Annons

Pictaram stjäl mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

renobo

Medlem
Hej! Jag googlade mitt namn och upptäckte att alla mina Instagrambilder även finns på andra sidor. Pictaram tex. Vad är detta? Bildstöld?? Alla användare som är publika finns där.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
utan att veta något så gissar jag att det är en sådan sida som försöker tjäna något på att få trafik som egentligen ville till Instagram. Det kan vara att de har några annonser som drar in något öre varje gång någon råkar komma fel. Och i övrigt så gissar jag att de tar allt innehåll de kan från Instagram.

Jag har råkat på liknande sidor som använder andra "källor", tex Wikipedia: de har exakt samma innehåll som Wikipedia, men med något annorlunda layout och färger, tillsammans med någon annons.
 

Polar300

Aktiv medlem
Låter som ytterligare ett skäl att inte lägga bilder (som man inte medvetet gladeligen överlåter till Public Domain Use) på publikt tillgängliga platser.

Om man alls bryr sig om fotograf-copyringt så är inte Internet något ställe man ska hänga på. Förr eller senare används bilderna någon annanstans. Det finns för mycket pengar att tjäna via klick-annonsinkomster för att div. användare ska bry sig om ursprung och/eller copyright. Så är det bara...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Pictaram och flera andra, liknande sajter bara speglar innehållet på Instagram och presenterar det på ett lite annorlunda vis. Vilka rättigheter de har till detta vet jag inte, men instagram skulle nog anstränga sig för att stänga ner dem om det var brott mot upphovsrätten.
 

renobo

Medlem
För mig ser det ut som en ren bildstöld. Märkligt att samtliga Instagramanvändare inte verkar bry sig.
 

renobo

Medlem
Jag tror att man agerar ”sökmotor”. Om jag söker på Google så visar ju de mina bilder utan att jag får ersättning. De tjänar grymma pengar på inte ont anande fotografer. Man kan göra sina bilder osökbara. Men det är krångligt...
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan även lösenordsskydda sin websida, men då behöver man nog kunna styra webservern lite.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag trodde att ens bilder på Fs var relativt säkra (jämfört med andra sajter) men så är det nog inte, tyvärr...
Skärmdumpar kan alla ta, och dom duger kanske både för Face Book & instagram mm...Men icke desto mindre är det ju bildstöld...
Det bästa sättet är ju förstås att inte publicera alls på nätet...men hur man då når ut till 3n stötte publik r frågan. Utställning - lokalt, med riktigt höga priser på mina bra bilder ? Rätt utskrivna, monterade och visade förstås...
/B
 
ANNONS