Annons

Ändra bildstorlek och format på flera bilder samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

TuneIt

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag sitter med ungefär 80 .psd-filer som jag måste dubblera till .jpeg-filer i webformat. Har vanligtvis inte haft så många bilder och har då sparat om dem en för en, men detta tar så otroligt lång tid.

Finns det något sätt som gör att jag kan spara om alla mina filer samtidigt? Har hört något om en "save all"-funktion i photoshop, men har inte fått det att funka.

Hjälp!
 

iBoat

Aktiv medlem
Hej!

Jag sitter med ungefär 80 .psd-filer som jag måste dubblera till .jpeg-filer i webformat. Har vanligtvis inte haft så många bilder och har då sparat om dem en för en, men detta tar så otroligt lång tid.

Finns det något sätt som gör att jag kan spara om alla mina filer samtidigt? Har hört något om en "save all"-funktion i photoshop, men har inte fått det att funka.

Hjälp!
Det kan göras på flera sätt i PS. Antingen spelar du in ett makro, eller så använder du scriptet "image processor" Finns under Arkiv/Script. Hur man gör ett makro finns det säkert många trådar om. Sök på funktionsmakro eller bara makro.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag sitter med ungefär 80 .psd-filer som jag måste dubblera till .jpeg-filer i webformat. Har vanligtvis inte haft så många bilder och har då sparat om dem en för en, men detta tar så otroligt lång tid.

Finns det något sätt som gör att jag kan spara om alla mina filer samtidigt? Har hört något om en "save all"-funktion i photoshop, men har inte fått det att funka.

Hjälp!
I Bridge kan du markera de bilder som du vill ändra storleken på. Under "Verktyg" väljer du sedan Photoshop > Image Processor. Då får du upp en stor ruta där du kan välja vad du vill ha gjort med bilderna. Att ändra storlek t.ex. och i vilket format bilderna skall sparas samt var du vill ha dem lagda.

Sedan är det bara att låta datorn jobba.
 

lillaebba

Ny medlem
I Bridge kan du markera de bilder som du vill ändra storleken på. Under "Verktyg" väljer du sedan Photoshop > Image Processor. Då får du upp en stor ruta där du kan välja vad du vill ha gjort med bilderna. Att ändra storlek t.ex. och i vilket format bilderna skall sparas samt var du vill ha dem lagda.

Sedan är det bara att låta datorn jobba.
Vad gör man när man inte har alternativet image processor?
 

alfin

Aktiv medlem
Har du den inte under File -> Scripts i Photoshop heller? Vilken PS-version använder du?
 

Stänkarn

Ny medlem
I Bridge kan du markera de bilder som du vill ändra storleken på. Under "Verktyg" väljer du sedan Photoshop > Image Processor. Då får du upp en stor ruta där du kan välja vad du vill ha gjort med bilderna. Att ändra storlek t.ex. och i vilket format bilderna skall sparas samt var du vill ha dem lagda.

Sedan är det bara att låta datorn jobba.
Nu är jag nog lite sen i denna tråd, men detta var ett efterlängtat tips.
Stort tack!

/Nicke
 
ANNONS