Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tackartackar! Hela redaktionen bugar och bockar.

Ps. Vi orkar för att det finns så mkt aktivitet här. Tack alla medlemmar för det.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Onekligen en fråga vi velar i... :) Det finns för- och nackdelar åt båda hållen.

Jo det går iofs att identifiera fotografen om man anstränger sig (men det kommer ändå gå om man anstränger sig lite extra mycket). Men hur stor är risken att många i en jury sitter och söker på vem som tagit bilder, för att kunna lägga sin röst?

Hursom, vi testar att köra med rubriken synlig - det finns en poäng i det, lite "djupare" bilder får en lite större chans att klara sig i omröstning.

Bilden presenteras ju faktiskt tillsammans med rubriken senare, i Galleriet, och juryn bör kunna få se bilden på samma sätt som galleribesökare för att kunna göra rätt bedömning.

(Jag har kikat på en annan sajt med inröstningsförfarande, även där visas rubrik för juryn)
 

Mattsen

Aktiv medlem
Kul med en nyhet som både är intressant och berikande för FS och som dessutom börjar bra.

Nyfiken är jag över vilka medlemmarna i juryn är, men det är nog något som aldrig bör vara offentligt.

20 bilder hänger på väggen i galleriet och i varje fall jag anser 19 vara av den klass man kan förvänta sig, absolut. Så ett bra betyg vill jag ge till juryn! En av dom begriper jag dock inte alls vad den gör där, men vi har ju olika smak. Hoppas bara att den inte har "kvoterats in" bara för att blidka alla (inkl mig) som tjötar om bredd i DHS. Bättre att vänta isf.

Sen undrar jag om det inte vore xtra kul om man kan föreslå andras bilder och inte bara sina egna. Är rätt säker på att många duktiga fotografer här har lite jantekänningar och därför inte vill föreslå egna bilder.

Ska bli kul att se hur galleriet växer framöver.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kul att det är lite som du förväntar dig.

Ang "föreslå" andra, så är vi inte helt eniga där. Vissa tycker att man skall få det, andra tycker att det är upp till fotografen att aktivt vilja med och ansöka (inte som i Bonde söker fruga). En variant är att man har länk "Grym bild - sök till Galleri FS" på varje bild som blir ett mail till fotografen som pepp.
 

Zippi

Ny medlem
Tyckte först att detta var en kul idé. Jag skickade in ett bidrag utan någon förväntan att komma med.
"Kommer jag inte med får jag åtminstone givande kritik" Var min tanke...
Allt detta prat om att det bara är konstruktiv kritik som räknas, så tror man att man iaf ska få det från en utvald jury.
Nej nej, två ord "för vanlig" Dom två orden gav mig ingenting, jag vet varken vad jag skulle gjort bättre eller vad som var för vanligt.

Skulle varje bild som antas / refuseras få en givande kommentar, då skulle detta vara en bra idé.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Galleriet är alltså ingen bildkritikfunktion där man kan få personlig bildkritik, det skulle vara att lägga alltför mycket jobb på juryn. Se det mer som en fortgående fototävling (normalt får man ingen respons alls i tävlingar)

Den korta kritik man får ger ändå en liten "hint" om hur juryn tänkte. Den kommentar du fick är alltså den mest satta motiveringen av de jurymedlemmarna som röstat.

"För vanlig" betyder att bilden inte höjde sig över mängden. Kraven i Galleriet är höga, här skall det vara riktigt, riktigt bra bilder - så en bild som är jättebra kanske ändå "bleknar" i jämförelse med andra bilder. Och betänk att det kommer in rejält många bilder på de klassiska motiven; vackra solnedgångar, böljande fält och blommor, närbilder på insekter, söta barn osv - fina, skarpa/färgglada iofs men det krävs extra mycket för att en sådan bild skall höja sig över mängden.

