Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya m645 super - rengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alinas

Ny medlem
Hej!
Jag har nyss lagt vantarna på en Mamiya m645 super. Den har tidigare använts som dokumentationskamera av ett företag som bedriver sin verksamhet utomhus i väldigt smutsiga miljöer.
Kameran är i mycket fint skick, men jag skulle verkligen vilja rengöra den ordentligt innan jag börjar använda den.
Finns det något ställe i Stockholmsområdet som kan göra detta, eller har ni några fina tips på hur man kan göra det själv?

Har aldrig hanterat en analog kamera tidigare och ser det här som ett spännande litet projekt då jag länge suktat efter att få uppleva fotografi "the old way".
Så, jag är en redig rookie på det här :p

Men, som sagt: jag har googlat runt och inte funnit något ställe som tar emot Mamiya-kameror. Antingen är jag fullständigt blind/oförmögen att använda sökmotorer, eller så finns det inte. Hjälp!

Tack på förhand
/Alina
 

larsol

Aktiv medlem
Svar Mamiya

Hej!
Jag har nyss lagt vantarna på en Mamiya m645 super. Den har tidigare använts som dokumentationskamera av ett företag som bedriver sin verksamhet utomhus i väldigt smutsiga miljöer.
Kameran är i mycket fint skick, men jag skulle verkligen vilja rengöra den ordentligt innan jag börjar använda den.
Finns det något ställe i Stockholmsområdet som kan göra detta, eller har ni några fina tips på hur man kan göra det själv?

Har aldrig hanterat en analog kamera tidigare och ser det här som ett spännande litet projekt då jag länge suktat efter att få uppleva fotografi "the old way".
Så, jag är en redig rookie på det här :p

Men, som sagt: jag har googlat runt och inte funnit något ställe som tar emot Mamiya-kameror. Antingen är jag fullständigt blind/oförmögen att använda sökmotorer, eller så finns det inte. Hjälp!

Tack på förhand
/Alina
Kolla den här länken http://www.turascandinavia.com/service-support/service-garantiaerenden/mamiya-och-phase-one-service
 

wangblad

Aktiv medlem
Kanske ändå köra igenom en rulle så du får koll på om exponeringsmätaren visar korrrekt, om det finns ljusläckage och om slutartiderna ger vettiga exponeringar. Innan du kostar på rengöring?
 

Alinas

Ny medlem
Tack alla!

Jag har nu fotograferat igenom samt framkallat en rulle (som f.ö hade ett utgångsdatum för sisådär 15 år sedan). Är fortfarande i chock över den fantastiska kvaliteten.
Helt otrolig färgåtergivning och inte minsta spår av smuts.

Jag ska rengöra den "bara för att", så att den håller ytterligare något decennie (prognoserna är goda).

Tack återigen för er hjälp!
 

wangblad

Aktiv medlem
Det är en ridåslutare av tyg, och du vet nog inte hur många exponeringar den gjort. Tror inte du tjänar på att lämna in den för service. Jag köpte ett fint beg. hus för en femhundring förra året.
 
ANNONS