Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avbildningsskala

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det går att göra med trigonometri om man vet avståndet till motivet (fågeln).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Alltså avbildningsskalan 1:1, 1:2, 100:1,1:10000 är vedertagna och är nåt man lär sig i grundskolan när man bl.a. läser en karta.

1:1 betyder att en 1 cm objekt avbildas 1 cm på sensorn.
Sen vilken förstoring man gör i efterhand på skärm eller annan media är en hel annan sak.

/Stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Alltså avbildningsskalan 1:1, 1:2, 100:1,1:10000 är vedertagna och är nåt man lär sig i grundskolan när man bl.a. läser en karta.

1:1 betyder att en 1 cm objekt avbildas 1 cm på sensorn.
Sen vilken förstoring man gör i efterhand på skärm eller annan media är en hel annan sak.

/Stefan
Precis!

Kopian man gör sedan har en avbildningsskala relativt sensorn/negativet.

En kontaktkopia har skalan 1:1 mot negativet.

En kopia 36 cm på långsidan har skalan 10:1 mot negativet (24*36-format)
 

knobloch

Aktiv medlem
Jo, men hur gör man sen ? Finns det nån formel ?

Har kört ett par program på bilden nu, för att få ut EXIF. Men ser ej att jag får nåt om avstånd. Är det kört då ?


//Benny
Ja, du måste nog ha avståndet för att kunna räkna ut detta. Är osäker på vilken mjukvara man behöver för att få fram infon, men jag kan se detta på Flickr där jag laddar upp bilder ("Approximate Focus Distance" under Show EXIF). Avståndet kan väl aldrig mätas helt exakt misstänker jag.

Avståndet och brännvidden (eller snarare objektivets bildvinkel (betraktningsvinkel?)) borde räcka för att räkna ut detta, (tror jag efter att ha googlat lite).

Säg att du tagit en bild med ett objektiv med en bildvinkel på 10 grader. På bilden vill du veta hur lång en person är, personen tar upp halva bilden, dvs motsvarar 5 grader. Säg att avståndet till personen är 15 meter.

Om man är bra på matematik så ska man alltså med hjälp av ovan info kunna räkna ut hur lång personen är. Nu är inte jag så bra på matematik, men jag hittade denna sida som räknar ut detta: http://cossincalc.com/

Vi vet att vinkeln "A" är 5 grader.
Om personen står rakt så borde vinkeln "C" vara 90 grader.
Längden på sträcka "b" är 15 meter.

Fyller man i A = 5, C = 90 och b = 15 och trycker på Calculate så får vi att sträcka a = 1,31.
Du har förmodligen alltså fotat ett barn. :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Föremålets storlek på sensorn
Delat med brännvid
Gånger avstånd till föremålet
Borde ge storlek på föremålet.

Rätta mig om jag tänkte fel - någon.
 

knobloch

Aktiv medlem
Föremålets storlek på sensorn
Delat med brännvid
Gånger avstånd till föremålet
Borde ge storlek på föremålet.

Rätta mig om jag tänkte fel - någon.
Kan nog stämma bra.

135mm brännvidd har tydligen 10 graders vertikal bildvinkel. En småbildssensor är 24mm på höjden. Halva är alltså 12mm.

12/135 * 15 = 1,33.
Och jag fick ju fram 1,31 i inlägget ovan.

Edit: missade att dela sensorhöjden med 2.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Ja, du måste nog ha avståndet för att kunna räkna ut detta. Är osäker på vilken mjukvara man behöver för att få fram infon, men jag kan se detta på Flickr där jag laddar upp bilder ("Approximate Focus Distance" under Show EXIF). Avståndet kan väl aldrig mätas helt exakt misstänker jag.

Avståndet och brännvidden (eller snarare objektivets bildvinkel (betraktningsvinkel?)) borde räcka för att räkna ut detta, (tror jag efter att ha googlat lite).

Säg att du tagit en bild med ett objektiv med en bildvinkel på 10 grader. På bilden vill du veta hur lång en person är, personen tar upp halva bilden, dvs motsvarar 5 grader. Säg att avståndet till personen är 15 meter.

Om man är bra på matematik så ska man alltså med hjälp av ovan info kunna räkna ut hur lång personen är. Nu är inte jag så bra på matematik, men jag hittade denna sida som räknar ut detta: http://cossincalc.com/

Vi vet att vinkeln "A" är 5 grader.
Om personen står rakt så borde vinkeln "C" vara 90 grader.
Längden på sträcka "b" är 15 meter.

Fyller man i A = 5, C = 90 och b = 15 och trycker på Calculate så får vi att sträcka a = 1,31.
Du har förmodligen alltså fotat ett barn. :)
Tack för svar !

Skapade ett Flickr-konto för att se vilken EXIF jag får där. Får massor, men inget "Approximate Focus Distance" tyvärr.

Fick "Global Angle - 30", kanske det är bild/betraktningsvinkeln?

//Benny
 

Orre

Avslutat medlemskap
Kan nog stämma bra.

135mm brännvidd har tydligen 10 graders vertikal bildvinkel. En småbildssensor är 24mm på höjden. Halva är alltså 12mm.

12/135 * 15 = 1,33.
Och jag fick ju fram 1,31 i inlägget ovan.

Edit: missade att dela sensorhöjden med 2.
Låter bra, gäller bara för mig att få fram avståndet då. Vet ej hur det ska gå till.

//Benny
 

Orre

Avslutat medlemskap
Kan nog stämma bra.

135mm brännvidd har tydligen 10 graders vertikal bildvinkel. En småbildssensor är 24mm på höjden. Halva är alltså 12mm.

