Annons

blir tokig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vart ska jag köpa min Canon eos 400D med kamerahus och minneskort så billigt som möjligt? Priserna skiljer sig ju överallt..

och vad är det här??
"Få 700:- kr tillbaka direkt från Canon efter att du har köpt denna produkt inom kampanj-perioden 1:a april till 30:e juni!"
sådär står det inne på elgigantens hemsida.

om dom bjussar på 700 som det står så är jag ju sugen på att välja att köpa kameran från elgiganten då jag kan få minneskort och kameraväska för samma pris som tt paket utan minneskort och väska!

Men ingår det garanti på elgiganten?
Någon som har en aning=) ?
 

Curt L

Aktiv medlem
Pengar tillbaka från Canon får du oavsett var du köper kameran. Canon kallar det för Cash-back. Köp gärna din kamera på El-giganten, men förvänta dig inga kunniga säljare där.
 
Curt L skrev:
Pengar tillbaka från Canon får du oavsett var du köper kameran. Canon kallar det för Cash-back. Köp gärna din kamera på El-giganten, men förvänta dig inga kunniga säljare där.
Jasså? På pixmania och alla dom där ställena också?
Du, det lät faktiskt jättebra för jag har hört ganska mycket dåligt från elgiganten...
Hur går de till när man år 700 tillbaka då? Drar dom inte bara av 700 i priset?
 

Martin F

Aktiv medlem
Du skickar in kupongen från Canon tillsammans med inköpskvitto så får du tillbaka pengarna nån månad senare (kan ta lite olika tid)
 

David G

Aktiv medlem
Varför får man tillbaka pengar från Canon? Är det för att bara fina rika mäniskor ska ha råd så det inte hamnar nån canon-kamera i händerna på nåt fattigt drägg?

Varför sänker dom inte bara priset istället?
 

pbodin

Avslutat medlemskap
Curt L skrev:
Pengar tillbaka från Canon får du oavsett var du köper kameran. Canon kallar det för Cash-back. Köp gärna din kamera på El-giganten, men förvänta dig inga kunniga säljare där.
Personligen tycker jag att detta verkar vara en otroligt korkad idé. Varför skall man generera en massa transporter av papperslappar runtomkring i Europa för att ge tillbaka pengar? Kan man inte ge rabatten direkt i affären? Väljer man märke av ekonomiska skäl så skulle man förmodligen göra det oavsett om rabatten finns i butiken eller om man måste skicka iväg en massa papper. Det verkar ju inte vara ett speciellt miljövänligt sätt att rabattera varorna på. Fast, det ökar ju faktiskt på BNP för både Sverige och det land som mottager papperslappen. Är det någon som kan förklara varför man valt att återbetala pengar snarare än att ge rabatten direkt i butiken?

/PB
 

Curt L

Aktiv medlem
Orsaken tror jag är att Canon önskar att rabatten skall tillfalla konsumenterna, inte återförsäljarna. Hade Canon säkt priset till sina återförsäljare med motsvarande belopp, är risken står att pengarna hade fastnat där, inte att konsumentpriset hade sänkts.
 

McRill

Aktiv medlem
pbodin skrev:
Personligen tycker jag att detta verkar vara en otroligt korkad idé. Varför skall man generera en massa transporter av papperslappar runtomkring i Europa för att ge tillbaka pengar? Kan man inte ge rabatten direkt i affären? Väljer man märke av ekonomiska skäl så skulle man förmodligen göra det oavsett om rabatten finns i butiken eller om man måste skicka iväg en massa papper. Det verkar ju inte vara ett speciellt miljövänligt sätt att rabattera varorna på. Fast, det ökar ju faktiskt på BNP för både Sverige och det land som mottager papperslappen. Är det någon som kan förklara varför man valt att återbetala pengar snarare än att ge rabatten direkt i butiken?

/PB
Tror att det är för att prissänkningen skall komma oss konsumenter tillgoda. Om Canon sänker priset till detaljisten med 700 kan du vara säker på att han bara sänker 500 på ditt pris, tror jag.

McRill
 

AFJ

Aktiv medlem
Fördelen med cash-back är också att de återförsäljare som redan har varor i lager inte "drabbas" av prissänkningen.

Lite omständligt förfarande men inte så dumt när man tänker efter.
 

pbodin

Avslutat medlemskap
Curt L skrev:
Orsaken tror jag är att Canon önskar att rabatten skall tillfalla konsumenterna, inte återförsäljarna. Hade Canon säkt priset till sina återförsäljare med motsvarande belopp, är risken står att pengarna hade fastnat där, inte att konsumentpriset hade sänkts.
Verkar ju i och för sig vara en sund tanke, men jag tycker ändå inte att det är en bra idé, tänk om folk köper bensin för pengarna de sparat? :)

/PB
 

ekemannen

Aktiv medlem
pbodin skrev:
Verkar ju i och för sig vara en sund tanke, men jag tycker ändå inte att det är en bra idé, tänk om folk köper bensin för pengarna de sparat? :)

/PB
Ja, eller åker bil till systemet... Skämt åsido Curt har nog rätt, canon vill att hela rabatten ska tillfalla kunden.

/ Erik
 

quarc

Aktiv medlem
pbodin skrev:
Personligen tycker jag att detta verkar vara en otroligt korkad idé. Varför skall man generera en massa transporter av papperslappar runtomkring i Europa för att ge tillbaka pengar? Kan man inte ge rabatten direkt i affären? Väljer man märke av ekonomiska skäl så skulle man förmodligen göra det oavsett om rabatten finns i butiken eller om man måste skicka iväg en massa papper. Det verkar ju inte vara ett speciellt miljövänligt sätt att rabattera varorna på. Fast, det ökar ju faktiskt på BNP för både Sverige och det land som mottager papperslappen. Är det någon som kan förklara varför man valt att återbetala pengar snarare än att ge rabatten direkt i butiken?

/PB
Jag skulle också tro att det är ett steg i att ställa om hur man har sin kundkontakt. Genom detta får man namn och adress på alla sina kunder. Man skulle alltså kunna rikta sig direkt till sina kunder i framtiden utan att gå via återförsäljare. Ett ganska smart drag om de har sådana planer, och det skulle slå hårt mot de andra tillverkarna.
 
ANNONS