Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)
?

Hejsan, nu kan jag inte hålla mig längre, så däför vänder jag mig hit, min bild "Höjer sig över mängden" la jag in i galleri FS, detta får jag idag: Nu kan jag inte hålla mig längre, tydligen sitter users bara här och fjantar sig, när dom väljer och väljer bort bilder ur galleri FS, kan inte se det på ngt annat sätt, när man får dessa kommentarer på denna bild! Är det ngn som håller med, eller emot?
Juryn valde att ej anta din bild, med huvudmotiveringen "Höjer sig inte över mängden". Här kan du se de olika motiveringar som juryn angivit, samt ev förtydliganden från jurymedlemmar om så förekom:- Höjer sig inte över mängden- Lite för enkel till utförandet- Saknar spännande ljus- Kompositionen kan förbättras- Ramen drar ner helhetsintryck,,Samma motivering/Kommentarer fick jag för denna bild, som jag vann en stor tävling i Canons regi med och som även den är publicerad på Onexpure.net : March Landscape,,http://ta.canon-europe.com/index.php?pg=results&section=semifinalists&cc=se&lc=sv,,Tycker detta talar sitt tydliga språk, att ngt bör göras,,,Detta "lekande och fjantande" gör mig ledsen och förbannad,,När man lägger ner ett stort arbete med sina bilder,,MVH Lollo
PS. Vill ni kan ni ju titta på denna sida, där jag har denna bild publiserad och kommenterad:http://www.onexposure.net/?photos=member&memberid=5032&photo=16367
Har även skickat förslag på förändring av Galleriet till redaktionen,,Detta handlar inte om att jag inte får med min bild i galleriet, utan motiveringarna till varför,,läs onexposure.net och lär, hoppas få svar från redaktionen på mitt förslag, förstår inte att ni stenhårt håller fast vid detta trots denna anstormning av kritik, måste ju kunna tänka ha en fortsatt go sommar,,MVH Lollo
 

Photosession

Aktiv medlem
Ditt inlägg var intressant Lollo, men hoppas inte allt för mycket på ett svar på ditt mail till redaktionen.

Jag skickade ett mail för säkert över en månad sedan där en del frågor ställdes angående GFS.

Har i skrivande stund fortfarande ej fått något svar på det brevet. Tycker det är oerhört dåligt/svagt/oengagerat att inte svara på dom brev som kommer in oavsett om frågeställningarna i breven inte är något man ställer sig enig med.
 
Tackar Leif, kul att du tyckte det va intressant, jag är fly förbannad, över dessa motiveringar, tycker det är för dj att trycka ner users och deras bildskapande på detta vis, har skrivit och sagt att jag vill, antingen slopa galleriet helt, om det skall fortsätta på detta vis, eller att det tillsätts en jury som är kompetent i de områden som gäller, då borde man kanske tänka till och se vilka bilder som förekommer mest, tex macro och landskap, vilda djur/fåglar, det ser man ju med blotta ögat vilka pooler som har mest kommentarer och är mest liv i, och slopa denna sluss, med en massa trycktilltyckningar som gör att det blir på detta vis, users blir ju bara ledsna över att få dessa huvudlösa motiveringar,,pust,,MVH Lollo
PS.Tror knappast jag är ensam om dessa tankar,,DS
 

Photosession

Aktiv medlem
Nej då du är absolut inte ensam om att tycka, att nuvarande system med totalt ovidkommande rader som ska berätta varför en bild blivit ratad, är i princip värdelöst.

Jag försöker inte ens lägga in bilder i GFS med tanke på att refuseringen inte ger mig något tillbaka. Alltså jag får ingen feedback alls vilket gör att jag inte heller kan utvecklas av det.

Jag efterlyste i ett tidigare inlägg en jury eller en panel bestående av kompetenta personer. Kompetenta att både bedöma en bild och ge en konstruktiv kritik på bilden tillbaka till fotografen.
Det behöver inte vara många rader, men viktigt är att dom rader som bifogas refuseringen har med bilden att göra. Och inte som idag ett gäng rader med standarduttryck som den som refuserar kan klippa och klistra in oavsett om det applicerar på berörd bild eller ej.

Det inlägget besvarades aldrig såvitt jag vet av någon i redaktionen.
 
