Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort skärpedjup visas alltid i LCD på GF2

Produkter
(logga in för att koppla)

lordalgar

Ny medlem
Jag har en Lumix GF2 och ett Olympus objektiv (Olympus M. Zuiko Digital ED 45mm f/1.8 Lens for Micro Four Thirds Cameras). Men när jag ändrar bländarvärdet uppdateras ej bilden på skärmen utan kort skärpedjup visas alltid på skärmen som motsvarar F1.8.

Däremot får bilden jag knäpper det bländarvärde som jag ställt in, men det gör det svårt att komponera bilder.

Går detta att åtgärda på något sätt, blir det likadant i alla kameror samt i en sökare (EVF)?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det hänger ju på om kameran har någon skärpedjupskontroll eller inte. Om den alltid skulle visa rätt skärpedjup skulle leda till rätt mycket mörker så fort det börjar bli dåligt med ljus.

Hur det är med GF2 har jag inte den blekast om dock.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Fram till 70 talet så ställde man skärpan och komponerade
på full bländaröppning och sen bländade man ner till lämplig bländare
och tog bilden. Sen kom automatisk bländare, man ställde in lämplig
bländare före, sen komponerade man och ställde in skärpan.
Sen var det bara att exponera, bländaren minskade till tex 5,6
automatiskt via fjäder.
Liksom du bör kameran ha stor bländare för att hitta fokus lättare,
därför används fortfarande automatisk bländare och
du ser bilden på full öppning i sökaren eller på monitorn.
På en spegellös kamera kan du använda nedbländning för att se
skärpedjupet, antar att bilden inte mörknar....
Fokuspeking är ett hjälpmedel som kan användas för att se
skärpedjupet bättre, men har lite dålig koll där...
 

ma59

Aktiv medlem
Jag har en Lumix GF2 och ett Olympus objektiv (Olympus M. Zuiko Digital ED 45mm f/1.8 Lens for Micro Four Thirds Cameras). Men när jag ändrar bländarvärdet uppdateras ej bilden på skärmen utan kort skärpedjup visas alltid på skärmen som motsvarar F1.8.

Däremot får bilden jag knäpper det bländarvärde som jag ställt in, men det gör det svårt att komponera bilder.

Går detta att åtgärda på något sätt, blir det likadant i alla kameror samt i en sökare (EVF)?
Uj..för typ 40 år sedan uppfanns/infördes fullöppningsmätningen på SLR-kameror, som möjliggjorde just det du inte vill ha...och sen kom det att dyka upp en nedbländningsfunktion på "finare" modeller så att aktuellt skärpedjup gick att för-kolla.
Sluten cirkel så att säga.
Möjligt att kolla skärpedjupet, men också möjligt att se en ljus sökarbild, och lättare välja var fokus ska sättas med kort skärpedkjup i bilden, även när man vill ha större skärpedjup på den färdiga bilden.

Visst är det bra att kunna se skärpedjupet innan;
kolla i manualen, finns det en nedbländningsfunktion kan du använda den, så går det att för-kolla det skärpedjup som kommer att bli med det värde du valt. Annars inte.


(ser nu Bofoto2´s liknande svar...skrev/redigerade mitt under tiden, hehe)
 

lordalgar

Ny medlem
Hej, tack för hjälpen och lite intressant bakgrund.

Lyckades med den hitta rätt på funktionen. Har skrivit ned en steg för steg beskrivning:

1. Tryck på "MENU/SET" knappen
2. Välj "ANPASSAD"
3. På "ANPASSAD" sida 1, ställa in alternativ "Q.MENU/Fn" till "Fn"
4. På samma sida, ställa in alternativ "Fn KNAPPINST" till "FÖRHANDSVISNING"
5. Varje gång du trycker på knappen "Q.MENU/Fn" i fortsättning kommer den visa rätt skärpedjup.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Fram till 70 talet så ställde man skärpan och komponerade
på full bländaröppning och sen bländade man ner till lämplig bländare
och tog bilden.
Litet tidigare kom automatbländaren, min Canon FP som jag köpte sextiofem hade sådan. Inte livsviktigt naturligtvis, men ändå... ;-)
 
ANNONS