Annons

Exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem

PMD

Aktiv medlem
Om din kamera har möjlighet att sätta ISO i läget "Auto" så kan du prova det. Om du då fotar i A-läget så bör du slippa varningen i de allra flesta "normala" ljusförhållanden.
Enligt manualen för D3100 (se länk i föregående inlägg), sidan 71, så ställer man ISO genom att
  1. trycka på "i"-knappen på kamerans baksida, nere till vänster
  2. bläddra med upp- eller nerpiltangenten till ISO-inställnignen. Tryck sen på OK-knappen.
  3. bläddra till önskat ISO-värde och tryck på OK.

Det tycks dock vara så att Auto-ISO bara finns tillgängligt i Auto-exponeringsläget och i något av "Scene modes", om jag har tolkat manualen rätt.
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Om enbart "?" blinkar så betyder det
"Error occurred updating firmware for optional flash unit. Contact Nikon-authorized service representative."
(Enligt kameramanualen: http://cdn-10.nikon-cdn.com/pdf/manuals/noprint/D3100_ENnoprint.pdf)

Har du en lös blixt monterad?

Är det någon mer symbol än "?" som blinkar?
Nix. Ingen lös blixt. Inget annat som blinkar. Den är väl lite känslig som tidigare sagts. Den försöker hjälpa mig på traven. Jag får leva med det tills jag uppgraderar mig.
 

PMD

Aktiv medlem
Det låter ju som att kameran är trasig om den varnar för misslyckad blixtuppdatering trots att du inte använder en extern blixt.
 
ANNONS