Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

PMD

Aktiv medlem
"Bandning" finns hos de flesta spegelfria kameror, Sony A7Riii ar ungefar lika bra/dalig och Canon EOS R verkar betydligt varre. Det sags bero pa de fasdetekterande pixlarna, men jag forstar inte mekanismen.
Med tanke på att EOS R använder en helt annat teknik för fasdetekterande AF med bildsensorn än konkurrenterna så tvivlar jag att det är orsaken till bandning på den kameran. Vem har undersökt bandningsproblem på EOS R?
 

PMD

Aktiv medlem
OK, då är det nog bäst avfärda det helt. :)

Är det han som spekulerar i att bandningen skulle bero på fasdetekterande pixlar i EOS R också?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
OK, då är det nog bäst avfärda det helt. :)

Är det han som spekulerar i att bandningen skulle bero på fasdetekterande pixlar i EOS R också?
Northrup namner inget om orsaken, han visar bra pa fenomenet. Jag har ingen aning om vad det beror pa, men det verkar finnas pa de flesta spegelfria, men inte hos spegelreflex av nagon anledning.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Northrup namner inget om orsaken, han visar bra pa fenomenet. Jag har ingen aning om vad det beror pa, men det verkar finnas pa de flesta spegelfria, men inte hos spegelreflex av nagon anledning.
Mönstrat brus, a.k.a. bandning finns faktiskt i alla kameror :)

Men, i de alldeles överväldigande flesta fallen är den bandningen på sin höjd mätbar, inte synlig. Den uppstår oftast som ett resultat av hur utläsningen av data från pixlar görs, grupperas och behandlas.

Men prova att lyft exponering kraftigt i en fil från i princip vilken kamera som helst och du kommer kunna hitta mer eller mindre synlig bandning, i synnerhet i mörka partier av bilden. Det är en effekt av hur sensorer med radvis eller kolumnvis utläsning fungerar och det enda som skulle kunna få bort det är sannolik direkt pixelutläsning (dvs att varje pixel har sin egen utläsningskanal), något som visserligen är teoretiskt möjligt med en stackad sensordesign, men känns i alla fall i dagsläget som ett enormt dyrt och besvärligt sätt att lösa ett väldigt litet problem som de flesta användare nog aldrig funderar så mycket på.

Men, sedan har vi nu senaste året sett ytterligare ett fenomen i just spegelfria kameror som verkar höra samman med att man ju dedikerar en del pixlar som PDAF-pixlar och som då inte deltar i ljusinsamlingen under exponeringen. Fenomenet är subtilt (dvs det är extremt sällan du ens får syn på det) och verkar bara bli synligt om man har riktigt många AF-punkter kombinerat med ett så stort dynamiskt omfång.

Sony A7 III var väl den första kameran där det här sistnämnda fenomenet började diskuteras, och skall vi döma av reaktionerna på användare av den kameran så verkar det vara ett i praktiken väldigt litet problem.

Jag tycker Dpreview beskriver det hela rätt bra här:
https://www.dpreview.com/reviews/nikon-z7-first-impressions-review/7

Som de visar, Z7 uppvisar en synlig bandning framför allt i lågdagrar när du lyfter exponeringen mer än fyra steg, något som då inte är fallet med D850 som de jämför med. Men prova gärna att lyfta samma parti av bilden lika mycket med andra kameror så inser man rätt snart att problemet kanske inte är så dramatiskt. Bandning som sådan finns som sagt i alla kameror om man lyfter tillräckligt långt.

Sedan skulle jag tro att Nikon och Sony filar på sätt att dämpa sådan här bandning så den märks mindre i framtiden. Det är inte otroligt att de kan lista ut sätt att göra det - mönstrat brus har ju den "fördelen" att i viss mån kunna bearbetas matematiskt.
 

PMD

Aktiv medlem
Sedan skulle jag tro att Nikon och Sony filar på sätt att dämpa sådan här bandning så den märks mindre i framtiden. Det är inte otroligt att de kan lista ut sätt att göra det - mönstrat brus har ju den "fördelen" att i viss mån kunna bearbetas matematiskt.
Eftersom det går att räkna ut vilka pixelrader (eller är det kolumner?) som orsakar bandningen så gissar jag att det är därför som många antar att bandningen beror på de fasdetekterande pixlarna (pga att de inte bidrar till signalen eller nåt i den stilen).

