Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Imponerande kräftgång för Sony i Japan som du refererar till. Backar från 100 procentenheter till 64 på fyra månader för att sprattla till med en ökning till 66 i december. Se bifogad bild.

För övrigt är, som alltid, dina omfattande fabuleringar helt utan verklighetsreferenser...
"Sony reports increased sales and revenue in the Imaging Segment in newly released Q3 financial statements"

https://www.sonyalpharumors.com/sony-reports-increaed-sales-and-revenue-in-the-imaging-segment-in-newly-released-q3-financial-statements/

Kräftgång? Du får nog läsa en gång till. Här får du en sammanfattande verklighetsreferens till: Sony har ökat sin försäljning i pengar med 4% under 2018 medan många andra tillverkare droppat. De har tjänat mer pengar och rörelseresultatet ökade med över 30% samma år. Över 30%.

Det diagram som visar utvecklingen på spegellösa FF-marknaden visar att Nikon (efter 5) och Canon efter 4 månader båda möts på en resp. andel av 16-17%. Sony har alltså nästan exakt 2/3 av FF spegellösa marknaden fortfarande och det tycker nog jag är lite förvånande. Canon har t.o.m. droppat lite de senaste tre månaderna och det kanske inte är något Canon-ledningen väntat sig. Nikon verkar dock lyfta lite och det gör Sony också.

Ja du det kan vara svårt där med procenten! Sony hade 100% och droppade till 65% - det är nog rätt naturligt. När siffran var nära 100% så var det i princip bara Sony som gjorde spegellösa FF och det trotsa att Leica också fanns där. Nu har totala utbudet på samma marknad stigit med en tredjedel i absoluta tal på ett bräde med Nikons och Canons utbudstillskott och då är det ju kanske inte så förvånande att det blir lägre än 100% eller hur. Det som däremot är intressant är ju att vi inte ser några vidare tecken ännu på att Nikon och Canon skulle lyckas återta sin helt dominerande ställning man haft länge på DSLR-sidan även på den spegellösa FF-marknaden.

Splashet har hittills uteblivit. De första modellerna från Nikon var väl inte helt så fantastiska som Nikons ledning förespeglade (även om de är bra) och man har precis som Sony hade tidigare knappt några nya objektiv så det kan ju fortsatt vara så att precis som för Sony tidigare, så räknas inte gamla objektiv med adapter riktigt som att man är på banan med glaset.

Att Sony fortfarande har 66% av spegellösa FF-marknaden, efter att de stora som så dominerat kameraindustrin i decennier gått in även på denna marknad tycker jag är lätt anmärkningsvärt ändå. En siffra som 66% tror jag dock blir svår att försvara den dagen CaNikon får ordning på den nya plattformen.

Men jag är fortsatt lika positiv till att Canon äntligen gått in på denna marknad som jag varit ända sedan många Canon-fotografer börjat intressera sig för Sony och att en del faktiskt t.o.m. bytt till Sony efter att A7r II kom för 2-3 år sedan. För det har givit Sony ett oerhört mycket större momentum än det hade när man tog över Minoltas arv. Då började man med en marknadsandel på några få procent sedan massor av Minolta-fotografer sålt av och köpt Nikon eller Canon istället. Minolta-arvet spelade aldrig den stora roll Sony hoppats på och det är väl redan 9 år nu sedan man kom tog fram NEX 3 och 5 med den nya fattningen. Så Sony fick nog uppfinn sig själva bäst de kunde för Minolta-arvet var nog egentligen inte så mycket att ha för framtiden.

De senaste åren har varit fantastiska och numera kan vi gå in i alla de stora kedjornas affärer och ha ett bra utbud även av Sony-kameror och tillbehör. Under Minolta-tiden fick man köpa objektiv i USA för de fanns oftast inte att få tag på i Sverige över huvudtaget.

Jag är verkligt glad att perioden med Sony som enda spelare på spegellösa FF-marknaden kommit till ett logiskt slut. Äntligen kan vi få en bra prispress på Sony så att även objektiven kan bli lite trevligare prissatta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag uppfattade det så att Sony ställer om sina prognoser för 2019, och att det beror på deras kompaktkameror, man har sina H, HX och W modeller som sviktar, man har ju även fortsatt med RX100, 1,2,3, osv, RX10 i olika versioner fins också. Man gör väl sensorer till telefonerna också och dom går inte så bra, måste nog bli minuspost där.

