Annons

Ändra dpi på bilderna direkt ur kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinator

Aktiv medlem
Att enbart säga "Bilden ska vara i 300 PPI" är som att säga "mattan i vardagsrummet ska vara röd". Har man inga fysiska mått på bilden så är PPI-talet ointressant. Samma sak om du bara anger färgen på mattan men inte vilka mått den ska ha.
fast återigen, spelar på sitt sätt ingen roll...
På ett sätt gör det det - om du vet att bilden MÅSTE hålla ett visst mått, men å andra sidan så fyller 300dpi utan måttangivelse en funktion för överblicken.
Det är ofta så att man får bilden från allsköns hobbyfotografer och de är tagna med allt från Ixus 2, via mobilkamera, padda till bladade.
Så länge alla är 300dpi från PS så kan jag bara ösa in alla i Indd och då enkelt se EXAKT hur stora (teoretiskt då skärpa mm också spelar in) bilderna är och hur jag då måste bygga upp trycksaken. Så inte ens där är det meningslöst. Bättre att veta att bilden är ett frimärke - än att tro att den är en A4:a.
Vilken av bilderna nedan är tillräckligt stor för att trycka utfallande på bredden?
 

Bilagor

johnlennonx

Aktiv medlem
Alla
De går tom att trycka upp på en husvägg....syns säkert från tre kvarter bort.... men står du ett par meter ifrån så ser det nog för hemskt ut.
Kan inte vara lätt att försöka missförstå folk i allt.
Jag använder inte själv indesign och har ingen erfarenhet av tryck men att förstå smidigheten med en standard dpi innan man öppnar dem i indesign eftersom där inte verkar finnas någon konvertering är inte så svårt.

Om du vet att en tidning kommer tryckas i 300 dpi, du har en text klar och ett vitt område som ska fyllas av en bild som du inte vill ska behöva förstoras måste det ju vara smidigast att kunna se det direkt när du lägger in den i indesign istället för att få en bild som visas som 3x hela arbetsområdet.

Rätta mig gärna om jag har fel eller exemplet är felaktig ni som kan indesign.
 

snap01

Aktiv medlem
Tolkade TS första inlägg som att han vill skicka direkt från mobilen (eller en surfplatta).
Var därför jag tänkte att mellanhanden skulle kunna göra konverteringen eftersom där var första gången bilden landade i en dator som jag tolkade det.
Inte säkert man har möjlighet att släpa med sig en bärbar alla gånger.

Måste väl finnas en hög pressfotografer som har väl utarbetade rutiner för detta problem som kan förklara hur de har löst det?

*edit* lite utfyllning
Och? Hur hamnar bilderna på mobilen eller iPad ? Måste gå via dator om inte kunden tar minneskortet direkt så allt är som jag sagt från början inget problem.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
....ett vitt område som ska fyllas av en bild....
Då har du en storlek!
Det är det som är nyckeln. Dpi UTAN storlek är helt ointressant.

För övrigt så definierar du ett område i InDesign. Det i sig har en storlek. Men vilken pixeltäthet bilden har bryr sig inte InDesign om.
Sen har ju själva trycket en dpi men det är inte den som diskuteras. Utan det är relationen mellan bilden och tryckets dpi. Den bör vara 1:1 mellan pixlar och dpi eller med fler pixlar än dpi. Färre pixlar per dpi kommer ge försämring av kvalitén.
 

perost

Aktiv medlem
Ursäkta att även jag är lite off-topic.
Går det inte att i InDesign säga att jag vill montera den här bilden med 300 DPI oavsett vad EXIF-datan säger?
Nu har jag inte använt InDesign själv, men vad jag förstår så är det bara att klicka på en bild och ändra storlek i menyraden. T.ex. ändra till 24% om man vill ändra en 72 dpi bild till 300 dpi (72/300 = 0.24).

Men visst, har men en bunt med bilder så kan det väl bli lite tråkigt att sitta och ändra storlek på dem i InDesign, särskilt om de har olika dpi. InDesign verkar dock ha stöd för scripting, så man borde kunna göra ett script som skalar om alla bilder till 300 dpi.
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Och? Hur hamnar bilderna på mobilen eller iPad ? Måste gå via dator om inte kunden tar minneskortet direkt så allt är som jag sagt från början inget problem.
Från minneskort direkt in i telefonen eller plattan är inga problem iaf med android, minneskortsläsare till micro-usb bara.
 

