Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Rimligare vore att försäkringen gäller mot betalningsmottagaren eftersom den är denne man har köpt något av. En betalningsförmedlingstjänst förmedlar ju betalningen till betalningsmottagaren.
För dig och mig, som användare av dessa tjänster, är det ju en rimlig uppfattning. Det innebär inte nödvändigtvis att banken också tycker att det är ett rimligt sätt för den här försäkringen att fungera.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ångrar du dig så kan du ju sälja för ca samma pris i Sverige som du betalade att köpa via e-infinity. Jag gick inte mycket förlust när jag sålde min A7R2 förra året.

/stefan
Har tänkt lite så också och när alla entusiaster är hänvisade till Svenska priser efter Brexit blir begagnatmarknadens priser mer stabila. Minns att du precis handlat strax före a7riii kom. Tur du inte fullbetalt i Sverige.
 

Polar300

Aktiv medlem
Sitter här och känner mig MYCKET frestad att lägga en order på en PF-Nikkor 300 - så snart de har den i lager igen. Nya grejer till väl under svenska begagnatpriser - och om då optiken bara pratar engelska med kamerahuset så är det inget jag behöver bry mig om...
(De förstår nog varandra oberoende av använt språk; svenska, engelska, kantonesiska, mandarin eller troligare: japanska...)
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
För dig och mig, som användare av dessa tjänster, är det ju en rimlig uppfattning. Det innebär inte nödvändigtvis att banken också tycker att det är ett rimligt sätt för den här försäkringen att fungera.
Nejvisst, det en hypotes från min sida. Frågan är väl om en betalningsförmedlingstjänst som Paypal, Klarna, PayEx, etc någonsin betraktas som betalningsmottagare. Det kanske är läge att prata med Finansinspektionen?

Om banken tycker tvärtom mot dig och mig så är den här typen av försäkringar i princip alltid värdelösa vid handel via nätet.
 
Senast ändrad:

Sabud

Aktiv medlem
Vilar själv på beställningsknappen gällande en Canon eos r. Priset 1609 euro är mer än 7000kr under lägsta butikspris här i Sverige. Kan dock inte bestämma mig pga att huset bara känns delvis rätt. Tur det är lite tid kvar till Brexit. Hade mina händer trivts på en a7iii hade det varit mycket enklare och beställningen hade varit lagd sedan länge :).
Har en hel del Canon-optik och tycker nya RP verkar intressant med sina 485 gram. Gissar även att ergonomin slår `min´ A7III rejält. Dock, har lovat mig själv att nu 2019 inte köpa någon ny kamera utan IBIS, så jag tycker att sammanvägt är A7III för mina behov svårslagen. Mitt största dilemma blir att hitta en fungerande adapter till mitt EF500/4 IS II.

/Stephan
 

gamleJ

Aktiv medlem
Lite var ordet, sa Bull. Det är precis sex veckor kvar. Jag tror att det är dumt att vänta om man ska handla av E-infinity. Om många vill handla innan Brexit så kan leveranstiderna blir längre.
Mmm kanske inte helt lugnt:). Du sitter tryggt och kan låta bli knappen väntandes på ett ibis-hus? Eller kanske du också ska testa en r och sälja när ibis kommer i Canons hus.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har en hel del Canon-optik och tycker nya RP verkar intressant med sina 485 gram. Gissar även att ergonomin slår `min´ A7III rejält. Dock, har lovat mig själv att nu 2019 inte köpa någon ny kamera utan IBIS, så jag tycker att sammanvägt är A7III för mina behov svårslagen. Mitt största dilemma blir att hitta en fungerande adapter till mitt EF500/4 IS II.

/Stephan
Ja tyvärr är det just avsaknad av ibis som skaver mest. Hade RP funnits nu på e-infinity hade det nog blivit en sådan istället för runt 10-11000kr. Känns mer ok för ett hus som mest är så länge tills ibis kommer.

Trist att inte kunna få ut max av 500:an. Hade tidigare version 1 med is, underbart objektiv och ver ii är ju såklart ännu vassare. Kanske kan du köpa ett billigt spegelhus till den?
 

PMD

Aktiv medlem
Mmm kanske inte helt lugnt:). Du sitter tryggt och kan låta bli knappen väntandes på ett ibis-hus? Eller kanske du också ska testa en r och sälja när ibis kommer i Canons hus.
Jag har kameror så det räcker livet ut, men det är inte omöjligt att jag köper en spegelfri Canon någon gång i framtiden. Just nu finns det många frågetecken kring Canons satsning på RF-systemet.
 

Sabud

Aktiv medlem
Trist att inte kunna få ut max av 500:an. Hade tidigare version 1 med is, underbart objektiv och ver ii är ju såklart ännu vassare. Kanske kan du köpa ett billigt spegelhus till den?
Har kvar min 5DMkIII som fungerar bra så jag sitter inte i sjön. Skulle trots allt vara intressant att kunna använda A7III till optiken.