Exakt Leif, men nu kommer det att besvaras, va så säker, och det kommer oxå att ske saker, det är jag oxå helt säker på, ser fram emot förändringen och en förnyelse av galleriet:=),,Är positiv till min läggning och det har man nytta av många gånger, lev väl Leif, ha en god fortsättning på resten av sommaren,,MVH Lollo
 

lottawe

Aktiv medlem
Skrev detta i november 2007 och tycker detsamma fortfarande.

"Jag tror det vore en fördel att slopa motiveringarna helt när refusering meddelas. De verkar förvirra mer än de ger verkar det som."

Vidare tycker jag inte att refusering ur GFS är ett mått för sämre bild eller att acceptans i GFS är något mått för bra bild.
 

emtre

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt upprördheten hos Lollo och Leif.

Det finns inget tvång att skicka in bilder till FS Galleriet utan precis som Leif säger så kan man helt enkelt låta bli om man inte gillar hur det funkar.

Att inte gilla att höra att en grupp med människor tycker att ens bild 'inte höjer sig över mängden' kan jag förstå, men om man inte är villig att ta en refusering så ska man väl knappast skicka in bilder till Galleriet?

Jag tror det det kommer spys galla över refuseringsmotiveringarna hur de än är utformade - det handlar om sinnesstämningen man är i när man läser dem. De kommer aldrig bli poppis. Gissar att om man tog bort dem helt skulle det bli klagomål över den formen av refusering.

/Maria
 

Photosession

Aktiv medlem
Lollo
Jag hoppas att det blir som du säger, att en förändring sker. Önskar även dig en fortsatt trevlig sommar.

Lotta
Mycket bra skrivna rader både till redaktionen och i ditt inlägg.

Läser man igenom den här tråden så är det många som är emot systemet som det ser ut just nu men ändå har inget hänt. Man kan ju fråga sig varför.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det där med att man ser / får reda på "motiveringarna" är något som flera upprörts av och precis som Lotta så är det fler med henne som föreslagit att man skulle ta bort dem. Galleri FS funktionalitet och upplägg är inte skrivet i sten och snart har det gått så pass lång tid att det kan vara dags för förändring. Lovar inte att motiveringarna kommer tas bort men vi skall verkligen beakta det.

Leif, angående att du vill att Galleri FS skall vara en "kritik / feedback" så har vi tydligt klargjort från starten i dokumentet om Galleri FS (och säkerligen i tråden också) att Galleri FS INTE är en kritikfunktion. Det är en utställning, och vill man ha kritik så får man ta det i de andra poolerna.
 

Photosession

Aktiv medlem
emtre skrev:
Jag förstår inte riktigt upprördheten hos Lollo och Leif.

Det finns inget tvång att skicka in bilder till FS Galleriet utan precis som Leif säger så kan man helt enkelt låta bli om man inte gillar hur det funkar.

Att inte gilla att höra att en grupp med människor tycker att ens bild 'inte höjer sig över mängden' kan jag förstå, men om man inte är villig att ta en refusering så ska man väl knappast skicka in bilder till Galleriet?

Jag tror det det kommer spys galla över refuseringsmotiveringarna hur de än är utformade - det handlar om sinnesstämningen man är i när man läser dem. De kommer aldrig bli poppis. Gissar att om man tog bort dem helt skulle det bli klagomål över den formen av refusering.

/Maria
Men varför ska en grupp människor avstå från att sända in bilder bara för att en annan grupp människor inte kan bemöda sig med att motiveringarna till avslaget har med berörd bild att göra... och inte som nu tagna från en lista med standardformuleringar?

Det handlar ju inte om att någon inte är villig att ta en refusering... Det handlar om dom rader som är bifogade i mailet och som borde säga varför berörd bild blivit refuserad... men som inte gör det!

