Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samyang 135/2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Dragoen

Aktiv medlem
Har nu gjort ett jämförande test mellan Samyang 135 f/2.0, Samyang 85 f/1.4 och Canon 70-200 f/4 som går att hitta här:
http://www.pawphoto.se/images/TestChart-Samyang135-85-70200.jpg

Här är en stor testbild tagen med 5D Mark II och Samyang 135 f/2.0, ca 1 meter ifrån på bländare f2.0.
Man ser tydligt att laserskrivaren som användes inte är något vidare bra, men detta kan man ej se med blotta ögat.
http://www.pawphoto.se/images/Samyang_135-f2_Test_Close.jpg

(ramses2: det stämmer)
 
Senast ändrad:

torbeno

Aktiv medlem
Fick mitt igår kväll och idag ösregnar det ...
Ingen kattbild men en sovande 1-åring får vara fotomodell som första tagning.
F 2.0 iso 250 och 1/200 sekund handhållet och givetvis manuell fokus, Sony A7, raw konverterad med adobe DNG och sedan ökat exponering 0,3 steg. 1200x800 och utsnitt i öga 100 % såklart.

http://www.eklunden.se/helena/leosoga.jpg


Övrigt så gillar jag verkligen detta objektiv (den korta stund jag nu haft det) Det är tungt och jag satt på batterigreppet för att få lite bättre balans. Med allt monterat på så¨väger kamera, objektiv och batterigrepp strax över 1,6 kg.
I morgon blir det bättre väder så då skall jag fota mera. (och förhoppningsvis roligare bilder)
 

Dragoen

Aktiv medlem
Har märkt en sak med objektivet som gör mig lite orolig.
Om man lutar det uppåt (som om man fotograferar himlen) och därefter vridet det från sida till sida, så skramlar något till i objektivet. Ungefär såhär: \ | /

Ni andra som har fått hem era exemplar, har ni samma fenomen?
 

torbeno

Aktiv medlem
Har märkt en sak med objektivet som gör mig lite orolig.
Om man lutar det uppåt (som om man fotograferar himlen) och därefter vridet det från sida till sida, så skramlar något till i objektivet. Ungefär såhär: \ | /

Ni andra som har fått hem era exemplar, har ni samma fenomen?
Ja, faktiskt så kan jag höra något litet skrammel/rassel. Känns ju lite sådär. Någon mer harr detta fenomen?
 

Dragoen

Aktiv medlem
Hej
Har skakat optiken som beskrivs ovan.
kan inte höra något som skramlar i mitt objektiv
Jag hör det ej om man skakar, utan bara om man lutar det från sida till sida.
Cyberphoto sa att ett litet ljud hörs på deras exemplar med, men kunde ej svara på om det var normalt. Har mailat focusnordic och frågat , får se vad/om de svarar.
 

ramses2

Aktiv medlem
Jag hör det ej om man skakar, utan bara om man lutar det från sida till sida.
Cyberphoto sa att ett litet ljud hörs på deras exemplar med, men kunde ej svara på om det var normalt. Har mailat focusnordic och frågat , får se vad/om de svarar.
Hoppas att det inte är något fel
du kan meddela vad du får för svar
Har mitt på Canon 5D lll är lite svårt att ställa skärrpa med det
lyckas man så är bilden kanon bra
 

PMD

Aktiv medlem
Nej du kan inte använda bländarinställningen på kamerahuset, utan det du gör är att rotera bländarringen som finns på objektivet istället.
Jag gissar att objektivet inte heller har automatbländare med nedbländningsknapp. Dvs man måste vrida hela vägen till vald bländare för att blända ner objektivet istället för att nedbländningen görs med en knapp.

Stämmer det?
 

PMD

Aktiv medlem
Ja det förstod jag, men min fråga är om vridningen bländar ner direkt eller om objektivet har en nedbländningsknapp (eller motsvarande) ungefär som gamla "preset" objektiv hade (innan 1970-talet, ungefär).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Samyangs Nikongluggar har Ai-fattning (såvitt jag minns).
Det är motsvarande AI-P numera till och med. Bländarinställningen på huset fungerar alltså, liksom att använda dem på kameror utan AI-koppling. De första som kom var dock utan elektriska kontakter, så köper man begagnade Samyang får man se efter ur det ligger till.
 

afe

Aktiv medlem
Jag är själv väldigt sugen på att köpa det här objektivet och använda med min A6000 (med EVF är manuell fokusering inte så svårt), men jag är osäker på hur mycket jag skulle använda det eftersom det ger bildvinkel motsvarande 200 mm på FF.

Om jag köper det blir det med Nikonfattning så jag kan använda det med en eventuell Nikonkamera också, och så blir det mycket mer lättsålt om jag tröttnar :)

Främsta anledningen att köpa det för mig är mest för att det verkar vara så jäkla bra för sitt pris - betydligt bättre än deras 85:a t.ex. även om den också är helt ok.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Har inte fått något svar av focusnordic ännu angående ljudet man hör när man lutar objektivet fram och tillbaka, men lyssnar man noga så kan man höra att det är något som faller på jämna lägen, typ som om det skulle kunna vara kulan som styr klicken man känner när man vrider bländarringen.
Vanligtvis brukar denna kula vara inne i ett hål med fjäder bakom, men kanske kan vara så att de bytt lösning och har en kula "flytande" i ett fjädrande spår istället?

Någon som är sugen på att skruva isär sitt objektiv för att kolla? ;)
 

torbeno

Aktiv medlem
Har inte fått något svar av focusnordic ännu angående ljudet man hör när man lutar objektivet fram och tillbaka, men lyssnar man noga så kan man höra att det är något som faller på jämna lägen, typ som om det skulle kunna vara kulan som styr klicken man känner när man vrider bländarringen.
Vanligtvis brukar denna kula vara inne i ett hål med fjäder bakom, men kanske kan vara så att de bytt lösning och har en kula "flytande" i ett fjädrande spår istället?

Någon som är sugen på att skruva isär sitt objektiv för att kolla? ;)
Låter som en vettig förklaring, skulle vara konstigt om flera hade samma defekt från fabrik. Jag hörde mest av ljudet när objektivet var ommonterat.

Jag kommer dock inte skruva isär ...
 

PMD

Aktiv medlem
Det är motsvarande AI-P numera till och med. Bländarinställningen på huset fungerar alltså, liksom att använda dem på kameror utan AI-koppling. De första som kom var dock utan elektriska kontakter, så köper man begagnade Samyang får man se efter ur det ligger till.
Det är ju utmärkt! Samt förklarar kanske varför Nikonversionen är lite dyrare än alla andra versioner. De övriga gissar jag har "dum" fattning utan kopplingar, precis som Canonversionen.

Jag är också lite sugen på den här gluggen, och då blir det nog Nikonversionen eftersom den också går att använda på Canon, m4/3 och Sony (och kanske fler?) med adaptrar och då med samma funktionalitet som med "native"-fattning.
 

afe

Aktiv medlem
Just så resonerar jag också - krävs dock att adaptern är bra utan glapp eftersom det är ett ganska tungt objektiv. Ska det sitta på stativ bör adaptern nog också ha stativfäste (med spegellösa kameror).
 
ANNONS