/Stephan
 

Stene_68

Aktiv medlem
Blir tydligen PP som står för försäkringen även när man använder kort. Med PP kan jag också enkelt föra tillbaka pengarna till bankkontot om det skulle behövas. Någon som vet hur mycket man kan betala med PP när man har täckning på kontot? De är dåliga på att svara där tydligen.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Blir tydligen PP som står för försäkringen även när man använder kort. Med PP kan jag också enkelt föra tillbaka pengarna till bankkontot om det skulle behövas. Någon som vet hur mycket man kan betala med PP när man har täckning på kontot? De är dåliga på att svara där tydligen.
Jag har mitt kort anslutet till kontot som då är begränsat till köp för 26000kr av säkerhetsskäl. Vill du handla för över den summan öppnar du upp kontot för obegränsat handlande. Hur du går tillväga får du information om när du beställer och summan överstigs. Kanske fungerar annorlunda om du själv fyller på pp-kontot? Testa och fixa till problemen om de dyker upp.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Jag har mitt kort anslutet till kontot som då är begränsat till köp för 26000kr av säkerhetsskäl. Vill du handla för över den summan öppnar du upp kontot för obegränsat handlande. Hur du går tillväga får du information om när du beställer och summan överstigs. Kanske fungerar annorlunda om du själv fyller på pp-kontot? Testa och fixa till problemen om de dyker upp.
Har nu snackat med kundtjänsten och det ska inte finnas någon gräns så länge man har pengarna på PP.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har i dag roat mig med lite mejlkonversation med den utmärkt vänliga och hjälpsamma kundtjänsten på E-infinity (nej, jag är inte sarkastisk).

De hävdar, mycket envist:

1. Priset på vår sajt är totalpriset och du behöver inte betala något ytterligare.
(The price you see on our site is final and there will be nothing else you will have to pay.)
2. Vi har redan betalat och tagit hand om alla skatter.
(The taxes have already been settled and taken care of.)
3. Priserna på vår sajt inkluderar inte VAT eller andra europeiska skatter.
(All prices on our site are without any VAT and other European taxes.)

När jag undrar hur E-infinity kan importera varor till EU och skicka dem vidare till mig i Sverige utan att betala VAT/moms blir svaret:

4. Tyvärr kan vi inte berätta hur det går till.
(Unfortunately we will not be able to tell you how this is done.)

Hur E-infinity lyckas med sin affärsidé och har kunnat hålla på i ett antal år är för mig helt obegripligt. Brittiska myndigheter borde inte vara helt ovetande om detta.

Om jag förstår svensk och EU-lagstiftning rätt är jag, som kund/importör, skyldig att betala svensk moms vid importen till Sverige om inte lokal skatt (i detta fallet brittisk VAT) betalades vid importen till EU:

 
Senast ändrad:

Stene_68

Aktiv medlem
Världsgaranti innebär inte att man kan åsidosätta spelreglerna.

Har ett flertal gånger handlat Nikon-prylar från B&H i New York och kunnat välja mellan gråinport och import via Nikon-representant i USA. Den grå kan jag inte via garanti få åtgärdad i sverige trots ` värdsgaranti´

Jag beställde för 6 dagar sedan och får leverans under dagen. Normal leveranstid är 5-10 dagar.

/Stephan
Förstår inte varför Sony eller Nikon skulle bry sig; de får ju lika mycket betalt för produkten ändå. Eller rättare sagt så får de mer betalt eftersom folk som köper från E-I annars skulle ha väntat tills varan gått ner rejält i pris. "Gråimport" ska enligt vad jag fått fram betyda privatimport och jag är inte alls säker på att detta begrepp går att applicera på fallet E-I.

Språket på menyerna brukar man kunna välja i en inställning och annars är det väl bara att hämta en svensk uppdatering om man tycker att svenska menyer är något viktigt?
 

iSolen.se

Guest
Har i dag roat mig med lite mejlkonversation med den utmärkt vänliga och hjälpsamma kundtjänsten på E-infinity (nej, jag är inte sarkastisk).

De hävdar, mycket envist:

1. Priset på vår sajt är totalpriset och du behöver inte betala något ytterligare.
(The price you see on our site is final and there will be nothing else you will have to pay.)
2. Vi har redan betalat och tagit hand om alla skatter.
(The taxes have already been settled and taken care of.)
3. Priserna på vår sajt inkluderar inte VAT eller andra europeiska skatter.
(All prices on our site are without any VAT and other European taxes.)

När jag undrar hur E-infinity kan importera varor till EU och skicka dem vidare till mig i Sverige utan att betala VAT/moms blir svaret:

4. Tyvärr kan vi inte berätta hur det går till.
(Unfortunately we will not be able to tell you how this is done.)

Hur E-infinity lyckas med sin affärsidé och har kunnat hålla på i ett antal år är för mig helt obegripligt. Brittiska myndigheter borde inte vara helt ovetande om detta.

Om jag förstår svensk och EU-lagstiftning rätt är jag, som kund/importör, skyldig att betala svensk moms vid importen till Sverige om inte lokal skatt (i detta fallet brittisk VAT) betalades vid importen till EU:


Dags för en ursäkt? Jag har i forumkilometer skrivit samma sak.
 
ANNONS