Jag tror att det är ett rimligt antagande, men att därifrån dra slutsatsen att bandningen i EOS R har samma orsak är tämligen tveksamt. Varenda pixel på en DPAF-sensor är ju fasdetekterande så det kan knappast bli något mönstrat brus av dem. Bandningen hos EOS R har troligen en annan orsak och borde rimligen vara rätt lik bandningen i spegelreflex-EOSarna.

Och för att den här kommentaren ska vara relevant så vill jag hålla med om tesen att det går att räkna bort mönstrat brus, åtminstone till viss del. Det är ju inte slumpmässigt.
 

PMD

Aktiv medlem
På prisjakt.nu kan man se lagerstatus hos de listade butikerna. Det finns bara en (Cyberphoto) som säger något annat än "ej i lager", eller "beställningsvara": "Beräknas in i oktober".

Det ser ut på liknande sätt för Z6. Cyberphoto säger "Beräknas in i slutet av november".
 

Homma

Medlem
Spännande!! Återkom så fort du hunnit att testa lite (även om det bara är enklare initiala intryck och reflektioner). :)
Med reservation för att jag bara har erfarenhet av D7100 så har jag följande observationer.

* Jag köpte kittet med objektiv och adapter. Det följde med ett Sony 64GB XQD kort också. På sidan av kartongen fanns det bilder på kameran, adapter och objektivet. Sedan satt det en klister lapp med en bild på minneskortet.

* Greppet känns alldeles lagomt stort för mina händer. Tumgreppet är riktigt skönt. De 2 främre funktionsknapparna var väldigt bekväma för mig, har läst att vissa haft problem med dem.

* Konfigurationsmöjligheterna är väldigt bra, även om man inte har riktigt lika många hårda knappar tillgängliga så kan man konfigurera många av dem och i-menyn är rätt praktisk att använda.

* EVF:en är väldigt bra, med reservation att jag inte sett någon annan, så om den är bättre eller sämre än andra kameror får andra bedöma. Jag har i alla fall inte känt mig begränsad av den. Däremot så tycker jag det verkar som om det är annan färgtemperatur på EVF och skärm. Vet inte om det kan bero på omgivande ljus. Det går vilket fall att finjustera.
Jag har fått moaré effekter i EVF:en, lite störigt men inget som dyker upp i bilden.

* Både EVF och skärmen visar massor med symboler för de inställningar som är aktiva. På skärmen kan man klicka vissa symboler för att ändra dem, men alla symboler är inte klickbara och det är inte helt självklart vilka som är det.
Överlag fungerar touchskärmen mycket bra.

* Jag har testat sigmas 85 Art och den verkar fungera utan problem.

* Ansiktsfokusen fungerar överlag bra, men fokus kan hamna lite varstans i ansiktet så det är inte att rekommendera till stora bländaröppningar.
Synd att den inte visar exakt var den valde fokus.
 

niklas_b

Aktiv medlem
Usb c

Angående dubbla kortplatser. Min oro är tyvärr inte fel på utrustning utan att kameran blir stulen, ett kort förkommer, eller att polis, militär raderar bilder på kortet. Alla tre har dessvärre hänt. (inte i europa) Därför har jag vant mig vid att manuellt kopiera från ena kortet till ett stort backupkort, allt finns alltså dubbelt men bara en gång i kameran och jag slipper bära med mig en dator eller andra skrymmande grejer.
Z6/7 har ju en usb c port. Om kameran skulle ha mjukvarustöd för detta borde man kunna ansluta tex en kortläsare (eller annan "dum" enhet) till porten och kopiera över data. Går sånt?
Jag har läst manualen, där står inget, så antagligen går det inte?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Angående dubbla kortplatser. Min oro är tyvärr inte fel på utrustning utan att kameran blir stulen, ett kort förkommer, eller att polis, militär raderar bilder på kortet. Alla tre har dessvärre hänt. (inte i europa) Därför har jag vant mig vid att manuellt kopiera från ena kortet till ett stort backupkort, allt finns alltså dubbelt men bara en gång i kameran och jag slipper bära med mig en dator eller andra skrymmande grejer.
Z6/7 har ju en usb c port. Om kameran skulle ha mjukvarustöd för detta borde man kunna ansluta tex en kortläsare (eller annan "dum" enhet) till porten och kopiera över data. Går sånt?
Jag har läst manualen, där står inget, så antagligen går det inte?
Tyvärr funkar det inte att ansluta en "dum enhet" till kameran eftersom kameror - irriterande nog - inte kan agera USB-host, alltså en sådan enhet som man kan ansluta diskar till. Men däremot funkar ju motsatsen, att ansluta kameran till en dator, varpå kameran blir en "dum enhet".