Gör som föreslås i brevet du fick; lägg den i Bildkritik. Som kommentar när du lägger in den kan du ju fråga varför man tror juryn tyckte den var "För vanlig"
 

joakimsundkvist

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att det kändes lite knappt och otydligt med den väldigt lilla formulering jag fick till svar. "Idé/Motiv " var den lilla ledande text som fanns inskriven i ett mail baserat på en standardmall. När det ändå verkar vara olika kategorier av "standardskäl" som kommer att användas som text i ett mallbaserat meddelande så skulle i alla fall jag uppskatta ett lite mer utförligt svar i stil med det Christer skrev till Emmelie ovan.

"För vanlig betyder att bilden inte höjde ..."

/Jocke
 

pial

Aktiv medlem
Hej hej,

Jag skulle vilja kunna se bilderna i galleriet som bildspel!

Och nu nar jag tanker pa det sa skulle jag vilja den funktionen for intressegrupperna ocksa, pa samma satt som for bildkritikpoolen.

/Pia
 

danneman

Aktiv medlem
Tycker det är helt ok med korta motiveringar. Det känns mer som i större tävlingar. Tar man bra bilder och är en medveten fotograf så behövs nog inga långa utlägg. Sådant kan man få i våra vanliga bildkritikpooler!

Likaså detta med logga på själva bilden, helt rimligt att ladda upp bidrag utan logga och sedan ev. lägga till den om bilden blir antagen, såpass energi har man väl om man ändå vill ansöka och komma med?

(De va mina enkla tankar). :)
 

Makten

Aktiv medlem
Otroligt skönt att slippa se alla "kända" namn som alltid poppar upp i sammanhang där det talas om bra bilder. Ett steg bort från klubben för inbördes beundran alltså. Utmärkt! :)
 

pial

Aktiv medlem
större småbilder?

Skulle man inte kunna göra översiktsvisningen av bilderna annorlunda i "galleriet" jamfört med vanliga pooler?
Lite lyxigare, med större bilder så att varje bild får lite mer plats och uppmärksamhet även på översiktssidan?

Jag fattar ju att det är tekniskt enklast att göra likadant som i de andra poolerna, men det skulle vara schysst om det var lite mer speciellt.
 

ArneBerne

Aktiv medlem
Betalande medlem

Min nästa bild kan inte laddas upp förrän 07-12-14 trots att jag är betalande medlem. Enligt regelverket skall det vara 14 dagar. Är det jag som missförstått eller har det blivit fel.
Hälsningar Arne.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fixat nu.

Nu när vi lanserat denna nyhet står förståss massa bilder på kö direkt, men vi hoppas nya bidrag sprider ut sig mer över tiden sedan.

Vi förbehåller oss dock att kunna ändra på denna regel om det ändå upplevs som att det kommer in för mycket; målet är att få ett lugnt inflöde så att de som röstar på bilder hinner göra ett bra och rättvist jobb för varje bild - det gagnar ju alla.
 

alex.odman

Aktiv medlem
Hej! Galleriet tycker jag är en toppenidé! En bonuseffekt är att man blir grymt taggad när man ser så mycket BRA bilder samtidigt! Det är en utmaning att titta igenom Galleriet.

En fråga: Ser juryn kommentarerna man har på en bild?

Gött jobbat redaktionen!

/ Alexander Ödman
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nej juryn ser bara själva bilden - i max förstorat läge när de klickar upp den från tumnagel - samt dess rubrik,
 

Per

Aktiv medlem
Christer Lindh (clindh) skrev (i en annan tråd):
En kanske intressant betraktelse i sammanhanget är att Galleri FS och DHS ju faktiskt är lika på så sätt att det är de antagna som röstar in vilka andra som skall få vara med.
Aha, det hade jag inte noterat. När jag kikar lite snabbt kan jag överhuvudtaget inte hitta något om detta, eller vilka som "juryn" egentligen består av? Vart läser man om det?

Per
 
ANNONS