Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ändrar blixtskon och gör tredjepartsblixtar inkompatibla

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Å andra sidan finns det ju massor av tredjepartsblixtar som passar till Canons blixtsystem. Om de är så kompatibla som de tillverkarna påstår bör de ju fungera med den nya kameran, de också.
 

nivas

Aktiv medlem
Jahhah?

Anledningen är att spara på pengar för att kunna sälja kamerorna så billigt som möjligt. Det bakomvarande har väl t.ex. diskuterats i den här tråden, att marginalerna krymper.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja precis. Som någon skrev i inlägg #6 :)
Njae, min undrar är ju om det går att göra en sådan adapter. Mer specifikt om det går att göra en sådan adapter tillräckligt billigt för att folk i målgruppen kan tänka sig att köpa en.

En adapter ska ju fixa så att "dumma" tredjepartsblixtar (sådana som bara har en mittkontakt) fungerar med de nya Canonkamerorna. Det kräver en "smart" adapter som kan trixa med EX-protokollet.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hur mycket pengar sparar de på en pigg?

Tror snarare det handlar om att Canon vill att man ska köpa deras originalprylar?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad jag förstått har Canon bara ännu gjort detta på ett par enkla modeller. De har ju inbyggd blixt. Förmodligen vet Canon att användare av dessa kameror sällan fotar med extern blixt eller med en trigger.

De dyrare modellerna däremot har man inte infört detta på. Där används helt klarttriggers och externa blixtar mycket oftare.

Hur ser blixtskon till EOSS R ut?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad jag förstått har Canon bara ännu gjort detta på ett par enkla modeller. De har ju inbyggd blixt. Förmodligen vet Canon att användare av dessa kameror sällan fotar med extern blixt eller med en trigger.

De dyrare modellerna däremot har man inte infört detta på. Där används helt klarttriggers och externa blixtar mycket oftare.

Hur ser blixtskon till EOSS R ut?
Jag kollade förut och både EOS R och RP har mittkontakt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Låter lite knepigt om man infört detta av besparingsskäl. Normalt vill man ju kunna använda samma komponenter till så många modeller som möjligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man kan eliminera några komponenter så blir ju tillverkningen billigare, men besparingen tror jag ändå inte är det primära skälet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om man kan eliminera några komponenter så blir ju tillverkningen billigare, men besparingen tror jag ändå inte är det primära skälet.
Nej jag tror inte skälet är att spara pengar. Jag har varit IT och management konsult de senaste åren.20 åren. I dessa projekt där vi tänker inte bara igenom företagets IT system utan också ifrågasätter hur man köper in, lagerhåller och producerar så kommer många frågor av det här slaget upp. Eftersom jag jobbat globalt vet jag att man tänker på ungefär samma sätt i alla utvecklade länder.
Det verkar snarare vara kontraproduktivt att köra olika system på billiga kameror än på dyrare.
Tror mer på att Canon testar teknologi som kan ge dem fördelar i hur kamera och trigger/blixt kan fungera genom snabbare kommunikation och hur hållbar den är i olika situationer. Helt enkelt ett intelligentare och snabbare interface.
Om det gäller att vinna konkurrensfördelar så har ju redan Godox uppdateringar som fungerar.
Canon är verkligen inte dumma. Det är man inte om man år efter år ligger på topp och säljer flest kameror i världen.
De testar ofta en del teknik på enklare modeller. Det finns nog ett skäl till vad de gör.
En vacker dag kommer vi förstå varför. Svaret kommer inte vara at tvinga nybörjare att köpa nya blixtar.
 

PMD

Aktiv medlem
Godox programvaruuppdatering är inte så jätterelevant i sammanhanget. Mittkontakten är till för att trigga en "dum" blixt, vilket det inte handlar om gällande Godox uppdatering. Skälet till att det fungerade för Godox att lösa problemet med en frånvarande mittkontakt är ju att Godox faktiskt inte behöver använda den kontakten.

Om man tar bort mittkontakten så kan man också ta bort en del saker som sitter under skalet på kameran.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Godox programvaruuppdatering är inte så jätterelevant i sammanhanget. Mittkontakten är till för att trigga en "dum" blixt, vilket det inte handlar om gällande Godox uppdatering. Skälet till att det fungerade för Godox att lösa problemet med en frånvarande mittkontakt är ju att Godox faktiskt inte behöver använda den kontakten.

Om man tar bort mittkontakten så kan man också ta bort en del saker som sitter under skalet på kameran.
Nu vet jag inte vilken cykel du är ute på. Fast det viktiga är väl att det fungerar?
Godox har nu en version som inte behöver mittkontakten. Därför en uppgradering av firmware. Tidigare var de i behov av mittkontakten annars hade de inte gjort en ny firmware.
Som Rollings stones sa i between the buttons. If you are your bike tonight. Good night.
Ser dig i mina tankar cykla omkring och inte veta riktigt vart du skall ta vägen.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag tror det handlar om något annat än kostnadsbesparing primärt, nämligen användarupplevelsen för kunder som kanske har sin första systemkamera och första blixt.

