Annons

Sätta EF-objektiv på Eos M?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilsson84

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en eos m http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=23353

Har fattat att man kan köpa en adapterring och sätta på EF-objektiv. Har ju tre fina till systemkameran.

Fågan är. Blir autofokusen att fungera på de objektiven?

Finns det någonting negativt att sätta på ett sådant objektiv jämfört med de som är avsedda för kameran.

De objektiv som sitter på kameran verkar ju vara så jävla ljussvaga.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nackdelen är att autofokusen inte blir lika snabb som på en spegelreflexkamera, exempelvis 70D, eftersom kameran måste använda bildsensorn för att ställa in skärpan.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Och objektiven med adapter blir ofta lite ohanterliga med ett så litet kamerahus. Jag använder ibland mitt 18-135STM på resor. Resultatet blir strålande, men kombinationen känns lite fel i handen. Men bra möjlighet i alla fall.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Canons orginal EF-M EF adapter går med lite letande att finna på eBay för ca $75 med frakt (de har delat kamerapaket där denna adapter ingår och säljer dem löst). Kopior går givetvis att finna billigare.

Fick hem ett för några dagar sedan och kan väll säga som så att det inte alls är bekvämt med objektiv gjorda för fullformat, det blir rätt stort och tungt med "fel" balans, även med vissa fasta objektiv.
Man får hålla mer i objektivet än i kamerahuset, och det känns mer som att man roterar kamerahuset istället för zoomringen när man ändrar brännvidden.

Har beställt ett fräst grepp i aluminium som fanns på eBay för EOS-M som förhoppningsvis kommer få den att balansera bättre med EF objektiv, men utan bättre grepp känns det verkligen udda att köra med stora EF objektiv.

Autofokusen är rätt långsam med EOS-M, så någon snabb sport kan bli tufft, men för "normalt" fotograferande känns det OK.
Det inkluderade EF-M 18-55 objektivet tycker jag känns rätt trevligt för att vara ett ljussvagt crop objektiv.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fick hem ett för några dagar sedan och kan väll säga som så att det inte alls är bekvämt med objektiv gjorda för fullformat, det blir rätt stort och tungt med "fel" balans, även med vissa fasta objektiv.
Man får hålla mer i objektivet än i kamerahuset, och det känns mer som att man roterar kamerahuset istället för zoomringen när man ändrar brännvidden.
Om man håller på med filmning är inte EOS M så dum som andrakamera. Adaptern har bättre stativfäste än kamerahuset och så kan man ju använda en massa olika EF-gluggar.

Man jag håller med om att adaptern inte är så attraktiv på frihand.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Om man håller på med filmning är inte EOS M så dum som andrakamera. Adaptern har bättre stativfäste än kamerahuset och så kan man ju använda en massa olika EF-gluggar. Man jag håller med om att adaptern inte är så attraktiv på frihand.
Har tänkt bygga om min till infrarött, för det ändamålet känns den också mycket bra och prisvärd.
Det är ingen dålig kamera, men bättre grepp hade de kunnat ge den.
Kan tycka Canon borde ta fram ett externt grepp till kameran, så som det finns batterigrepp till deras andra, men då kanske de anser att den konkurerat för mycket med storebröderna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har tänkt bygga om min till infrarött, för det ändamålet känns den också mycket bra och prisvärd.
Det är ingen dålig kamera, men bättre grepp hade de kunnat ge den.
Kan tycka Canon borde ta fram ett externt grepp till kameran, så som det finns batterigrepp till deras andra, men då kanske de anser att den konkurerat för mycket med storebröderna.
Jag råkade se idag att Canon har en egen halvväska med ett något större grepp till EOS-M, ungefär som Gariz har till Sonys RX-100. Fast något batterigrepp är det ju inte.
 

tommypeters

Aktiv medlem
Det kommer ju två zoom-objektiv till M-systemet i sommar, 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM från Canon och Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 Di III VC. De är ju bättre storleksanpassade till M-kameran fokuseringen på något mindre objektiv och inte alltför högt pris betyder ju också oftast (som synes) rätt så ljussvaga objektiv.

Motsvarande Tamron-objektiv för Sony NEX-systemet är tydligen släppt, när/om M-objektiven kommer på marknaden/till Sverige är inte känt.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Har fått hem ett no-name grepp till EOS-M som jag verkligen kan rekommendera om man kör med EF-M EF adaptern. Nu kan man faktiskt hålla i kamerahuset precis som på ett stort kamerahus och därav avlasta andra handen som håller i objektivet.

Greppet är i fräst aluminium och kostar ca 300kr på eBay med frakt från Kina.

Bild monterad på min kamera med adaptern: http://oi61.tinypic.com/33cx951.jpg
Bild på enbart greppet: http://www.3csupplier.com/ebay/items/C2014/C00744/C00744_2.jpg

Nu går det att hålla även hyfsat tunga objektiv rätt bekvämt på den lilla kameran, balansen känns helt annorlunda, till det bättre.
Nackdelen om man kör med EF-M EF adaptern är att stativdelen på adaptern inte får plats. Detta går ju att skruva loss som tur är.
Men det finns ett arca-swiss kompatibelt säte i greppet som fungerar kanon på kompatibla stativ.