Dom förvirrande kommentarerna om Canons kommande strategi fins det tydligen inga svar på, uppfattade det så att Canon uttalade sig om hela kamera industrin, att dom inte då var undantagna utan att alla påverkas mer eller mindre.
Imaging och Semiconduktor är två olika bolag i koncernen. Vi har bara pratat Imaging här Bengt även om det råkar vara samma koncern. Sony Imaging har som diagrammet visat gått bra 2018. De har omsatt och tjänat mer pengar än 2017. Det är flera år sedan man hade stora problem men de är historia nu. Då krisade både fabriker i Thailand p.g.a. översvämning och Japan efter Fukushima-tsunamin.

Canon uttalade väl också att de skulle fokusera mer på corporate business än consumer business. Att sälja kameror till allmänheten är väl consumer business antar jag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror inte vi skall tillmäta siffror som spår framtiden allt för stor tilltro. Trots enorm datakraft och väldigt fina modeller kan vi inte spå vädret de kommande dagarna.

Att kameraindustrin har problem är säkert sant. Det behöver man bara besöka stora turistmål i Europa för att se med egna ögon. Besök Wien och Schönbrunn, Venedig eller Dalmatiska rivieran så är det uppenbart.

Ingen har en kristallkula som visar oss framtiden. Nu är tydligen Facebook ute och Instragram det som gäller. Vem kunde förutsäga det för 2 år sedan?

Kanske är det mode om ett par år att ha en stor kamera hängande från axeln.
Prognoser är förutsägelser om framtiden. De som uttalar dem har oftast ett syfte med vad de säger.

Jag kan hålla med om att Canons uttalande var väldigt förvirrande. Man pratar om siffror för olika marknadsnischer i en enda röra. Kanske var det journalisten som inte kunde kameramarknaden.

Min slutsats av det hela är att Canon tror sig kunna sälja totalt 5-6 miljoner kameror.
Av total marknaden är 5 miljoner ILC kameror år 2021. Canon tror sig kunna ha en marknadsandel på 50% vilket låter som en hög siffra.
Ja jag bor ju i Vaxholm där vi tydligen har en miljon turister som kommer hit eller åker igenom med båtarna och jag tycker det är sällan man ser folk med riktiga systemkameror som inte är någon billig instegsmodell.

Men det är ju bara logiskt. Med en total marknad på 10 miljoner ILC som dessutom ska krympa till 5 om det nu går så illa så är ju det verkligen en piss i Nilen om vi nu tänker oss att dessa ska säljas till en värld med 7 miljarder invånare. Dessa förmodade 5 miljoner, räcker ju inte ens till att ge alla invånare oavsett ålder en egen ILC, i ett litet pluttland som Sverige. Är det då konstigt att varken du eller jag ser så särskilt många systemkameror ens om vi rör oss bland alla turister under högsäsong. Det är en försvinnande del av alla fotografer som har systemkameror idag och så har det alltid varit även om detta ökat dramatiskt sedan smartphonekameror erövrade marknaden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vem säger att Facebook är ute och Instagram inne? Och isåfall på vilket sätt?

Thommy
Spelar det någon roll för Facebook? De äger väl även Instagram sedan rätt många år tillbaka och en del andra kommunikationstjänster också. Det är ju lite som gamla Putte Kock och TV-stryktipset. "Grundtips etta, gardera med kryss". Facebook kommer nog.

Men även om Instagram är större så växer tydligen Snapchap snabbare bland särskilt de unga. Så de som lämnade Facebook kanske faktiskt inte gick till Instagram utan något annat som står friare från Facebook-sfären. Facebook är kanske inte lika kul längre när nästan hela släkten förlagt sina släktträffar dit.

https://www.dagensanalys.se/2018/02/de-unga-lamnar-facebook-for-snapchat/
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det viktigaste är hur många kameror de säljer. Jag tror det är rimligt att anta att samtidigt som Sony tappat andel så har marknaden ökat, eftersom en del av Canon och Nikons kunder annars hade valt en DSLR.
Är det inte viktigare ändå att de faktiskt tjänar några pengar. Gör de inte det så kommer de kanske inte ens att finnas kvar om några år. Att sälja under kost kan ge fantastiskt fina siffror över "antal sålda" kameror men de som är på denna marknad är nog inte där primärt för att se till att så många som möjligt kan få en egen kamera i julklapp av tomten. De är väl ändå där för att helst tjäna pengar "hållbart" över tid. Om man tjänar mer på att exv. låna ut dem till konsumtion än att använda dem i tillverkningen, så kan det mycket väl vara ett klokare val att putta in dem i annan verksamhet istället.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja jag bor ju i Vaxholm där vi tydligen har en miljon turister som kommer hit eller åker igenom med båtarna och jag tycker det är sällan man ser folk med riktiga systemkameror som inte är någon billig instegsmodell.

