Annons

1D mark III rasat!!

Produkter
(logga in för att koppla)

One-nature

Aktiv medlem
Hjälp!

Härom natten var jag ute och fotade pärlugglor då plötsligt min kamera fick fnatt. Det kom upp ett felmeddelande där det stod någonting om att jag var tvungen att ställa brytaren på ON, OFF eller dra ut batteriet. Samtidigt klickade kameran för fullt, det lät som slutaren gick hela tiden. Enda sättet att stoppa den var att ta ut batteriet. Jag provade att byta objektiv ifall det kunde vara någon kortslutning i kontakterna, och då startade den som vanligt när jag satte i objektivet. Sedan kunde jag nöjt ta bilder på ugglorna utan några problem. När jag sedan kom hem såg jag att den översta biten av bilden var mörk. Jag tog av objektivet och fällde upp spegeln och då såg jag att en rund intern del "tror jag" hade kilat fast mellan den nedre sensorluckan och hålrummet under spegeln.

Min fråga är nu vad tusan som har hänt? Och hur man löser det på bästa sätt? Tips på serviceverkstäder i närheten av Västerås/Stockholm etc.


Tacksam för svar!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Undrar bara om ev slutarbyte lönar sig. Byte kostar ca 5000:- och en beg 1DIII kostar ca 6000-7500 i hyffsat skick kanske med färre exp än din.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Undrar bara om ev slutarbyte lönar sig. Byte kostar ca 5000:- och en beg 1DIII kostar ca 6000-7500 i hyffsat skick kanske med färre exp än din.
Ja. Du börjar ju om på noll om slutare och spegel byts.

Sen är det inte alltid som antalet exponeringar som avgör hur länge kameran håller. Smuts på slutaren kan döda den tidigt. En ovanligt ren kamera (exempelvis de kameror son sitter i polisens trafikkameror och aldrig byter objektiv) kan hålla mycket längre. Nikons verkstad fick in en D80 från polisen som gått 1,3 miljoner exponeringar med samma slutare och spegel.
 
ANNONS