt uppenbar då. Sen är det inte alltid jag fotar så långt ifrån kanske, beror lite på (det är kanske närmare 2-3 meter jag står, jag ska kolla imorrn när jag går ut) :) Gran och tall har inga grenar ivägen långt ner på stammen så dom brukar inte komma i vägen.
 
Senast ändrad:

Dragoen

Aktiv medlem
Dragoen: Priset är runt 650:- inkl frakt där, ...Camera/Camcorder Fitting:Canon FD / FL om det hjälper..
Då får jag varna ännu en gång, säljaren har fel beskrivning i sin auktion.
Tänk på att du kan råka åka på moms+tull, och då kostar plötsligt objektivet ungefär 650*1.25+100kr ~= 912 kr.
Vid eventuellt problem måste du returnera objektivet till säljaren i HK vilket kommer kosta dig både tid och pengar, och det är inte ens säkert att du får hjälp. (Vet jag av egen erfarenhet, därför jag varnar för något så känsligt som objektiv faktiskt är)

Här har du objektivet på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827
Där finns det för under 900kr inkl frakt från flertalet företag i Sverige som både ger dig garanti och snabb leverans, samt betydligt bättre hjälp om objektivet t.ex. felfokuserar med ditt kamerahus, då får du det justerat eller bytt utan kostnad.
 

mkultra

Medlem
Ja du har nog rätt.. Det brukar ibland ta någon månad, det är lite drygt faktiskt, vill ju komma igång nu så jag tar och köper från sverige istället.

Edit: Är det värt att lägga omkring 2000:- extra på ett Canon EF 50MM 1.4 USM istället?

Läste lite recensioner och vissa som uppgraderat tyckte det gav ett bra lyft från Canon EF 50MM 1.8 II..
 

Dragoen

Aktiv medlem
Edit: Är det värt att lägga omkring 2000:- extra på ett Canon EF 50MM 1.4 USM istället? Läste lite recensioner och vissa som uppgraderat tyckte det gav ett bra lyft från Canon EF 50MM 1.8 II..
Nerbländat till f/8 bör du inte kunna se någon skillnad. Det kan vara värt det om du tänk ta porträttbilder på bländare f/1.4, men för texturer så är det onödigt.
 
ANNONS