Men det är ju bara logiskt. Med en total marknad på 10 miljoner ILC som dessutom ska krympa till 5 om det nu går så illa så är ju det verkligen en piss i Nilen om vi nu tänker oss att dessa ska säljas till en värld med 7 miljarder invånare. Dessa förmodade 5 miljoner, räcker ju inte ens till att ge alla invånare oavsett ålder en egen ILC, i ett litet pluttland som Sverige. Är det då konstigt att varken du eller jag ser så särskilt många systemkameror ens om vi rör oss bland alla turister under högsäsong. Det är en försvinnande del av alla fotografer som har systemkameror idag och så har det alltid varit även om detta ökat dramatiskt sedan smartphonekameror erövrade marknaden.
Alldeles nyss var man tvungen att åka till: "...Wien och Schönbrunn, Venedig eller Dalmatiska rivieran... " för att förstå kameramarknaden. Nu Vaxholm?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Är det inte viktigare ändå att de faktiskt tjänar några pengar. Gör de inte det så kommer de kanske inte ens att finnas kvar om några år. Att sälja under kost kan ge fantastiskt fina siffror över "antal sålda" kameror men de som är på denna marknad är nog inte där primärt för att se till att så många som möjligt kan få en egen kamera i julklapp av tomten. De är väl ändå där för att helst tjäna pengar "hållbart" över tid. Om man tjänar mer på att exv. låna ut dem till konsumtion än att använda dem i tillverkningen, så kan det mycket väl vara ett klokare val att putta in dem i annan verksamhet istället.
Jag tror du tog det lite ur sitt sammanhang. Vad jag menade (och det förstår du om du läser igen) var att det inte är säkert att de tappat försäljningen med lika mycket som de tappat andel. Jag tror att marknaden ökat för spegelfria FF-kameror när Canon och Nikon gett sig in. Resonemanget är att Canon och Nikon kannibaliserar från DSLR.

Givetvis är det viktigaste för ett företag att växa och tjäna pengar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Alldeles nyss var man tvungen att åka till: "...Wien och Schönbrunn, Venedig eller Dalmatiska rivieran... " för att förstå kameramarknaden. Nu Vaxholm?
Vaxholm är inte så dåligt för att spotta sånt faktiskt. Det är en håla med knappt 5000 invånare som blir fullständigt våldtagen på sommaren av alla glassätare från när och fjärran vilket gör att vi som bor här är en försumbar andel av alla som rör sig här då. Under ett par månader så flyr de som kan ut på öarna för att inte bli nedtrampade av alla som springer omkring och tar bilder i alla gränder. Så det är nästan bara turister i stan då och de som servar dem.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror du tog det lite ur sitt sammanhang. Vad jag menade (och det förstår du om du läser igen) var att det inte är säkert att de tappat försäljningen med lika mycket som de tappat andel. Jag tror att marknaden ökat för spegelfria FF-kameror när Canon och Nikon gett sig in. Resonemanget är att Canon och Nikon kannibaliserar från DSLR.

Givetvis är det viktigaste för ett företag att växa och tjäna pengar.
Ja då är vi nog mer i fas :). Men även "försäljning" måste man ju uttrycka om man menar i pengar eller i antal. Man behöver ju inte alls ha tappat försäljning i värde bara för att man gjort det i antal - tvärtom och just det visar ju Sonys siffror. Jag tror att de är hyfsat nöjda med 2018. Däremot kan ju Canons prognos för 2019 visa sig ha rätt riktning om än kanske inte i absoluta tal. Det får framtiden utvisa.

Vad jag förstår har alla tillverkare av kompaktkameror drabbats ordentligt av att marknaden för kompakter och särskilt billigare och enklare sådana kollapsat. Att hålla uppe en tillverkning av sådana för att inte tappa i antal sålda ex. är nog inget någon vill göra.

