Annons

Objektivrengöring - erfarenhet av First Contact Polymer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Är det någon här som har testat att rengöra objektiv med First Contact Polymer, en metod som bygger på att man penslar en polymervätska på linsen, låter den stelna och sen drar bort den. Enligt marknadsföringen ska filmen ta med sig damm, fingeravtryck och allt annat oönskat och lämna en perfekt ren yta. Metoden används tydligen på optik och instrument som ska upp i rymden bl.a. Inte helt oväntat ligger priserna mer på NASA-nivå än konsumentnivå.. :)
Finns det möjligen någon konkurrent som erbjuder liknande teknik till mer konsumentanpassad prisnivå?

https://www.youtube.com/watch?v=UpY1Escp1Vs
https://www.photoniccleaning.com/
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Extremt dyr var den ju inte. Eftersom du skrev NASA-nivå så trodde jag att det skulle vara i nivå med att man hellre köper en ny kamera. :)

Det tycks vara svårt att hitta något om sensorrengöring med First Contact Polymer. Jag hitter mest bara websidor om rengöring av optik.
 

Erik X

Aktiv medlem
Extremt dyr var den ju inte. Eftersom du skrev NASA-nivå så trodde jag att det skulle vara i nivå med att man hellre köper en ny kamera. :)

Det tycks vara svårt att hitta något om sensorrengöring med First Contact Polymer. Jag hitter mest bara websidor om rengöring av optik.
Det borde ju rimligtvis fungera även på sensorn, men man får antagligen se upp så inte vätskan rinner ut på sidorna.. "digital camera sensors" nämns på den här sidan
https://shop.stanwaxlaser.co.uk/first-contact-polymer-optics-cleaner---opticlean-1-p.asp
"Not suitable for plastic lenses & optics" skulle kunna tyda på att den ger sig på (eller fastnar permanent på) plastmaterial?

Jag letar svensk agent, hamnar hos Edmund Optics UK/Germany..
140 Euro för 7.5 cl vätska inklusive pensel och "peel tabs" tycker jag låter lite saftigt, frakt (och kanske tull/moms) lär tillkomma
Stanwaxlaser.co.uk säljer liten 15ml flaska för 25£ plus 11£ frakt. "Please note this item cannot be shipped overseas", vet inte om det omöjliggör transport till SE.. I vilket fall så är den slutsåld just nu
Ser inget skryt om patent, borde inte kineserna ha kopierat konceptet? :)

Ah, här finns ett 4ml Sample Kit för det fashionabla priset £6.90 https://www.365astronomy.com/Photonic-Red-First-Contact-Cleaning-Solution-SAMPLE-Kit.html
 
Senast ändrad:

Erik X

Aktiv medlem
""UN1170 - ETHYL ALCOHOL SOLUTION! SHIPPING IS TO UK AND EUROPEAN UNION ONLY VIA ROAD SERVICE!
(Exceptions apply. We cannot ship to European destinations where there is only ferry or air service available.)""

varför ska allt vara så komplicerat... :-s
Subtotal 7.98 euro
Shipping cost 27.74 euro
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Verkar lite overkill!

Förutom att man kanske kan ha en fluga innanför frontlinsen (har inte kollat..) så betyder lite damm ingenting. Finns mycket att läsa om det på nätet. Om det inte är ett väldigt extremt makroobjektiv så hamnar dammet LÅNGT utanför fokus.

Jag försöker att ALDRIG röra frontlinsen om det inte är nödvändigt, d.v.s. SYNS på bilderna att något är fel. För det mesta har jag ett uv-filter på, så det är lugnt, men inte ens uv-filtren försöker jag rengöra. Kan blåsa bort lite damm ibland fast det inte behövs.

Jag tror man ska vara försiktig med vätskor - man vet aldrig vad de innehåller, kan förstöra antireflexbehandlingen. Den enda gång jag behövt rengöra en lins (använde jag isopropanol, skulle nog försökt först med en mikrofiberduk, brukar funka för det mesta) var när jag satte tummen på frontlinsen av misstag. DET syntes som oskärpa i hörnet.

Av samma anledning ska man nog inte använda sin svettiga t-shirt att torka objektivet med. Man kan se att folk gör det ibland. Skulle vilja gå fram och berätta, men vill ju inte framstå som någon "messerschmidt".

Ska man absolut rengöra frontlinsen tror jag på mikrofiberduk. Det är det enda som funkar på glasögon om man inte har möjlighet att skölja under rinnande varmt vatten med lite diskmedel. Och det är väl inte att rekommendera när det gäller objektiv ;-), skölja under varmt vatten alltså..