Till skillnad mot Canons halv-väska med grepp så kan man på detta greppet komma åt alla anslutningar, batteri och SD kort utan att behöva skruva av greppet.

EDIT: Hittade tillverkaren om någon är intresserad: http://fittestphoto.com/en/camera-grips/146-lb-eos-m.html
 
Senast ändrad:

gedjan

Aktiv medlem
Har fått hem ett no-name grepp till EOS-M som jag verkligen kan rekommendera om man kör med EF-M EF adaptern. Nu kan man faktiskt hålla i kamerahuset precis som på ett stort kamerahus och därav avlasta andra handen som håller i objektivet.

Greppet är i fräst aluminium och kostar ca 300kr på eBay med frakt från Kina.

Bild monterad på min kamera med adaptern: http://oi61.tinypic.com/33cx951.jpg
Bild på enbart greppet: http://www.3csupplier.com/ebay/items/C2014/C00744/C00744_2.jpg

Nu går det att hålla även hyfsat tunga objektiv rätt bekvämt på den lilla kameran, balansen känns helt annorlunda, till det bättre.
Nackdelen om man kör med EF-M EF adaptern är att stativdelen på adaptern inte får plats. Detta går ju att skruva loss som tur är.
Men det finns ett arca-swiss kompatibelt säte i greppet som fungerar kanon på kompatibla stativ.

Till skillnad mot Canons halv-väska med grepp så kan man på detta greppet komma åt alla anslutningar, batteri och SD kort utan att behöva skruva av greppet.

EDIT: Hittade tillverkaren om någon är intresserad: http://fittestphoto.com/en/camera-grips/146-lb-eos-m.html
Verkar intressant detta grepp, har beställt ett från ebay. Billigaste hittade jag här.
http://www.ebay.com/itm/New-Quick-Release-L-bracket-Camera-Grip-for-Canon-EOS-M-ILDC-RRS-AS-Tripod-/261489741904?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ce200d050
 

Dragoen

Aktiv medlem
Det är ju bara problemet att kameran inte längre blir så liten och smidig...
Den är fortfarande liten; med greppet är den fortfarande mindre än 100D, som är en liten och smidig kamera i sig.
Dessutom funderade TS använda EF objektiv på EOS-M, då känns det som att greppet gör ännu mindre skillnad om man monterar dig stora EF objektiv.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
EOS 100D har sökare och kan hållas mot ögat (behöver ingen adapter som bygger på kameran ytterligare)
EOS M är liten och smidig med dedikerade objektiv. Med EF-adapter och EF-gluggar blir den otymplig och svårhanterad.
Finessen med M går helt enkelt bort med EF-adaptern, svårare än så är det inte.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
EOS 100D har sökare och kan hållas mot ögat (behöver ingen adapter som bygger på kameran ytterligare)
EOS M är liten och smidig med dedikerade objektiv. Med EF-adapter och EF-gluggar blir den otymplig och svårhanterad.
Finessen med M går helt enkelt bort med EF-adaptern, svårare än så är det inte.
Man kan se det på många sätt. För mig är EOS M en kombination av två funktioner. Dels en smidig semester-, familje- och festkamera. Och dels en liten andrakamera vid videofilmning som lätt slinker ner i väskan tillsammans EF-adaptern. Vid filmning har jag ändå med EF-objektiv.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
OK. Visst ska man se nyanserat på saken.
Om man har EF-gluggar redan så har man väl i regel ett DSLR-hus också.
Förmodligen kan man filma även med detta hus.
EOS M blir då en "andrakamera" eller förstaval när man måste ha en kompakt lösning med sig ut.
Har man då EF-adaptern och EF-gluggar med sig så är utrustningen inte kompakt längre.
EOS M är ingen grundsten som man bygger ut ett system på genom att köpa till EF-adaptern och EF-gluggar.
Däremot så har "äntligen" en kompakt telezoom STM nyligen kommit ut M. Det som saknas är ett kompakt stabiliserat normalobjektiv typ M 30mm/1,4 IS STM. Den lär vill inte dyka upp.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag tror att telezoomen passar mig bra. Kameran med 22mm/2 och telezoomen 55-200mm/4,5-6,3 IS blir en kompetent utrustning som säkert får tjockkameran att stanna hemma mycket oftare än nu. Förhoppningsvis håller telezoomen samma optiska klass som de andra EF-M objektiven.

Det blir definitivt kompakt och avsevärt smidigare än kamera med EF-adapter och övriga telezoomar.

Detta handtag rekommenderar jag.
Fungerar bra med EOS M, videokamera, systemkamera med teleobjektiv mm.:
 

Bilagor

ANNONS