Det vi faktiskt kan läsa i det TS Flash Gordon refererar till i det citat han klippt i i trådens första post är att Canon vill prioritera annat än kameror till allmänheten. "Canon will focus more on industrial, surveillance and medical imaging."

Det är möjligen så att marknaden för övervakningssystem expanderar ordentligt just nu och då inte bara hos västerländska myndigheter och företag utan inte minst i Kina som ju tydligen byggt ut sitt övervakningssystem i samhället starkt enligt det exv. DN rapporterat nyligen. Jag såg i tisdags bilder från en kinesisk resa ute i den kinesiska obygden och även på dessa platser i de små byar som fanns där hade man satt upp övervakningskameror på gatorna. Om man ska bygga ett system för att hålla koll på "hela" befolkningen så är det väl få platser som är för små för det.

Canons köp av AXIS kan nog bli rena guldklimpen i en nära framtid om det inte redan är det.

I detta sammanhang så väger nog en marginell marknad för systemkameror, vare sig de är spegellösa eller inte särskilt tungt och speciellt då de segment där marginalerna är dåliga och det kommer bli mer spegellöst på DSLR:ernas bekostnad.

"All of this points to an amalgamation of DSLR lines to offset the additional EOS R system cameras that are coming.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Sonys SAR inlägg om förtjänster stämmer nog till vissa delar, men inte enbart Japan, tror att dom mixat lite fel där, det var helt klart att under 2017 hade Canons spegelfria/spegellösa sålt allra bäst i Japan, deras M-kameror är mycket populära där, och att det hållit i sig under 2018, vilket framgick med senaste länken, det undantar inte förstås att Sony kan ha ökat något, men att Sony gått bättre i övriga Asien/USA. Vi vet att Canons DSLR sålt dubbelt mot Nikon under många år, och att då många följer upp med en liten smidig M-modell att ha i kameraväskan.


Canons första trevande M1 modell såldes efter en tid för 2000 kr i Sverige och gick upp i topp som den mest sålda spegelfria kameran, troligtvis var det redan ägare av Canon DSLR som nappade på det, det var Magnus Fröderberg som rapporterade om det.


Canon har alltså legat i supertopp under lång tid och kan enligt vad jag tror mycket lättare klara av vissa down perioder och måste inte fortsätta med sitt enorma utbud av alla kamera modeller i evigheter, Foto orkade inte fortsätta med alla tester av av jätteserien från 300D starten, dom hade inte så stora förändringar mellan sig, fick video, och någon ny finess, men i stort samma kameror hela tiden.
 

thommya

Aktiv medlem
Nu låter du som Trump. Vad menar du med hitte på fakta?
Att Facebook är ute och Instagram inne.
Man kan inte bara rycka saker ur sitt sammanhang, konstatera någon slags fakta och generalisera utan att specificera vad man menar. Och då blir det "hittepå-fakta".
Om du menar att marknadsföring för bröllopsfotografer är ute på Facebook och inne på Instagram blir det ju något helt annat.

"Ingen har en kristallkula som visar oss framtiden. Nu är tydligen marknadsföring för bröllopsfotografer på Facebook ute och Instragram det som gäller. Vem kunde förutsäga det för 2 år sedan?"

Svar: Väldigt många hade redan år 2017 satt igång marknadsföring för t. ex. bröllopsfoto på Instagram av anledningen att de såg en framtid för plattformen.

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Tillbaka till huvudämnet.
Hur många här är på gång att köpa ny systemkamera?
Om inte, vad väntar ni på och varför.
Att de spegellösa skall bli billigare och bättre?

Jag hade själv långgående planer på att uppgradera till D850 från min D800e.
Mest på grund av fokusstackning, vikbara skärmen och förbättrade autofokusen.
Men blev inte av pga lång väntetid och lite väl dyrt.
Nu har jag nog mer siktet inställt på något som främst är lättare. Kanske nästa generation spegellösa från Nikon.
Hur tänker ni?

Thommy
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tycker framtiden ser ljus ut för mina systemkameror. De kommer att kunna vara med många år om inget oväntat inträffar. ;)
 

Photocon

Aktiv medlem
Tillbaka till huvudämnet.
Hur många här är på gång att köpa ny systemkamera?
Om inte, vad väntar ni på och varför.
Att de spegellösa skall bli billigare och bättre?