Sedan måste man ju inte använda USB-sladd. Numera har ju i stort sett alla kameror, som Z7, trådlös anslutning och kan backa upp bilder till en dator eller surfplatta i närheten.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Cyperphoto har nu testat Z7 (en fingervisning) och det jag konstaterar på bilderna är att den ger betydligt mer kraft och färg än den Canon EOS R man testade några dagar tidigare.....................................
 

smislo

Aktiv medlem
Var idag på SC i Malmö och klämde på Z7 med 24-70/4 och 35/1.8. 50/1.8 fanns inte på plats.

Enkelt sagt var inte imponerad/ beviken heller av kameran eller objektiv, var glad att jag inte väntade på Z6 och att redan beställt X-T3.

AF med 35/1.8 kändes mycket långsammare än med zoom-en. 35/1.8 kändes stor, väldigt plastig och lätt men stor. 24-70/4 gav mycket bättre känsla än 35/1.8.

Kameran i handen kändes OK men inget mer. AF-C har jag inte testat men på visa föremål i butiken kunde jag inte låsa AF via AF-S (single point)... (mestadels objekt i svart färg)...

Detta är min lilla åsikt efter tittat och känt kameran i ca halv timme i butiken...Det som jag hoppas att NIKON följer FUJIFILMs exempel och erbjuder olika förbättringar via mjukvaru uppdateringar efter man fått kameran ute i "realworld"...
 

Bengf

Aktiv medlem
Var idag på SC i Malmö och klämde på Z7 med 24-70/4 och 35/1.8. 50/1.8 fanns inte på plats.

Enkelt sagt var inte imponerad/ beviken heller av kameran eller objektiv, var glad att jag inte väntade på Z6 och att redan beställt X-T3.

AF med 35/1.8 kändes mycket långsammare än med zoom-en. 35/1.8 kändes stor, väldigt plastig och lätt men stor. 24-70/4 gav mycket bättre känsla än 35/1.8.

Kameran i handen kändes OK men inget mer. AF-C har jag inte testat men på visa föremål i butiken kunde jag inte låsa AF via AF-S (single point)... (mestadels objekt i svart färg)...

Detta är min lilla åsikt efter tittat och känt kameran i ca halv timme i butiken...Det som jag hoppas att NIKON följer FUJIFILMs exempel och erbjuder olika förbättringar via mjukvaru uppdateringar efter man fått kameran ute i "realworld"...

Ja försa om X-H1 kan få FW med X-T3:ans snabba autofokus.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Var idag på SC i Malmö och klämde på Z7 med 24-70/4 och 35/1.8. 50/1.8 fanns inte på plats.

Enkelt sagt var inte imponerad/ beviken heller av kameran eller objektiv, var glad att jag inte väntade på Z6 och att redan beställt X-T3.

AF med 35/1.8 kändes mycket långsammare än med zoom-en. 35/1.8 kändes stor, väldigt plastig och lätt men stor. 24-70/4 gav mycket bättre känsla än 35/1.8.

Kameran i handen kändes OK men inget mer. AF-C har jag inte testat men på visa föremål i butiken kunde jag inte låsa AF via AF-S (single point)... (mestadels objekt i svart färg)...

Detta är min lilla åsikt efter tittat och känt kameran i ca halv timme i butiken...Det som jag hoppas att NIKON följer FUJIFILMs exempel och erbjuder olika förbättringar via mjukvaru uppdateringar efter man fått kameran ute i "realworld"...
Den här snubben är hur som helst super-imponerad av Z7 ...
https://www.youtube.com/watch?v=zY3irO0xJLQ

/ mvh FiCa1
 

lonian

Aktiv medlem
Cyberphoto skriver förljande:

"En lite märklig egenskap är att optiken bländar ner direkt, och inte bara vid exponering. Men den verkar bara gå ner till f/5,6 som lägst, dvs innan exponeringen sker. Och väljer man mindre eller större öppning än f/5,6 så justeras bländaren givetvis till den valda bländaren vid exponeringsögonblicket. Men att den inte alltid autofokuserar på största bländaröppning när man t ex använder en ljusstark optik är en nackdel för autofokus, och skärpedjupet som ökar vid nedbländning ställer också till det när man fokuserar manuellt med aktiverad focus peaking. Bästa alternativet är förstås om nedbländningen sker först när bilden exponeras."

Hur blir det om man via en adapter kopplat på ett objektiv som är helt manuellt och styr bländaren till F11. Fungerar inte fokuspeaking då? Om jag förstår texten rätt så fungerar det dåligt. Någon som kan testa detta?
 
ANNONS