12/135 * 15 = 1,33.
Och jag fick ju fram 1,31 i inlägget ovan.

Edit: missade att dela sensorhöjden med 2.
Ska man inte ta sensorstorleken på diagonalen ?

//Benny
 

Orre

Avslutat medlemskap
Man borde kunna gå baklänges ?

Alltså, man fotar nåt med känd storlek, och kameran på känt avstånd och väljer en brännvidd. Sensorstorleken vet man ju. Ska tydligen vara 28mm på min APS-C.

Bildvinkeln får man enligt Wikipedia : Bildvinkel =2 x arctan((sensorstorlek/2)/brännvidd)

Där sensorstorleken är diagonalen, alltså på APS-C = 28 mm.

Så borde man kunna få fram en formel ?

/Benny
 

knobloch

Aktiv medlem
Ska man inte ta sensorstorleken på diagonalen ?

//Benny
Bra fråga. Det låter ju mer rätt faktiskt. Vet inte varför jag tog höjden, kanske för att personen i mitt exempel står upp. :) Nej, känns som att jag kanske tänkte fel där.

I så fall blir resultatet 2,4 m, lite längre än 1,33 alltså.
(Om om jag istället använder diagonala bildvinkeln för 135mm som tydligen är 18 grader (för ex.vis Canon EF 135mm L enligt denna sida) så blir resultatet när jag använder http://cossincalc.com/ istället 2,38 m).

Kanske borde man testa detta i praktiken, ta ett måttband och mäta upp avstånd från kameran och sedan ta en selfie. Då lär man ju kunna komma fram till vilken metod som är rätt.
EDIT: Orre han posta före.
 

knobloch

Aktiv medlem
Ska man inte ta sensorstorleken på diagonalen ?

//Benny
Nej vänta lite nu. Jag utgick ju från att personen tog upp halva bilden på höjden i mitt första exempel. Dvs 12mm på sensorn i höjdled (hälften av 24mm). Jag utgick inte från att personen tog upp hälften av bilden på diagonalen. Så det spelar ingen roll hur man räknar egentligen.

Lättare att tänka på det i pixlar. Om längden upptar ett visst antal pixlar i bilden så spelar det ingen roll om jag dividerar detta med bildens höjd i pixlar eller bildens diagonal i pixlar för slutresultatet.

Om jag väljer att dividera med bildens höjd i pixlar så kommer jag att ta kvoten multiplicerat med höjden på sensorn i mm.

Om jag väljer att dividera med bildens diagonal i pixlar så kommer jag att ta kvoten multiplicerat med diagonalen på sensorn i mm.

Båda beräkningarna kommer att visa samma resultat i mm.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, men hur gör man sen ? Finns det nån formel ?

Har kört ett par program på bilden nu, för att få ut EXIF. Men ser ej att jag får nåt om avstånd. Är det kört då ?


//Benny
Vad har du för kamera?
På Canon ska det finnas ”focus distance” i exif.

Och den borde faktiskt vara rimligt exakt. Åtminstone på kortare avstånd. Objektivet har ju faktiskt förmågan att fokusera väldigt precist. Vilket det gör utifrån en beräkning om hyr långt bort föremålet är, och sedan ratta in fokus för det avståndet.
På längre avstånd som på objektivskalan närmar sig oändligheten blir det kanske mindre precist.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tittade i en app Field of view FOV

Med FF, 600mm tele och på 100m så är höjden (liggande) 4m dvs 24mm motsvarar 4m, så säg att fågeln är 1/4 av höjden i bilden så är fågel 1m (kanske en häger)

Bildvinkel på höjden med 600mm lär vara 2,29 grader
 

Orre

Avslutat medlemskap
Vad har du för kamera?
På Canon ska det finnas ”focus distance” i exif.

Och den borde faktiskt vara rimligt exakt. Åtminstone på kortare avstånd. Objektivet har ju faktiskt förmågan att fokusera väldigt precist. Vilket det gör utifrån en beräkning om hyr långt bort föremålet är, och sedan ratta in fokus för det avståndet.
På längre avstånd som på objektivskalan närmar sig oändligheten blir det kanske mindre precist.
Har en Canon EOS 80 D. Har kollat Exif med 2 versioner av ACDSee, PS 7.0, på en sida på nätet som gav MASSOR av data, med Canons DPP samt med Flickr, men ingenstans finns nåt "Focus Distance" eller ens liknande.

EDIT:

Hittade nu ett program "PhotoME" som har "Focus Distance Upper" och "Focus Distance Lower" men tyvärr står det bara "unknown" på bägge. Så jag får nog ge upp detta :-(

//Benny
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har en Canon EOS 80 D. Har kollat Exif med 2 versioner av ACDSee, PS 7.0, på en sida på nätet som gav MASSOR av data, med Canons DPP samt med Flickr, men ingenstans finns nåt "Focus Distance" eller ens liknande.

//Benny
Den här tråden diskuterar kort problemet.
https://www.eos-magazine-forum.com/showthread.php?43999-EXIF-data-focus-distance

Slutsatsen är att Canon 80D registrerar focus distance, men att det ibland av okändanledning inte visas. Några försla på verktyg ges. Bland annat exiftool,
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hittade nu ett program "PhotoME" som har "Focus Distance Upper" och "Focus Distance Lower" men tyvärr står det bara "unknown" på bägge. Så jag får nog ge upp detta :-(

//Benny
Gissar att det i så fall är objektivet som inte ger informationen till kameran. Vad är det för ett objektiv.
 
ANNONS