Vem vet, du kanske har rätt i det att oavsett system, så kommer det alltid finnas någon som klagar över det. Det är väl så att alla på ett så stort forum som detta kan inte kan vara helt eniga i allt och konstigt vore väl det.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Photosession skrev:
Läser man igenom den här tråden så är det många som är emot systemet som det ser ut just nu men ändå har inget hänt. Man kan ju fråga sig varför.
När vi släpper en ny större funktion så har vi följande "process-steg" som jobbat fram och som vi tycker är en vettig tidsplan för att släppa en ny större funktion och sen fånga upp användarnas åsikter utan att stress-justera funktionen (vilket ofta inte blir bra när man tittar tillbaka):

1. Vi funderar och diskuterar under en längre tid på hur vi vill att funktionen skall fungera (flera månader)
2. Vi kodar intensivt ihop den (under någon vecka)
3. Vi släpper funktionen (i detta fall nov 2008).
4. Vi lyssnar på initiala felrapporter och förbättringsförslag.
5. Inom någon månad så har vi rättar de flesta fel och eventuellt lagt till / tagit bort något som visar sig vara helt fel / ologiskt i vårt tänk.
6. Inom 2 månader så brukar funktionen accepteras och ofta användas flitigt
7. Inom 6-8 månader kan via forumtrådar utläsa vilka saker som de som använder funktionen verkligen tycker är fel eller konstiga.
8. Efter det så brukar vi justera om vi tycker att feedbacken är tydlig och pekar i en viss riktning.
 

Photosession

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Det där med att man ser / får reda på "motiveringarna" är något som flera upprörts av och precis som Lotta så är det fler med henne som föreslagit att man skulle ta bort dem. Galleri FS funktionalitet och upplägg är inte skrivet i sten och snart har det gått så pass lång tid att det kan vara dags för förändring. Lovar inte att motiveringarna kommer tas bort men vi skall verkligen beakta det.

Leif, angående att du vill att Galleri FS skall vara en "kritik / feedback" så har vi tydligt klargjort från starten i dokumentet om Galleri FS (och säkerligen i tråden också) att Galleri FS INTE är en kritikfunktion. Det är en utställning, och vill man ha kritik så får man ta det i de andra poolerna.
Återigen så väljer du att misstolka det jag skriver...!

Jag har aldrig efterlyst att GFS ska vara en kritikpool, men om jag väljer att sända in en bild till rådet/juryn eller vad det nu heter och min bild blir refuserad, så vore det ju faktiskt intressant att på fullt allvar få reda på varför den berörda bilden inte platsade. Och inte som idag få ett gäng rader som plockats från en lista med standardformuleringar och som dessutom i väldigt många fall inte ens applicerar på den refuserade bilden.

Vad det nu har med en kritikpool att göra kan säkert du förklara bättre än mig.
 
Står ff för mitt inlägg 20.22 med tillägget: visst väljer jag om jag vill lägga upp en bild i galleriet, självklart är ju det, eller hur, ingen kan tvinga mig till det,,men som jag sagt och ff säger, så är det motiveringarna som jag vänder mig emot, titta på de 2 bilder jag tagit som exempel, och läs motiveringarna till varför dessa inte platsar i galleriets utställning, då förstår ni,,kanske,,och så läser man sen andras kommentarer, det hela rimmar inte alls, det är inte bara mina bilder, jag har läst hur många som helst, det är samma visa där, jag vet att jag aldrig kommer få med ngn bild där, som det ser ut nu, och har gjort mig mkt obekväm, med en massa inlägg och påhopp, med all rätt tycker jag, men ngn eller några andra kanske får nytta av det i framtiden om man säger vad man tycker och står för det,,ff har det inte ramlat in ngt mail från redaktionen på min fråga till dom:=),,men det kommer,,Ha det gott,,MVH Lollo
 

Photosession

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
När vi släpper en ny större funktion så har vi följande "process-steg" som jobbat fram och som vi tycker är en vettig tidsplan för att släppa en ny större funktion och sen fånga upp användarnas åsikter utan att stress-justera funktionen (vilket ofta inte blir bra när man tittar tillbaka):

1. Vi funderar och diskuterar under en längre tid på hur vi vill att funktionen skall fungera (flera månader)
2. Vi kodar intensivt ihop den (under någon vecka)
3. Vi släpper funktionen (i detta fall nov 2008).
4. Vi lyssnar på initiala felrapporter och förbättringsförslag.
5. Inom någon månad så har vi rättar de flesta fel och eventuellt lagt till / tagit bort något som visar sig vara helt fel / ologiskt i vårt tänk.
6. Inom 2 månader så brukar funktionen accepteras och ofta användas flitigt
7. Inom 6-8 månader kan via forumtrådar utläsa vilka saker som de som använder funktionen verkligen tycker är fel eller konstiga.
8. Efter det så brukar vi justera om vi tycker att feedbacken är tydlig och pekar i en viss riktning.
Med ovanstående läst så får man förmoda att en förändring är på gång när det gäller GFS!
 