Visom

Aktiv medlem
indesign måste vara fantastiskt som kan jobba med bildfiler som inte har några pixlar klart amazing.
Jag har rätt lätt att förstå varför allt som har med trycksaker och andra fysiska verk att göra inte bryr sig om antalet pixlar. Hur många megapixlar är Rembrandts tavlor på? Jag har en flagga som vajar utanför mitt fönster, vilken upplösning brukar de ha?
 

pechblande

Aktiv medlem
Jag har rätt lätt att förstå varför allt som har med trycksaker och andra fysiska verk att göra inte bryr sig om antalet pixlar. Hur många megapixlar är Rembrandts tavlor på? Jag har en flagga som vajar utanför mitt fönster, vilken upplösning brukar de ha?
Det är ju dock rätt svårt att trycka något utan bildpunkter, så där failar ditt argument rätt duktigt. Och vad skulle dpi som tryckarna älskar så var då, om inte just bildpunkter/upplösning?
 

apersson850

Aktiv medlem
Om bilden är 400x400 mm 72dpi så visar indesign bilden som 400x400mm -
Om bilden är 400x400mm 300 dpi så visar indesign även den bilden som 400x400mm..
Börjar det klarna?
Men om man däremot ändrat upplösnings på 72dpiaren till 300dpi så hade indesign visat den som 96x96 mm istället och jag hade direkt sett att den inte gick att använda över ett uppslag på 320 mm bredd...
Men det är inte så det fungerar med bilder från digitalkameror. Om samma bild specificeras med 72 dpi så får den ett större mått än om den bilden specificeras med 300 dpi. Ska den inte få det måste man beskära den. Antalet pixlar är ju detsamma, oavsett vilket värde på upplösning som man begåvar den med.

Jag tittade i en nytagen bildfil från min Canon. Där finns dubbla upplösningar angivna. En är 72 punkter per tum, den andra ungefär 3500 punkter/tum. Den första är naturligtvis helt godtycklig. Den andra stämmer väl med antal pixlar per tum på sensorn (kameran är en 1DX).
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag har rätt lätt att förstå varför allt som har med trycksaker och andra fysiska verk att göra inte bryr sig om antalet pixlar. Hur många megapixlar är Rembrandts tavlor på? Jag har en flagga som vajar utanför mitt fönster, vilken upplösning brukar de ha?
Visst är det enkelt att helt bortse från pixlar när man skall hantera saker som kommer att finnas i den fysiska världen. Men det betyder inte att det är rätt att bortse från pixlar.

Vad gäller trycksaker så tycker jag att när man stoppar in en bild i något layoutprogram (tex InDesign som varit uppe tidigare) så måste programmet hantera det faktumet att bilden har ett visst antal pixlar längs med sidorna. Det är inte nödvändigtvis något som du som användare måste ställas inför, men programmet måste hantera det.

Om du skall trycka något med 300DPI och du vill ha en bild som är 10*15 cm så är det bara att räkna: 10 cm är 3,9 tum. I 300 DPI måste alltså bildens kortsida vara 1181 pixlar lång. På samma sätt måste bildens långsida vara 1771 pixlar.

Vad det står för information om bildens storlek i bildfilen spelar ingen roll, så länge antalet pixlar stämmer överens: har bilden fler pixlar än nödvändigt så kan datorn alltid skala om bilden så det blir rätt antal pixlar.
 

Visom

Aktiv medlem
Det är ju dock rätt svårt att trycka något utan bildpunkter, så där failar ditt argument rätt duktigt. Och vad skulle dpi som tryckarna älskar så var då, om inte just bildpunkter/upplösning?
Tack. Min poäng är att DPI är deras upplösning, pixlar är inte relevant.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det poppar upp en fråga i mitt huvud som har med DPI/upplösningsröran att göra: kan det vara så att tryckerier/designers envisas med att vilja ha fysisk storlek angiven i bildfilerna för att det alltid har varit så sedan de fysiska bilderna tid? De första digitala bilderna lär ju ha varit inscannade, och då begriper jag att det kan vara vettigt att ange fysisk storlek och upplösning på bilden.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har rätt lätt att förstå varför allt som har med trycksaker och andra fysiska verk att göra inte bryr sig om antalet pixlar. Hur många megapixlar är Rembrandts tavlor på? Jag har en flagga som vajar utanför mitt fönster, vilken upplösning brukar de ha?
En tavla har inga den är målad en bild måste ha pixlar annars blir det ingen bild. Desto fler pixlar desto större bild kan du trycka/printa, noll pixlar = noll bild
 

