Annons

Produktfoto ljussättning - skor

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag försöker få till ett ljus likt LÄNK för att få med skuggan under skon på ett sätt som inte kräver bom.

Någon som har tips?

Tack!
Varför är skuggan viktig? Många lägger ned mycket tid på att minska skuggor.

Skorna är dessutom ojämnt belysta, kolla vänstersidan av hälen.

Kör i en vanlig ljusbox med lite större storlek och du kommer lätt kunna ta bilder som matchar det där.
 

christian veltman

Aktiv medlem
Om du fotar i två exponeringar, en med blixt en utan. Sedan lägger du ihop lagren i PS.
Skuggan kan du göra i PS på ett eget lager ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Skuggan ser ut att vara tillfixad i efterhand, åtminstone delvis, så jag tycker att ovanstående förslag är rätt bra. Eventuellt kan man måla dit hela skuggan för hand.
 

Mats G

Aktiv medlem
En "naturlig" skugga ser aldrig så ut. Den består av "två" delar, en mörkare hårdare närmast föremålet och en ljusare, softare, avtonande utanför. Sen är den beroende på ljuskälla och föremålets reflektion.
 

martinator

Aktiv medlem
Jag försöker få till ett ljus likt LÄNK för att få med skuggan under skon på ett sätt som inte kräver bom.

Någon som har tips?

Tack!
Photoshop.... Det där är bara en svart ellips med lite oskärpa. Skon är alltså först frilagd och har sedan fått en skugga ditmålad. Är mycket enklare att jobba så för att få alla bilder att se lika ut. Bakgrunder är aldrig helt släta, rena och ljuset aldrig helt jämt. Därför frilägger man i princip alltid produkter.
 
ANNONS