Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<800 kb

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Ett enkelt sätt att minska mina bilder till dessa magiska 800 kb skulle jag behöva tips om. Hittills har jag mailat till mig själv och då frågar ju mailprogrammet om man vill minska sina bilder. Då gör jag det. Men jag tycker att det borde finnas något enklare sätt. Har inget bildbehandlingsprogram, så det kan vi glömma.
MVH
n´Erik
 

Jimfear

Aktiv medlem
Ladda ner GIMP --> http://www.gimp.org/ så har du ett bildbehandlingsprogram. Det är gratis. Sedan är det bara att börja testa olika storlekar och kvalitetsinställningar då du sparar bilder. Kom ihåg att spara en kopia och inte ersätta originalet.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Ett kanske mer lättjobbat program om man inte ska göra annat än minska storleken är Irfanview, som visserligen inte har öppen källkod men ändå är fritt att använda. Man kan kombinera det med mer kraftfulla program, som man kan skicka bilder till om man vill göra mer komplexa operationer.

Irfanview är ganska lätt att skripta för att kunns automatisera en del operationer.
 
ANNONS