Blixtar och kompatibilitet är något av ett träsk och ibland är det klokt att plocka bort funktionalitet. Canons brand promise är tillförlitlighet, de vill att sakerna ska funka, snarare än att maxa features.

Genom att explicit plocka bort center pin - som väl är en typ 50 år gammal lösning så blir konsekvensen att man styr användarna mot blixtar som funkar fullt ut.

Det är inte säkert att de sparar någonting, tvärtom kanske det t.o.m. gör produktionen dyrare att inte kunna använda standardkomponenten.

Jämför med hur t.ex. Apple alltid varit snabba med att ta bort saker som är en källa till problem, typ hörlurskontakter. Det gjorde de inte för att spara 3:- i tillverkningskostnad, utan därför att kontakterna ofta går sönder, är ett ställe där smuts och vatten kommer in etc.

Själv längtar jag efter att kameratillverkarna bygger in en radiotrigger i kameran, så man kan slopa pins helt och hållet, och ha direkt möjlighet till off camera på en gång
 

PMD

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilken cykel du är ute på. Fast det viktiga är väl att det fungerar?
Godox har nu en version som inte behöver mittkontakten. Därför en uppgradering av firmware. Tidigare var de i behov av mittkontakten annars hade de inte gjort en ny firmware.
Som Rollings stones sa i between the buttons. If you are your bike tonight. Good night.
Ser dig i mina tankar cykla omkring och inte veta riktigt vart du skall ta vägen.
Vänligen upphör med förolämpningarna.

Godox behöver numera inte använda mittkontakten eftersom de har uppdaterat programvaran i sin blixt (eventuellt flera blixtar). Om de hade gjort rätt från början hade de aldrig behövt använda mittkontakten.

Godox programvaruändringar är alltså inte speciellt relevanta. Mittkontakten behövs för att trigga en "dum" blixt och det går alltså inte med de sentida Canonkamerorna som har diskuterats i den här tråden.
 

PMD

Aktiv medlem
Jämför med hur t.ex. Apple alltid varit snabba med att ta bort saker som är en källa till problem, typ hörlurskontakter. Det gjorde de inte för att spara 3:- i tillverkningskostnad, utan därför att kontakterna ofta går sönder, är ett ställe där smuts och vatten kommer in etc.
Jag är lite tveksam till din teori om Canons motiv till att ta bort mittkontakten, men den är ju inte helt omöjlig. Varför tar de bort mittkontakten just nu? Det borde ha gjorts för många år sen om det handlar om att undvika att kameraägare tar sig vatten över huvudet.

Vad gäller Apple så borde de med samma resonemang ha tagit bort SD-kortsläsaren från Mac-laptops för länge sen.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Varför gör någon någonting just nu? Allting har en första gång.

Apple motiverade sin timing med att de flesta nya kameror får wifi. Just Apple tycker jag är ett bra exempel på hur ett företag sätter användarupplevelsen högt. De har alltid varit stenhårda i att styra kunden, plocka bort saker likaväl som lägga till.

Canon kan naturligtvis ha fler än ett skäl, så visst kan besparing vara ett, även om jag tycker argumenten för det verkar svaga, dels måste besparingen röra sig om ett fåtal kronor, den måste ju också vägas mot ev negativa reaktioner och förlorade kunder.

Bl.a. därför tror jag mer att det rör sig om användarupplevelsen.

Jag tror också att det rör sig om att Canon segmenterar köpare hårt, de tar ofta bort "avancerade" funktioner från instegsmodeller och reserverar dem för de högre modellerna.

Den filosofin kritiseras ju av manliga kameranördar, men i mindre grad av köpare av instegsmodeller, som tvärtom strävar efter enkelhet, användbarhet, snarare än features.

Jag tror inte särskilt många köpare av t.ex. 250D kommer att sakna möjligheten att använda inkompatibla blixtar i manuellt läge - den sortens självplågeri tappar charmen rätt snabbt kan jag tycka, utifrån egen erfarenhet.

Jag är lite tveksam till din teori om Canons motiv till att ta bort mittkontakten, men den är ju inte helt omöjlig. Varför tar de bort mittkontakten just nu? Det borde ha gjorts för många år sen om det handlar om att undvika att kameraägare tar sig vatten över huvudet.

Vad gäller Apple så borde de med samma resonemang ha tagit bort SD-kortsläsaren från Mac-laptops för länge sen.
 
ANNONS