Jag hade själv långgående planer på att uppgradera till D850 från min D800e.
Mest på grund av fokusstackning, vikbara skärmen och förbättrade autofokusen.
Men blev inte av pga lång väntetid och lite väl dyrt.
Nu har jag nog mer siktet inställt på något som främst är lättare. Kanske nästa generation spegellösa från Nikon.
Hur tänker ni?

Thommy
Jag är INTE på gång att köpa ny systemkamera.
1/ Orsak: De 2 som jag har tillika objektiv begränsar inte mitt fotograferande på något sätt inom mina fotografiska preferenser. Därtill är de nya sedan i somras.

2/ Väntar jag på något? Kanske. Men jag kan inte se ngn direkt innovation som skulle revolutionera mitt fotograferande. Begränsningen utgörs fortfarande av mig själv. Trots många års flitigt fotograferande har jag svårt att "hitta nya motiv" och det kan ingen kamera i världen ändra på. Den dagen jag hittar nya nischer kanske det kan bli aktuellt. Men i nuläget och överskådlig framtid sitter jag nöjd med såväl IQ, DR, upplösning och övriga finesser.

3/ Mina spegellösa är tillräckligt bra för mina behov.

Om fler har liknande inställning som jag utgör vi en grupp som "mörkar" volymerna på sålda systemkameror (åtminstone X tidsenheter framöver)

Mvh
//Lennart
 

Sabud

Aktiv medlem
Tillbaka till huvudämnet.
Hur många här är på gång att köpa ny systemkamera?
Om inte, vad väntar ni på och varför.
Att de spegellösa skall bli billigare och bättre?

Jag hade själv långgående planer på att uppgradera till D850 från min D800e.
Mest på grund av fokusstackning, vikbara skärmen och förbättrade autofokusen.
Men blev inte av pga lång väntetid och lite väl dyrt.
Nu har jag nog mer siktet inställt på något som främst är lättare. Kanske nästa generation spegellösa från Nikon.
Hur tänker ni?

Har en längre tid haft ögonen på A7III då jag önskat en kompakt och kompetent FF-kamera med IBIS. Har även en del Leica och Canon FD-optik som skulle fungera med adapter. Missade kameran i November då Rajala hade bra rabatt i samband med Black Friday men nu fanns den för 16000:- så jag slog till. Kan även `hitta´ ett 24-105/4 för lite över 11000:- som finns på önskelistan.

Och jag tycker inte någon av de nya alternativen från Nikon, Canon och Panasonic rår på A7III om man ser till helheten.

/Stephan
 

PMD

Aktiv medlem
Tillbaka till huvudämnet.
Hur många här är på gång att köpa ny systemkamera?
Om inte, vad väntar ni på och varför.
Jag väntar på att det ska komma en Canon EOS R-kamera med IBIS, så jag kommer att spara jättemycket pengar under överskådlig framtid. :)
(Valfri tolkning av sista meningen ...)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tillbaka till huvudämnet.
Hur många här är på gång att köpa ny systemkamera?
Om inte, vad väntar ni på och varför.
Att de spegellösa skall bli billigare och bättre?

Jag hade själv långgående planer på att uppgradera till D850 från min D800e.
Mest på grund av fokusstackning, vikbara skärmen och förbättrade autofokusen.
Men blev inte av pga lång väntetid och lite väl dyrt.
Nu har jag nog mer siktet inställt på något som främst är lättare. Kanske nästa generation spegellösa från Nikon.
Hur tänker ni?

Thommy
Vi har skaffat två Z7 och håller på att sälja av allt Canon, allt Sony och en D750 och en drös Nikon-linser. Genom att kombinera flera system blir det pengar över.

Vi är jättenöjda! För vissa typer av fotografi verkar det som att DSLR fortfarande har lite edge, men inte för våra behov.

Min fru sysslar med professionell porträttfotografering och utbildning. Jag supportar henne ibland som andra fotograf och fotar landskap som hobby.
 

Jonson

Aktiv medlem
Känns som allt förändras, foto som hobby oavsett nivå. Åren 2008-2013 då jag var som mest aktiv känns som toppen innan det börja kulminera ,det var fotomässor, fanns mängder med fotomagasin, moderskeppet introducerade sina stream tjänster och fotosidan blev en given mötesplats ja en härlig tid. Jag har haft system och jag har provat spegelfri. Det kan hända att det är framtiden. Men för mig är det systemkamera som gäller, en stor klumpig sak med ett satans skönt grepp, är det bästa som finns.
 
ANNONS