Annons

Panasonc G3 - C-AF...

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Panasonic G3 för 2990 på netonnet. Jäkligt sugen att köpa.

Har en Olympus E-PL2 som jag gillar i de allra flesta fall, men den är dålig när det handlar om rörliga mål.
Ja, det är väl alla spegellösa? Kör man C-AF så tar det SEKUNDER tills bilden tas. Vid seriebildstagning så uppdateras inte bildskärmen så man kan inte följa ett mål heller. Värdet av 3-3,5 b/s är minimalt.
AF på stillastående mål är blixtsnabb men det verkar ju gälla de flesta nuförtiden.

Men kanske finns skillnader i alla fall?

Är det någon som kan kommentera hur Panasonic G3 är när det gäller följande autofokus? Går det att använda i praktiken (det gör det inte på min Olympus, den skulle lika väl kunna ha två fokuslägen, S-AF och S-AF-->manuell fokus)?
Uppdateras tex EVF någorlunda snabbt när man drar iväg en serie bilder? Eller blir det bara den första bilden som man ser som på min Olympus?
 

Skarström

Aktiv medlem
Undvik m43 om rörliga mål är något du vill använda kameran för. Däremot är m43 grymt för de flesta andra uppdrag.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Undvik m43 om rörliga mål är något du vill använda kameran för. Däremot är m43 grymt för de flesta andra uppdrag.
Så är det väl. Jag gillar ju egentligen Olympusen skarpt så det blir nog så att jag behåller den. Olympusen prickar ju dessutom allt som omftast helt perfekt fokus på just det man vill fokusera på, den missar nästan aldrig.

Det irriterar mig bara att man aldrig i ett test kan bilda sig en uppfattning om hur stark AF är just på rörliga mål. Alla kameror idag är ju blixtsnabba på stillastående mål så att höra om hur bra AF är på den eller den kameran är ju närmast ointressant.

Skulle bara vilja att ännu oftare kunna lämna Sonykameran hemma (den är ju så stor) och ha en mindre som funkar tillräckligt bra för att man skall bli nöjd.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Kontrast-af ligger långt bakom fas-af för rörliga mål, tyvärr.
Jag tog på kul med min Olympus E-PL2 med 14-150 när jag skulle fota klassikt rally i Almunge. Inte helt illa måste jag säga ändå för att vara förr-förra generationens spegellösa med ett enkelt semesterobjektiv, eller?

Det kanske finns hopp för spegellösa system inom rimliga gränser även när det gäller rörliga mål? 1/800. ISO320, Bländare 5,6.

Edit: hmmm jag ser att den inte rikgit gör sig rättvisa när man lägger in den här i forumet. Men ändå.
 

Bilagor

ANNONS