Jag har lite erfarenhet av att rengöra glasögon. Har jobbat med studenter på kemilab. Försökte förklara att det bästa sättet är varmt rinnande vatten plus diskmedel. Somliga försökte med sprit, visst sprit löser en del (fast inte damm) och när man kört runt den upplösta sk-ten en stund och spriten har torkat så finns sk-ten kvar på glaset/plasten. En del försökte med aceton och eftersom skyddsglasögon oftast är av plast så kan ni ju räkna ut vad som hände.

/T
 

Erik X

Aktiv medlem
.. så betyder lite damm ingenting. /T
Damm på t.ex. bakre elementet på telekonvertern både syns och stör ut AF. Damm längre fram i objektivet lyser upp i motljussituationer och förmodligen försämrar det AF också. Det är rätt kul att så många här hävdar att damm inte gör någonting och samtidigt anses motljusskydd vara ett absolut måste. Jag skulle vilja hävda att med ren optik behövs normalt inte motljusskydd. Men visst, det är förstås helt valfritt om man vill fota med skitig optik och dammig sensor, jag skulle personligen gärna vilja få allt lika rent som när det var nytt!
Mikrofiberduk rengör hyfsat bra men tittar man med lupp så ser man att den lämnar efter sig en hög med mikroskopiskt damm där man avslutar svepet. Försöker man blåsa bort dammet så försvinner de större partiklarna men de mindre flyttar sig bara en bit över glaset...
Därav mitt intresse för verktygen som "proffs" (läs rymdindustrin) använder :)
 

nivas

Aktiv medlem
Jag tror man ska vara försiktig med vätskor - man vet aldrig vad de innehåller, kan förstöra antireflexbehandlingen. Den enda gång jag behövt rengöra en lins (använde jag isopropanol, skulle nog försökt först med en mikrofiberduk, brukar funka för det mesta) var när jag satte tummen på frontlinsen av misstag. DET syntes som oskärpa i hörnet.
Mikrofiberdukarna har även fördelen att de fungerar i fält under de flesta förhållanden.
Det enda som jag inte har lyckats att få bort med mikrofiberduk är ett ultratunnt skikt av is, som var ett resultat av att min utandningsluft frös på filtret... :)
 

nivas

Aktiv medlem
DDet är rätt kul att så många här hävdar att damm inte gör någonting och samtidigt anses motljusskydd vara ett absolut måste. Jag skulle vilja hävda att med ren optik behövs normalt inte motljusskydd.
Min känsla är att motljusskyddet förhindrar att ljus som faller in från sidan av objektivet (typ 45 grader eller så) lyser upp smutsen som finns på frontlinsen/filtret, som då syns som en mjölkaktig hinna, med minskad kontrast som resultat.
När ljuset väl har kommit in i objektivets strålgång (dvs det ljus som inte har tagits bort av motljusskyddet) så spelar det mindre roll om det ligger flugor eller annat i vägen, i och med att det inte ligger inom fokus. I "normal" fotografering kommer det inte att ha någon som helst mätbart resultat, men håller man på med något som kräver yttersta precision så finns det naturligtvis anledning till att vara noggrann. Tror dock att i vanlig inomhusmiljö så tar det inte speciellt lång tid innan man har nya dammpartiklar på front- och bakelementen.

Leverantören av den där specialprodukten har inte tagit med "vanlig" optik som en av applikationerna som de rekommenderar produkten till. Referenserna verkar komma från användare som har rengjort större teleskop med speglar mm som inte tål att skrubbas på, till skillnad från frontobjektiv som går att gnida på.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Men visst, det är förstås helt valfritt om man vill fota med skitig optik och dammig sensor

Ta inte illa upp, men damm på sensorn är väl ett annat problem eftersom sensorn per definition ska ligga i fokus ;-) ? Och inte ens där syns dammkornen särskilt väl (inte på stora bländare i alla fall).
/T
 

PMD

Aktiv medlem
""UN1170 - ETHYL ALCOHOL SOLUTION! SHIPPING IS TO UK AND EUROPEAN UNION ONLY VIA ROAD SERVICE!
(Exceptions apply. We cannot ship to European destinations where there is only ferry or air service available.)""
Är det den brittiska leverantören?
Det går väl att köra bil från UK till Sverige utan att åka båt?

varför ska allt vara så komplicerat... :-s
Subtotal 7.98 euro
Shipping cost 27.74 euro
Det där känns ju inte så prisvärt, förstås.
 
ANNONS