Annons

Sälja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Mange92

Medlem
Vet inte om detta hamnar rätt, men har en kamera jag vill sälja för att ha en buffert till en ny kamera.

Vilket ställe är bäst att sälja på, här på köp & sälj, tradera, blocket?

Hur vet man vilket pris man ska sätta? Kikat runt lite men det är ju olika pris på olika ställen och olika beroende på vilket objektiv som ingår i paketet.

Jag sitter inne på en Canon EOS 700D med objektivet 18-135 stm, väska kablar osv.

Tacksam för all hjälp.

/ D
 

jag&bilden

Aktiv medlem
När det gäller pris brukar jag hålla koll en stund på marknaden först.

Oftast är de produkter man ser kvar på försäljningssidorna de som är för högt prissatta. De som sålts för billigt eller helt rimligt har redan försvunnit.

Sedan är det lite upp till dig hur snabbt du vill sälja din utrustning.

Blocket betalar bättre än fotosidan. Men det är också mera mummel och trassel ibland med köpare som aldrig dyker upp eller inte återkommer.
Där får man också göra en avvägning.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Blocket är oftast bäst men det är ju gratis här på FS. Jag brukar prova någon dag på FS och får jag inte napp så lägger jag ut motsvarande på blocket.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tyvärr är begagnande kameror i dag inte värda mycket. De sjunker i pris som ankare.
Jag har i flera fall behållit mina.
För att ta ett exempel. En Fuji X-T2 kostade nära 20 000 för den släpptes. Den reas nu för 13 000 kr ett år senare.
En X-T3 kommer nog igen kosta runt 20 000 kr. Fast den som lärt sin läxa vet at man kan köpa samma kamera 7 000 kr billigare om man väntar 1 år.

Tar vi nu begagnade kameror har vi folk som säljer kameror som bara tagit 1500 bilder. De är ju inte ens inkörda. Detta för ytterligare en 5-6000 ner i pris.
En X-T2 kan ta några hundratusen bilder innan den gjort sitt.
Idag om man är förnuftig bör man köpa en begagnad avancerad kamera som är lite använd.
 

Ventures

Aktiv medlem
Å andra sidan, är kameran en "instegsmodell" är nog intresset svalt här på fotosidan (då de flesta vill uppgradera). Men det kostar ju inget att annonsera.
Är den hyfsat ny så går det säkert bra att hitta köpare och inte förlora så mycket pengar (som du ser har jag ingen koll på Canons kameramodeller). :)

Jo. Sälj hus och objektiv var för sig. Dels slipper du slumpa iväg som paketpris, dels är inte alla köpare intresserade av hela paketet (om det inte är riktigt billigt). I många annonser med "paketpris" är det kanske bara en sak som intresserar mig som köpare. Då vill man ju inte betala för en massa "skrot" som man sedan får försöka sälja själv.
 

PMD

Aktiv medlem
Och pris är en chansning?
Ett sätt är att titta på Tradera på avslutade auktioner. Då får man ett hum om vad folk är beredda att betala.

Att titta på begärt pris i annonser (här på Fotosidan, på Blocket eller på Tradera) säger inte så mycket eftersom begärt pris inte nödvändigtvis säger något om vad försäljningspriset blev om varan blev såld.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Lite off topic kanske men,

Jag skulle önska att annonser här på FS låg kvar i ett arkiv efter varan blivit såld eller annonstiden gått ut. Dessutom skulle det vara bra att det framgår om och när annonsen blivit redigerad. Då kunde man innan ny annons läggs ut förhoppningsvis hitta lite priser från tidigare affärer.

Detta system finns exempelvis hos www.dyxum.com där annonserna flyttas till en separat rubrik efter annonstiden eller när annonsören meddelar. Mycket bra att se dels priser men också vad en annonsör eventuellt sålt/köpt tidigare. Jag brukar själv här på FS ändra rubriken med tillägg "SÅLD" när jag sålt något av just dessa anledningar. Tyvärr verkar många inte läsa rubrikerna för det är inte ovanligt att jag får förfrågningar långt efter att jag ändrat rubriken till SÅLD, men det är smällar jag får ta.
 
ANNONS