emtre

Aktiv medlem
Photosession skrev:
Det handlar ju inte om att någon inte är villig att ta en refusering... Det handlar om dom rader som är bifogade i mailet och som borde säga varför berörd bild blivit refuserad... men som inte gör det!
Fast är det inte precis det det handlar om. Att säga att 'standardfraserna' inte har nåt med bilden att göra är ju ett smidigt sätt att slippa ta till sig den feedback som ändå går att utläsa av refuseringen.


Om det vore ett fysiskt galleri och inte ett nät-dito så finns ju inte en chans att man kan kräva att få en anledning till att galleristen inte vill ställa ut bilderna. Ett 'nejtack, inte intresserad' kanske man får på sin höjd.

/Maria
 
Maria, har du läst vilka motiveringar jag har fått, till mina bilder och sett bilderna och läst övriga kommentarer,på one.com och FS så kanske du förstår bättre, gör det är du snäll,,MVH Lollo
 

Photosession

Aktiv medlem
emtre skrev:
Fast är det inte precis det det handlar om. Att säga att 'standardfraserna' inte har nåt med bilden att göra är ju ett smidigt sätt att slippa ta till sig den feedback som ändå går att utläsa av refuseringen./Maria
Jag har skickat bilder för granskning och dom har refuserats. Men jag kan inte påstå att dom rader som bifogades gjorde mig mycket klokare till varför dom refuserades...

Jag tar mycket gärna till mig feedback även vid refusering, men då måste det kunna gå att läsa ut något av det mail man får.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
OnExposure kör ju förövrigt med ett liknande system som vi - när medlemmar där screenar kan man också rösta för eller emot publicering, med bara en kort motivering (och frivilligt fält för att skriva en egen motivering). Kanske du aldrig blivit refuserad där?

Skillnaden är väl mest då att de som kollade på din bild där gillade den, men de som röstade på den här gillade den tyvärr inte.
 
Lägger ner detta för min del, har sagt vad jag tycker och tänker, men är inte lätt att stå emot ett block av gamla ståfiler, som håller på sitt,,och så ska det va, ville bara lufta lite nytt i FS, men det står mig dyrt förstår jag, tackar för intresset i alla fall, blir säkert ngn förändring så småningom, när ngn vill att det skall ske, ha en fortsatt go sommar,,mvh LOLLO
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Photosession skrev:
Jag har skickat bilder för granskning och dom har refuserats. Men jag kan inte påstå att dom rader som bifogades gjorde mig mycket klokare till varför dom refuserades...
Jag har kikat på dina två bidrag, och jag tycker att de motiveringar du fått faktiskt säger något.

Man skall tolka "Höjer sig inte över mängden" som att bilden förvisso är bra (det finns tex inget konkret fel att peka på) men i jämförelse med andra bilder som röstas vidare av en viss jurymedlem så nådde den helt enkelt inte riktigt ända fram, enligt en medlems egna skala om vad som är en bra bild.

Är det formuleringen som ställer till det? Om det stod "Klarade sig inte i konkurrensen med andra bidrag" eller "Inte riktigt lika bra som de som jag röstade ja till" - skulle det säga mer, eller iallafall vara mer förståeligt?

Tex en närbild på en blomma - ett mycket vanligt motiv som föreslås GFS. De som är med och röstar får se många, många blombilder. Den kan vara hur tekniskt bra som helst, men bilden får ändå svårt i konkurrensen med andra, kanske mer uttrycksfulla bilder - eller för den delen andra blombilder, bara snäppet bättre.

Även om juryn var tvingad att skriva en "manuell" motivering till varje bild så skulle det nog inte säga så mycket mer än just detta - att bilden inte nådde ändra fram, jämfört med andra bilder som föreslås GFS.
 
ANNONS