Annons

Pappret blir bara grått

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Någon som vet varför pappret bara blir grått? Har idiotsäkrat en gång i totalt mörker och det blir likadant. Så belysningen tror jag inte det är fel på ilford 902 filter till belysningen. Haha provat andra märken på pappret och det är bara ilford som blir så.uploadfromtaptalk1455386610384.jpg
 
Om det är ett multigrade-papper måste man använda färghuvud på förstoringsapparaten eller lösa filter. Gul filtrering ger låg kontrast och magenta ger hög kontrast. Det här känner du säkert redan till, men ett litet tips bara!
 

laha

Aktiv medlem
Exponera en bild, framkalla och fixera i totalt mörker. Blir det slöjat även då är papperet gammalt och slöjat. Det kan avhjälpas med ett antislöjmedel,t.ex. bensotriazol (om du kan få tag i det).
 
Men kanterna under ramen borde väl inte bli gråa för att man inte använt filter?
Nej, kanterna under ramen borde inte bli gråa. Den troligaste orsaken är att papperet är daterat. En annan orsak kan vara kemin du använder. Kontrollera temperatur och framkallningstid för framkallaren samt kontrollera att inte fixet är förbrukat. Jag jobbade mycket i mörkrummet på den "gamla goda tiden" och stötte ibland på olika problem. De vanligaste orsakerna till defekta bilder var just kemin, temperaturer, agiteringstider samt ljusläckage. Du får köra lite trial and error, så finner du säkert orsaken till dina gråa bilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Multigradepapper är känsligare än vanligt fotopapper för vilket slags mörkrumsljus man använder. Jag har för mig att det vanliga gula ljuset kunde slöja papperet så jag använde rött ljus istället. Detta var dock för cirka 40 år sen så någon med senare erfarenheter kanske har färskare uppgifter.
 

laha

Aktiv medlem
Eftersom ts har testat att exponera och framkalla i totalt mörker kan mörkrumsbelysningen uteslutas. Eftersom även kanterna som ligger under avmaskningsramen är slöjade kan ströljus från förstoringsapparaten uteslutas. Återstår slöjat papper på grund av ålder och/eller olämplig förvaring. Man kan tillsätta antislöjmedel, t. ex. Kodak Antifog, i framkallaren, men när papperet är så rejält slöjat som här tror jag inte det funkar så bra. Dessutom torde det vara svårt att få tag på.
 

adan

Aktiv medlem
Jag har också nyligen haft samma problem. Jag har hittat en annan lösning till slöjat papper på unblinkingeye, nämligen potasiumjodid. http://unblinkingeye.com/Articles/AntiqueP/antiquep.html

Anti-foggants, which appear to operate by a different mechanism than does bromide ion, include benzotriazole, 6-nitrobenzimi- dazole, and potassium iodide. Organic anti-foggants tend to produce cold tones, while excess bromide ion results in warmer tones (Mason). They function by forming less soluble compounds with silver ion than do chloride or bromide, and are effective at concentrations as low as 0.1g/l. In this connection, at around 0.25g/l, potassium iodide prevents abrasion marks on paper, but increased concentrations can cause decreased contrast (Snodgrass). Addition of small amounts of potassium iodide (0.5-1.0g/l) allows development of old fogged photographic paper without noticeable fog (Kirillov).
Jag har letat efter potasiumjodid i Sverige, men har inte lyckats än.

Det finns att köpa i England:
http://shop.silverprint.co.uk/Raw-Chemicals/products/461/?sort_dir=0-0-0&sort_column=7-8-0&Start=25
 
ANNONS