snap01

Aktiv medlem
Från minneskort direkt in i telefonen eller plattan är inga problem iaf med android, minneskortsläsare till micro-usb bara.
Låter som ett bra sätt ;) för in 32 GB bilder i en android telefon tror du på det själv? Vore bättre om TS kunde berätta om sin arbetssätt hur han får bilderna till slutkund jag är rätt säker på att dom hamnar i en mapp på datorn o då kör man bara ett makro så är det klart på en minut med kunds önskemål.
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Låter som ett bra sätt ;) för in 32 GB bilder i en android telefon tror du på det själv? Vore bättre om TS kunde berätta om sin arbetssätt hur han får bilderna till slutkund jag är rätt säker på att dom hamnar i en mapp på datorn o då kör man bara ett makro så är det klart på en minut med kunds önskemål.
TS skrev: "Så hur gör jag kunden nöjd enklast på fältet? Bilderna kommer ev att gå igenom Photoshop i mobilen men där kan man väl inte ändra dpi-talet."

Låter i mitt tycke som att det är precis som jag skrev att det är kamera --> mobil --> kund som gäller för trådstartaren.
Ska du skicka 32 GB bilder till en kund lär det bästa vara att ladda in dem i datorn och köra ett makro.
Men om du och jag fotar samma nyhetshändelse ute på stan kan jag med min metod skicka 1GB bilder till en tidning innan du satt dig i bilen för att köra hem och starta datorn.

Du har helt rätt i att vi inte vet vilken typ av uppdrag och arbetssätt TS har men jag tolkade det i alla fall som om det viktiga var att skicka bilder från fält (där dator verkar saknas) och samtidigt få bilderna att vara i 300 dpi när de når kund.
 
fast återigen, spelar på sitt sätt ingen roll...
På ett sätt gör det det - om du vet att bilden MÅSTE hålla ett visst mått, men å andra sidan så fyller 300dpi utan måttangivelse en funktion för överblicken.
Det är ofta så att man får bilden från allsköns hobbyfotografer och de är tagna med allt från Ixus 2, via mobilkamera, padda till bladade.
Så länge alla är 300dpi från PS så kan jag bara ösa in alla i Indd och då enkelt se EXAKT hur stora (teoretiskt då skärpa mm också spelar in) bilderna är och hur jag då måste bygga upp trycksaken. Så inte ens där är det meningslöst. Bättre att veta att bilden är ett frimärke - än att tro att den är en A4:a.
Vilken av bilderna nedan är tillräckligt stor för att trycka utfallande på bredden?
Två saker:

Indesign visar "Faktiskt PPI-värde" och "Effektivt PPI-värde". Det är inga problem att förstå vad en bild "tål" genom att titta på hur det effektiva PPI-värdet ändras när man förändrar bildens storlek i ett dokument.

Om bilden inte fått något fysiskt mått är PPI fullständigt ointressant. Du har ingen som helst nytta av det då.

En bild som är 5000x3500 pixlar är det alldeles oavsett vilket PPI-värde som finns "inbakat" i bilden. Hur stor den bilden blir vid tryck avgör man när man bestämt vilket PPI-värde man accepterar.
 

snap01

Aktiv medlem
TS skrev: "Så hur gör jag kunden nöjd enklast på fältet? Bilderna kommer ev att gå igenom Photoshop i mobilen men där kan man väl inte ändra dpi-talet."

Låter i mitt tycke som att det är precis som jag skrev att det är kamera --> mobil --> kund som gäller för trådstartaren.
Ska du skicka 32 GB bilder till en kund lär det bästa vara att ladda in dem i datorn och köra ett makro.
Men om du och jag fotar samma nyhetshändelse ute på stan kan jag med min metod skicka 1GB bilder till en tidning innan du satt dig i bilen för att köra hem och starta datorn.

Du har helt rätt i att vi inte vet vilken typ av uppdrag och arbetssätt TS har men jag tolkade det i alla fall som om det viktiga var att skicka bilder från fält (där dator verkar saknas) och samtidigt få bilderna att vara i 300 dpi när de når kund.
Hur ska du få in bilderna i telefonen? Någon nämnde minneskortläsare men för mig låter hela upplägget väldigt amatörmässigt allt ifrån arbetssätt till hantering av kund. Om man nu måste lämna bilder direkt efter plåtning så anser jag att en bärbar dator o en makro inställning är ett måste dels går det fort o blir bra. Sedan man måste nog kunna förklara för en kund vad som krävs för att bildleveransen ska uppfylla tryckeriets behov.
 
ANNONS